Salontafeltje, balkhout daarvoor gebruiken?

Daantje

Nieuw lid
31 jul 2012
2
0
Hallo,

Ik ben voornemens een salontafeltje te maken dat we hebben gezien in een tijdschrift. De foto heb ik bijgevoegd.
Hierbij heb ik een aantal vragen, waarvan ik hoop dat iemand wat tips heeft, ik ben nml een beginner in houtbewerking.
- al jaren ligt bij mij op zolder geschaafd nieuw balkhout ca 7/17 cm, vuren denk ik. Dit heb ik niet meer nodig dus wil ik dit evt. gebruiken voor
het maken van het tafeltje. Het hout ligt droog. Zou ik dit hout kunnen gebruiken voor het tafeltje of loop ik dan tegen problemen aan?
- op de foto is niet duidelijk hoe de verbinding van de poot met het blad gemaakt is. Stel dat ik niet met een tussenregel (ter versteviging) wil
werken, hoe zou ik dan de meest stevige verbinding kunnen maken? Of raden jullie aan om een tussenregel te maken.
- de tafel zal redelijk wat te verduren krijgen, we hebben een groot gezin. Ik wil de kleur afstemmen op een oude eiken kast die ook in onze
kamer staat. Wat zou de beste afwerking zijn, olie, hardwax of beits?

foto.jpg

Alvast bedankt voor jullie reactie!

GroetDaantje
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hoewel vuren niet het meest geschikte hout is om meubels van te maken kan dit wel.
Vuren is geen hardhout dus gevoelig voor deuken en krassen.
De maat 70/170mm doet mij vermoeden dat dit hout bedoelt is geweest voor balkhout, dat houdt in dat je dan geen superieur vuren op zolder hebt liggen.
Belangrijk is wel dat het hart niet ingesloten zit anders moet je dit er uit zagen.
Ook de breedte van 170mm kun je beter door midden zagen.
Bij het aaneen lijmen wel zorgen dat de jaarringen om en om liggen.

Als de tafel redelijk wat te verduren krijgt kun je beter twee tussenregels gebruiken die je met pen en gat of met een zwaluwstaart verbinding aan elkaar maakt.
Aan deze regels kun je dan ook het blad vastschroeven maar wel zo dat het blad kan werken.