Advies: Welke zaag?

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Allen, nieuw op het forum maar al wel wat aan het meelezen geweest. Ik heb (onafhankelijk) advies nodig voor het volgende (want ik kom er niet meer uit ;)).

Ik heb een nieuwe woning gekocht en zal daar veel zelf gaan maken. Tot voor kort leende ik een zaag van een vriend van me, maar omdat ik nu toch veel zelf ga doen gaat dat niet meer werken. Ook mijn decoupeerzaag gaat het nu niet meer doen. Ik heb de volgende werkzaamheden:

- Verzagen van steigerhout (afkorten en in de lengte) voor het maken van wat meubels (loungeset, bed voor mijn zoontje, badkamermeubel)
- Maken van radiatorombouwen (MDF waarschijnlijk)
- Afkorten van vloeren (laminaat en eiken multiplank)
- Fermacell platen op maat maken
- en dan ben ik vast nog wel wat vergeten....

Ik zoek eigenlijk een zaag die me hierbij kan helpen. Waar heb ik naar gekeken?

- Festool TS 55 R
- Bosch GKT 55 GCE

Maar ik twijfel of een invalzaag voor mij geschikt is. Een lineaal lijkt me wel handig gezien ik ook plaatmateriaal ga verzagen.. Ik ben overigens een doe-het-zelver en zal de machine zeker niet dagelijks gebruiken. Maar ben wel van het goede gereedschap (nu gedore, makita, hitachi, pb etc). Dus ik wil wel een kwaliteitsmachine waar ik 'de rest van mijn leven' mee uit de voeten kan.

Wie kan mij een advies geven?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De lange post "DE invalcirkelzaag test ... " probeert daar een antwoord op te geven. Volgens mij is de daar niet besproken kleine Mafell KSS 300 de leukste, de Makita ? 600 de beste prijs-kwaliteit voor een invalzaag en een gewone goede cirkelzaag het zinnigste gebruik van geld. Er zijn natuurlijk andere meningen, in zekere zin is elke keuze waar je zelf achter staat goed.
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Bedankt voor je reactie. Dat topic heb ik al in zijn geheel doorgenomen.
Nog wat extra info:
Ik zal de zaag DIY gebruiken, met andere woorden niet dagelijks maar wel met enige regelmaat. Ik wil er best wat geld aan uiitgeven maar wil dan zeker weten dat ik het juiste doe. Ik sta ook open voor combinaties (afkort icm een cirkelzaag bijvoorbeeld). Ik heb eens met een Festool TS55 gewerkt en weet dat de afwerking subliem is (binnendeur afkorten, MDF zagen). Maar wil ook zeker weten dat het mijn geld waard is.

Ik zal nog eens naar de machines kijken die je tipt. Op dit moment neig ik naar de Bosch GKT 55 GCE. Die is 150 euro goedkoper dan de Festo (en daar kan ik dan weer ander gereedschap voor kopen) en voldoet volgens mij aan mijn wensen. Ik krijg alleen niet helemaal boven water wat nou de 'mindere' mogelijkheden zijn en vraag me af of de 100 euro extra tov de cirkelzaag (GKS uit mijn hoofd) de investering waard is voor mijn toepassing... Twijfels alom dus :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Volgens mij heeft forumlid WR1944 nog een Festool TS55 te koop voor weinig geld,misschien is dat een goede oplossing ??
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
[strikethrough]Heb je ook een linkje naar een topic toevallig? Kan hem zo niet vinden...[/strikethrough]

