Bakje met deksel

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik heb alweer een paar weken vakantie.
Tijd genoeg voor het houtdraaien dus.
Vandaag was het tijd voor een bakje / doosje met een deksel. :D

De houtsoort is Beuken (met slaap).
Ik heb het afgewerkt met een mengsel van witte was en danish oil.
Dat heb ik nog nooit eerder gebruikt maar het resultaat vind ik zelf wel mooi.
Nu nog afwachten wat het doet als het een tijd stil heeft gestaan...

-----------------------------------------------------------------

Foto´s:

wi0sxx.jpg


1o4pqv.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Beuken met slaap heeft een zeer mooie tekening. Door de afwerking komt de tekening er goed uit. Over vormen van potjes lopen de meningen soms uiteen.
Ik vind de vorm van de deksel niet passen bij de onderkant. Ik zou het bovenste stuk er afdraaien en de rand van de deksel ietsje rond maken en een lichte bolling voor de bovenzijde. Ook aan de onderkant zou ik een kleine radius of fase aansnijden. Komt dan iets meer los te staan. Het allerbelangrijkste moet zijn dat het je eigen werkstuk blijft en dat je het zelf mooi vindt.

Succes
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Beuken met slaap heeft een zeer mooie tekening. Door de afwerking komt de tekening er goed uit. Over vormen van potjes lopen de meningen soms uiteen.
Ik vind de vorm van de deksel niet passen bij de onderkant. Ik zou het bovenste stuk er afdraaien en de rand van de deksel ietsje rond maken en een lichte bolling voor de bovenzijde. Ook aan de onderkant zou ik een kleine radius of fase aansnijden. Komt dan iets meer los te staan. Het allerbelangrijkste moet zijn dat het je eigen werkstuk blijft en dat je het zelf mooi vindt.

Succes

Bedankt voor de reactie.
Het is inderdaad mooi hout, maar het kan slecht zijn voor de gezondheid.

Bijna onderaan de pagina meer informatie over hout met slaap: http://www.de-houtdraaier.nl/houts.htm

Over de deksel van het bakje: Ik was eerst van plan om de deksel van boven helemaal plat te draaien.
Toen dat bijna gedaan was bedacht ik me en wou ik toch een soort handvatje, dit was toen eigenlijk nog de enige manier om dat voor elkaar te krijgen.

Ik denk dat ik het geheel toch zo laat, ik zelf vind het mooi en ik ben er trots op.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi Haye. Kun je terecht trots op zijn. Kijkend naar andermans werk is altijd gemakkelijker, dan wanneer jezelf bezigbent en moet beslissen. Mijn voorkeur gaat uit een kleine bolling op de plaats van de greep op het deksel. Die vraagt nu veel aandacht terwijl hij het zicht op het mooie lijnenstel een beetje wegneemt. Bij een lichte bolling op die plaats blijven de lijnen doorvloeien terwijl je toch "een eind borduurt" aan het vlakke oppervlak.
Trouwens hoe ging het draaien, want kopshout bij deze verre vorm van slaap breekt gemakkelijk uit.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Mooi Haye. Kun je terecht trots op zijn. Kijkend naar andermans werk is altijd gemakkelijker, dan wanneer jezelf bezigbent en moet beslissen. Mijn voorkeur gaat uit een kleine bolling op de plaats van de greep op het deksel. Die vraagt nu veel aandacht terwijl hij het zicht op het mooie lijnenstel een beetje wegneemt. Bij een lichte bolling op die plaats blijven de lijnen doorvloeien terwijl je toch "een eind borduurt" aan het vlakke oppervlak.
Trouwens hoe ging het draaien, want kopshout bij deze verre vorm van slaap breekt gemakkelijk uit.
vr.gr. Jan Pranger.

Bedankt Jan,
Ik zal nog eens nadenken over de bolling, want ik zie het nu inderdaad al voor me hoe de tekening van het hout dan tot zijn recht komt.
Het draaien ging goed, ik vind beukenhout altijd fijn om mee te houtdraaien.
De slaap is op geen enkele plek uitgebroken. Ik heb al vaker gehoord dat dat kan maar het is mij nog niet overkomen.
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
hoi Haye,
ik heb de afgelopen maanden meer van je werk gezien.
en hoewel het natuurlijk altijd beter kan, vind ik persoonlijk dat wat je laat zien er steeds een beetje beter en verfijnder uit ziet.
dat ge-experimenteer met deksel- en andere vormen hoort er een beetje bij denk ik. zelf pak ik nog wel eens een oudere pot om m opnieuw op de draaibank te klemmen. mijn oudere spul heeft vaak nog van die mega dikke damwanden, dus vlees zat.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
hoi Haye,
ik heb de afgelopen maanden meer van je werk gezien.
en hoewel het natuurlijk altijd beter kan, vind ik persoonlijk dat wat je laat zien er steeds een beetje beter en verfijnder uit ziet.
dat ge-experimenteer met deksel- en andere vormen hoort er een beetje bij denk ik. zelf pak ik nog wel eens een oudere pot om m opnieuw op de draaibank te klemmen. mijn oudere spul heeft vaak nog van die mega dikke damwanden, dus vlees zat.

U ook bedankt voor de mooie reactie Nick.
Werkstukken ´recyclen´ is een goed plan.
Ik denk dat het bij elke houtdraaier begon met wat grof werk.
Dat spul kan je dan inderdaad verbeteren, of er misschien zelfs heel iets anders van maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.