afscheidskado 1

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
Dank voor de leuke reacties op mijn 2 eerdere posts. Ze geven me voldoende zelfvertrouwen om het volgende (kleine) projectje met jullie te delen.
Met enige regelmaat wisselen bij mijn werk collega's van functie en voor een enkeling tracht ik dan iets bijzonders te maken wat (vanzelfsprekend) raakvlakken heeft met zijn oude functie.
Zo ook voor mijn vorige chef.

Het idee was om ons logo in 3d vorm na te maken. Daarnaast wilde ik werken met wat verschillende houtsoorten / kleuren (dit was een van mijn eerste "estetische" projecten).

De benzeenring (6-hoek) was relatief eenvoudig, gewoon op de zaagtafel. Wel uitkijken voor de vingers met dat kleine werk.

retorts 3d (1).jpg

De retorts (pijpvormpjes) bleken een grotere uitdaging. Doordat het werk zo klein is was het moeilijk vast te zetten in de werkbank. Met de schaaf al het buitenwerk kunnen doen. Alle binnenwerkse hoeken en rondingen uit de hand met beitel en guds.
Gelukkig gekozen voor beuken dus relatief makkelijk te bewerken.

retorts 3d (2).jpg

retorts 3d (3).jpg

Vervolgens moesten deze twee onderdelen in elkaar bevestigd worden. Het vinden van de juiste hoek en (boor)gatdiameters was lastiger dan ik me had voorgesteld. Uiteindelijk wel aardig gelukt.

retorts 3d (4).jpg

Daarna, met de (oa) voor deze klus gekochte dremel trachten een tekst erop te krijgen. De kleinst mogelijke diameter is me eigenlijk toch nog te groot, maar beter gereedschap heb ik op dit moment nog niet.

retorts 3d (5).jpg

Met uiteindelijk het eindresultaat. De 6-hoek in de bijenwas, de rest afgelakt. Ik ben nog redelijk onervaren met alternatieve hout afwerkings methoden maar heb hier al veel over gelezen op het forum.

retorts 3d (7).jpg

retorts 3d (6).jpg

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden en of jullie behoefte hebben om soortgelijke projecten te zien (ik heb er nog een aantal).
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
gaaf gedaan, en zo als de andere, kom maar op met je projecten:)

Wander
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heel mooi gemaakt! Ben je er zeker van dat het beuk is? Op de laatste foto's lijkt het er wel een beetje op, maar heb toch mijn twijfels. Niet dat het zo belangrijk is natuurlijk, het is zonder twijfel een knap stukje werk!

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.