Heb al een pm gestuurd.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Een vraag die je mee zou kunnen nemen in je overweging is ook: zijn er hulpmiddelen die ik voor meerdere apparaten ga gebruiken (zoals bijvoorbeeld geleiderails of een machine-tafel)?
Dan is het namelijk wel handig als de verschillende machines er allemaal op passen en je geen dubbele uitgaven hoeft te doen voor die hulpmiddelen. Ook voor bijvoorbeeld een bovenfrees die je (later) misschien eens onder een tafel wil hangen om bijvoorbeeld een mooi randje aan je MDF-panelen te maken, of om houtverbindingen te maken. Dit aspect is iets dat in "DE invalcirkelzaag test ... " helemaal niet wordt meegenomen.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
- Verzagen van steigerhout (afkorten en in de lengte) voor het maken van wat meubels (loungeset, bed voor mijn zoontje, badkamermeubel)
- Maken van radiatorombouwen (MDF waarschijnlijk)
- Afkorten van vloeren (laminaat en eiken multiplank)
- Fermacell platen op maat maken
- en dan ben ik vast nog wel wat vergeten....

Misschien ook houtskeletbouwwandjes en/of plafondbetimmeringen maken?

Een losse afkortzaag is handig. Afkorten van vloerdelen en steigerhout is veel makkelijk op zo'n ding dan met een handcirkelzaag. Als die binnendeuren hardhout of MDF zijn, let dan op de kracht van de machine.

Invalzaag hoeft niet persé, kan ook een normale cirkelzaagmachine, of een combimachine. Er komen vast nog wel meer machines bij. ;) Een bovenfrees kan je ook voor veel werkzaamheden gebruiken.
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Misschien ook houtskeletbouwwandjes en/of plafondbetimmeringen maken?

Inderdaad dat zal er vast ook wel bijkomen :)

Heb je tips welke machines ik eens naar zou kunnen kijken? Bovenfrees staat zeker ook op het verlanglijstje.

Wat is nu echt het grote voordeel van een invalzaag? En wat heb ik eraan?
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik zou kijken naar een afkortzaag die 305mm breed kan zagen, en liefst met een blad vanaf 250mm... dan kun je normaal tot een 75 a 80mm dik zagen over een breedte van 305mm.

Ik heb zelf een festool TS55 waar ik behoorlijk veel mee werk. Gebruik ze zelf eigenlijk overal voor (met het goede zaagblad), van een MDF plaat zagen tot trespa zagen tot een hardhouten (merbau) deur afzagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Zelf heb ik een festool ts 55 en deze bevalt uitstekend. Zou je een mafell of makita invalzaag kiezen is dit zeker geen slechte keus. Het grootste verschil zit erin dat festool veel meer toebehoren voor de cirkelzaag heeft dan de andere merken. En deze toebehoren zijn makkelijk te verkrijgen als je ze met spoed nodig hebt. Geleider fs tot 5 mtr en andere leuke spullen maar of je ze echt nodig hebt?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan is het simpel. Mafell.
Dat is een te simpel antwoord. We hebben hier professionele meubelmakers die met veel plezier b.v. een ferm bovenfrees gebruiken, maar dan wel weten wat ze doen. Met geen van de grote merken doe je een miskoop zoals Wim ook al opmerkt. Ik heb zelf met veel belangstelling de grote invalzagen test afgewacht, maar ben toch wel teleurgesteld in het resultaat. De belangrijkste factor voor de prestaties van een zaag, is het zaagblad. Mafell gebruikt een veel dunner blad als b.v. Festool of Makita en dan sta je appels met peren te vergelijken. Roald maakt in dit topic ook een goede opmerking over de systeem mogelijkheden en elders op het forum kun je lezen dat ervaren houtbewerkers als Tuoh en Kodama geen invalzaag willen, maar liever, en met redenen omkleedt, een conventionele cirkelzaag gebruiken.
Ik wens je veel wijsheid, maar voelde me geroepen te reageren als iemand op ons forum alleen een merknaam schrijft als antwoord. Als we elkaar willen adviseren, moeten we dat ook goed kunnen onderbouwen.

jaap
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
@Jaap: dank voor je reactie. Ik ga eens op zoek naar de argumentatie van de genoemde heren/dames. Mocht jij ze nog weten, zou je ze dan (in kort) nog eens willen noemen?

