snijplank en doosje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Had al enige jaren wat beukenhout liggen om een snijplank/hakblok te maken. Eerst gevlakt en vandikte geschaafd en daarna verlijmd. Hierna geschuurd en gezaagd.:mad::mad: Had het eerst nog een keer door door de vandiktebank moeten halen. Maar je komt pas achter de werkvolgorde als je ziet dat het niet goed gaat. De stroken een slag gedraaid (nu krijg je het kopse hout boven) en weer verlijmd. Nu bleek dus dat er toch teveel hoogte verschillen in zaten die niet weg te schuren waren. Even door de vandikte bank gehaald. (een grote felder geleend) Dit gaf een boven verwachting goed resultaat. Het kopse hout brak alleen op de kanten maar de plank was toch te groot. Gezaagd schuine kant eraan en de openingen voor de handgrepen erin en klaar. Nee er moest nog een beetje olie op. Flesje walnotenolie 250ml gehaald maar dit is veel te weinig.
Ik heb de plank nu voor de eerste keer gebruikt en afgewassen. Hierna nog het laatste beetje olie erop gedaan en dit zag ik er zo intrekken. Bij de volgende boodschappen een nieuw flesje halen en doorgaan totdat de plank verzadigd is.

DSC01580.jpg

Het doosje was een oefening voor mij. Hoe kan ik zonder cirkelzaagtafel toch een net doosje maken? Ik vind het doosje goed gelukt maar sta open voor opmerkingen. Hout waarschijnlijk grenen. Ik heb een balk gekregen die uit een huis kwam bouwjaar rond 1860. Een en ander in plankjes gezaagd en geschaafd. Sommige stukken kan ik niet gebruiken vanwege de hoeveelheid hars en knoesten maar dit terzijde. Deksel wenge bodem triplex. Behandeld met een laag danish oil. Alles haaks en onder 45gr geschaafd met de futselplank (moest ook nog even een goede van gemaakt worden want de oude was niet nauwkeurig genoeg) scharnieren erin en bijna klaar. Alleen nog even een plat knopje maken.
Het oude hout was moeilijk splintervrij te bewerken en deukt gemakkelijk in. Maar ja het is dan ook grenenhout.
 

Bijlagen

  • DSC01583.jpg
    DSC01583.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 385
  • DSC01582.jpg
    DSC01582.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 381
  • DSC01581.jpg
    DSC01581.jpg
    74 KB · Weergaven: 382

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Wim,

Goed bezig !! De snijplank ziet er goed, ben wel benieuwd tot welke korrel je geschuurd hebt. Het komt wat "ruw"over namelijk. Mooi werk he, snijplank maken.....zeer verslavend!!!

Hoe heb je de wenge "splines" (hoekverstevigstukjes....??) in het doosje gekregen zonder zaagtafel ?
Loopt de nerf helemaal rondom ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Deuken... daar had ik met een esdoorn kastje ook last van. De oplossing is simpel: een stoomstrijkijzer met Vaporesse. Strijkijzer op standje 'linnen', met de vernevelaar het hout even nat spuiten, strijkijzer erop, nog een drukje op de knop voor 'extra stoomstoot'. En hoppa, weg deukjes. En je plankje ruikt weer lekker fris :)

Arthur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De plank is geschuurd tot korrel 180 en is inderdaad nog niet spiegelglad. Wat is jouw advies? kopshout met olie schuurt niet zo goed. Schrapen?
De nerf loopt door. Ik heb een stifstfrees waar ik diverse maten schijfjes op kan zetten van 1 tot 6mm een geleider gemaakt 45gr op de freestafel en frezen maar.
Als je het boekje hebt van rvs frezen nr 115 als ik het goed onthouden heb. Zie het als een verlijmfrees met een schijfje
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi kistje Wim, en het grenen is prachtig hout. Ik vind persoonlijk het deksel er iets te diep in zitten, maar het randje naar het deksel wel weer elegant.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Wim : De meeste snijplanken schuur ik tot korrel 320. Na het aanbrengen van de olie wordt het allemaal wat moeilijker inderdaad. Misschien een idee voor je volgende snijplank ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jaap bij het maken ervan was de diepte een van mijn twijfels. Voor de zekerheid heb ik het randje iets dieper gehouden. De plankjes van wenge waren na het lijmen iets hol gaan staan. Dus om mogelijk splijten tegen te gaan heb ik het dus iets dieper gelaten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rick de snijplank is voor eigen gebruik in de keuken. Ik vind het maken van kistjes leuker dan het maken van snijplanken. Er zullen er dus niet zo veel volgen. Maar wie weet als ik genoeg afvalhout heb. Ik zal als de olie wat is uitgehard een nieuwe schuurbeurt inlassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.