Salontafeltje, balkhout daarvoor gebruiken?

Daantje

Nieuw lid
31 jul 2012
2
0
Hallo,

Ik ben voornemens een salontafeltje te maken dat we hebben gezien in een tijdschrift. De foto heb ik bijgevoegd.
Hierbij heb ik een aantal vragen, waarvan ik hoop dat iemand wat tips heeft, ik ben nml een beginner in houtbewerking.
- al jaren ligt bij mij op zolder geschaafd nieuw balkhout ca 7/17 cm, vuren denk ik. Dit heb ik niet meer nodig dus wil ik dit evt. gebruiken voor
het maken van het tafeltje. Het hout ligt droog. Zou ik dit hout kunnen gebruiken voor het tafeltje of loop ik dan tegen problemen aan?
- op de foto is niet duidelijk hoe de verbinding van de poot met het blad gemaakt is. Stel dat ik niet met een tussenregel (ter versteviging) wil
werken, hoe zou ik dan de meest stevige verbinding kunnen maken? Of raden jullie aan om een tussenregel te maken.
- de tafel zal redelijk wat te verduren krijgen, we hebben een groot gezin. Ik wil de kleur afstemmen op een oude eiken kast die ook in onze
kamer staat. Wat zou de beste afwerking zijn, olie, hardwax of beits?

foto.jpg

Alvast bedankt voor jullie reactie!

GroetDaantje
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hoewel vuren niet het meest geschikte hout is om meubels van te maken kan dit wel.
Vuren is geen hardhout dus gevoelig voor deuken en krassen.
De maat 70/170mm doet mij vermoeden dat dit hout bedoelt is geweest voor balkhout, dat houdt in dat je dan geen superieur vuren op zolder hebt liggen.
Belangrijk is wel dat het hart niet ingesloten zit anders moet je dit er uit zagen.
Ook de breedte van 170mm kun je beter door midden zagen.
Bij het aaneen lijmen wel zorgen dat de jaarringen om en om liggen.

Als de tafel redelijk wat te verduren krijgt kun je beter twee tussenregels gebruiken die je met pen en gat of met een zwaluwstaart verbinding aan elkaar maakt.
Aan deze regels kun je dan ook het blad vastschroeven maar wel zo dat het blad kan werken.
Als je bv. 6mm schroeven gebruikt boor je in de tussenregels schroefgaten van 10 of 12mm en leg je een carrosseriering onder de schroefkop.

De afwerking kun je met waterbeits op kleur brengen en met olie of hardwax afwerken (is na een beschadiging redelijk bij te werken) maar met blanke lak afwerken kan ook.

Veel plezier gewenst.

Jan.
 

Daantje

Nieuw lid
31 jul 2012
2
0
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me grotendeels duidelijk, ik zal je tips zeker gebruiken.
Wel zit ik me af te vragen of het met één middenregel ook zal lukken, zoals de tafel op de foto hieronder. Stel ik geef deze een hoogte van 15 cm?
Hoe kan ik de regel(s) het beste aan het blad bevestigen. Je geeft aan dat deze geschroefd kunnen worden, zou je dat doen met een hoekijzertje of zijn daarvoor betere hulpmiddelen beschikbaar?

Groet
Daantje

kopenhagen_Dutch-Design-mid3.jpg
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
De hoogte van de tussenregel is sterk van invloed op de stabiliteit van de tafel en moet in verhouding zijn met de hoogte van de poten.
De tafel op foto 1 heeft een geschatte poothoogte van ca. 30cm waarbij een regelhoogte van ca. 70mm goed kan.(bv.70x70mm)
De 2 poten en de tussen regel(s) moeten een stabiel geheel gaan vormen en het geheel in vorm houden, het blad heeft voor de stabiliteit geen invloed.
Het (massieve)blad moet nl. kunnen uitzetten en krimpen en mag daarom niet lijmvast aan het onderstel bevestigt worden.Het blad ligt als het ware los op het onderstel.

Bij 2 tussenregels die (zo ver mogenlijk uit elkaar) met pen en gat of met zwaluwstaart verbinding aan de poten bevestigt worden geeft deze sterkte.

http://images.google.com/imgres?q=z...1&tbnw=175&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:234,i:168


In het hart van de regel boor je dan de gaten ca 40mmvan het eind van de regel en een in het midden zodat het blad met 6 schroeven vasgezet kan worden. De kop van de schroef en de ring kunnen onderin de regel verzonken worden maar zorg wel dat je 40mm gat lengte overhuod zodat de schroef kan meeveren bij het werken van het blad.

De tafel op de 2[SUP]e[/SUP] foto is in verhouding tot tafel op foto 1 hogeschool meubelwerk.

Succes gewenst
.
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.