Ik heb veel werk te doen in een nieuw huis en mag van mezelf daarvoor gereedschap aanschaffen (joepie) ;) Maar heb wel een budget. Ben ook nog op zoek naar een goede haakse slijper, wat klein materiaal, mogelijk een excentreer schuurmachine. Budget voor dit alles zal rond de 1000 euro liggen .
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een invalzaag is geen vereiste: mijn eerste (amateur) keuken heb ik met een wipzaag gedaan mijn laatste met een invalzaag en een wipzaag. Wipzagen kunnen wel eens sterk kromme, niet haakse snede geven. Voor een amateur is een geleiderail wel een verademing aangezien de cirkelzaag exact waar de geleiderail staat zaagt, dit is weer goed voor het zelfvertrouwen. Ik heb de mijne dan ook gekocht nadat ik drie opeenvolgende snedes heb verbrod, al kan het ook deelsgewijze aan het zaagblad liggen.
Ik ben ook bang van grote cirkelzagen en tafelzagen; wipzagen, kleine cirkelzagen, invalzagen, geleiderails helpen mij dan ook om vlotter te werken.
 

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Dank. Zal de test toch nog eens doornemen.

Ik twijfel nu tussen de BOSCH GKT en de GKS. Ik denk dat de GKS uiteindelijk wat veelzijdiger kan zijn (dan ga ik af op de cirkelzaag tov invalzaag verhalen). Aan de andere kant wil ik de machine ook veel gebruiken voor verzagen van MDF en dan is de GKT weer wat netter. Mocht ik de GKS kopen dan heb ik nog budget over voor een afkortzaag voor het 'planken' werk. (Steigerhout, schuttingplanken, vloerdelen etc).
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met de GKS kun je in principe hetzelfde als met een invalzaag, alleen zul je de zaag met 2 handen op de rail plaatsen doordat je de beschermkap naar achteren moet houden. Wat ook niet in het review van Tuoh aan de orde kwam: bij het scheef/ in verstek zetten van de zaag, houd hij dan hetzelfde punt aan van de geleiderail? Zelf hebben wij een +- 4 jaar oude bosch handcirkelzaag, met een geleiderail, deze zaagt als je hem op 45 graden zet in de rail. Bij de gks wordt tegenwoordig wel een andere rail gelevert als die wij bij onze zaag hebben, dus hopelijk hebben ze dat opgelost, maar zou het wel even controleren.

Qua veelzijdigheid heb je meer aan een handcirkel die ook goed op een rail zaagt, dan aan een invalzaag, en is nog goedkoper ook. In mijn ogen is het enige voordeel van een invalzaag dat hij makkelijker met 1 hand op de rail te plaatsen is en dat invallen makkelijker gaat (en als je er werk voor hebt: eventuele voorrits stand). Zagen uit de losse hand en met een parallelgeleider gaat makkelijker met een gewone handcirkelzaag.

Mvg, bjorn
 
Laatst bewerkt:

MaxxRide

Nieuw lid
7 aug 2012
13
0
Kijk Bjorn. Dat is goed advies, tenminste wat mij betreft ;)

Denk dat ik net zo goed uit de voeten kan met een cirkelzaag (eventueel met een blad met meer tanden voor het fijne werk, zou dat nodig zijn?) en er zelfs nog wat meer mee kan. Voor wat betreft het echte invallen, ik verwacht niet dat ik dat echt vaak zal doen. De enige keer die ik me nu in kan denken is het maken van 'ramen' in een steigerhouten avonturenbed voor mijn zoontje. Maar dat kan ik ook wel met een afkorten en een slimme manier van ontwerpen/ opbouwen oplossen ;)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je kunt met een gewone (spouwmesloze) cirkelzaag ook prima invallen, zou wel een paar lijmtangen bij de rails nemen, zodat je de rail eventueel vast kunt zetten, dan heb je zeker geen last dat je verloopt doordat de rail verschuift.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.