breadbords end vraagje

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
breadbords end & verbindings vraag

Ik noem ze maar even zo want geen idee hoe we het in ons eigen taaltje noemen.

De bedoeling is dat ik deze techniek in een bouwsel ga gebruiken. Nu ben ik mezelf wat aan het inlezen/inkijken via youtube om te achterhalen welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Op youtube kwam ik de klassieke (?) tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=x9Z1WQ46Dy8

Waar ik echter maar geen verklaring voor kan vinden is wat er op 3:42 gebeurt. Daar laat de maker de boel zien voor hij het erop zet. Die tanden lijken er echter exact in te passen qua breedte. Op die manier is er toch helemaal geen ruimte op te werken ? Vlak daarna zet hij dan wel de houten pennen erin met wat ruimte maar ja,. als die tanden al vast zetten...



Ik wilde het maken op de volgende manier
Aan het einde van een paneel frees je aan boven en onder een stuk af van ongeveer een 3e. Op deze manier krijg je een mooie tennon. Aan het einde zaag je het een stukje in zodat de tennon ongeveer een cm of 3 van de zijkanten wegblijft.

Ik doe even de aanname dat de tennon 1 cm dik is,60 cm lang en 4 cm diep.
De mortisse wil ik dan zo maken dat deze overal netjes strak zit maar dat de sleuf 62 cm lang is. Op die manier heeft het paneel 2 cm om uit te zetten ( wat wel wat veel is). Met 3 deuvels wil ik het geheel dan strak vast zetten waarbij de gaten in de tennon een soort slobgaten zijn.

De filmpjes echter die ik gezien heb matchen met mijn gedachte maar toch lijken ze qua lengte van de sleuf een exacte pas te hebben tussen mortisse en tennon.

Wat zie ik over het hoofd ?

Reden overigens om deze constructie te gebruiken is dat het paneel dan mooi vlak kan blijven ( althans, daar hopen we dan maar op :) )

en...

dat ik op deze manier hier een verbinding tussen het liggende panneel wil maken en de twee staande panelen.
 
Laatst bewerkt:

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo klusfoobje,

Zo'n eindplank plaatsen is niet zo moeilijk. Bij mijn salon tafel heb ik deze techniek ook gebruikt. In de presentatie van de bouw heb ik er ook redelijk aandacht aan besteed. Dit is het topic waarin ik het beschreven heb http://woodworking.nl/showthread.php?2132-salontafel
Waar ik achteraf wel achter ben gekomen is dat heel belangrijk is dat het hout goed droog is. Er zit in het blad van mijn tafel een redelijke beweging. Dat gaat ook goed zonder dat er scheuren ontstaan, maar het blad is nu blijvend wat te smal geworden en dat is wel jammer. Wanneer het blad, zoals nu op zijn breeds is zit het toch nog aan beide zijden een mm naar binnen.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord anders hoor ik het wel.

Groet Jos
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Dat is een verdomd mooi stukje werk Joppe!!

Ik heb je foto er even bij gepakt om mijn vraagtekens duidelijk te maken.aanpassing.JPG

Wat is het voordeel van de blauwe tanden boven alleen de rode ? Ik vermoed puur een stevigheids kwestie ?

Mijn idee is om alleen de rode constructie te gebruiken. Mijn vraag is echter de breedte van het waar dit blad in gaat.

Stel dat dit rode stuk bij jou eiken blad X cm is., is het gat in de wenge poten dan X+1 cm oid? maar in ieder geval wel breder ?

De bedoeling bij mijn stuk is het volgende.
ik heb een blad van noten en essen als werkblad en 2 identieke stukken die als staander moeten gaan functioneren.
De gedachte is om een balk te nemen van essen en dan van die balk per kant zowel voor het liggende als het staande paneel een breadboards end te maken.


6- de sleuf zal een 2 cm zijn geweest en de pennen waren een cm of 8 á 9. Meteen ook het antwoord op de vraag van Bas. Nee ik ben niet bang dat het blad gaat scheuren. Alleen de middelste pen en ongeveer 5 cm aan beide kanten van deze pen zijn gelijmd. De beide andere pennen worden alleen middels een deuvel op zijn plek gehouden. Gat voor de deuvel in het wengé is passend maar het gat in het blad is ovaal zodat het blad kan schuiven in het te breed uitgehakte gat. Het gat voor deze pennen heeft aan beide kanten 5mm speelruimte.

hier vraag ik me dus af of ik begrijp wat je bedoeld. Dat het gat voor de deuvel in het blad ovaal is begrijp ik. Maar is de ruimte waar het blad in de wenge poten gaat exact passend ? mijn gevoel zegt dat daar dus ook zijwaartse ruimte moet zijn.

Ik wil overigens geen lijm gaan gebruiken.


wat is overigens eigenlijk de nederlandse benaming voor een breadboards end ??
 
Laatst bewerkt:

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Klusfoobje,

De pennen zitten er aan om de eindplank niet ete laten kantelen ten op zichte van het blad. Daarbij plakje alleen in het midden. Je moet dus ook nog materiaal hebben om de buiten kant vast te zetten aan het blad met bewegings vrijheid naar de zijkanten toe. Ik hoop dat dit kromme nederlands duidelijk is.
Het klopt wat jij vraagt dat het uitgehaakte gat voor het rode deel aan beide kanten te ruim is.
Ach hoe de nederlandse benaming is weet ik niet maar ik noem het maar gewoon de eindplank.

Hoop dat het duidelijk is,

Groet Jos
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik zit aan iets dergelijks te denken. Een eindplank voor zowel een staander als de ligger en gelijk ook een verbinding tussen die 2 panelen. Eigenlijk een balk met 3 functies..

ter info..




iets dergelijks.jpg

de glasplaat zal ws iets van 5-6 mm zijn. Om die reden is het liggende paneel dus ook niet op de rand gezet.

De panelen zijn ieder 2,9 cm dik.

De hamvraag die ik voor mezelf probeer te beantwoorden... welk formaat moet die balk krijgen ( geel=essen)
geheel is duidelijk niet op schaal maar puur een schets van de richting waarin ik het zoek.
Het rode deel is me eigenlijk te dun. Zeker omdat de panelen niet boven elkaar zitten maar er net naast.

Ik denk nu aan een balk van 9x9 die dan bij de zwarte lijn een afronding moet hebben. Dat zou een frees moeten worden met een radius van 45mm....(of een schaaf) Die heb ik wel en dat lukt wel.

Echter dat vereist bijna om een dergelijke ronde maar dan contra aan de binnen kant te realiseren... en die heb ik niet en hoe kan ik dat dus oplossen...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Kijk op Marktplaats of je setjes timmermansgereedschap ziet. Daar willen nog weleens hol- en bolschaven tussen zitten. Als je een duims exemplaar op de kop weet te kan je daar een eind mee komen. Zoiets bijvoorbeeld, die is zo te zien zelfs nog iets breder. Andere optie is om de hoek alleen af te schuinen.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Als je een pen over bijna de volle breedte laat lopen zoals je met de rode lijn aangeeft heb je een kans dat je de eindplank naar beneden kan drukken. Ook heb je weing vlees om pennen te plaatsen. Als je de pen breder gaat maken krijg je een evenredig grote groef in de eindplank en dan gaat een groot deel van de sterkte verloren.
Daarom heb je een korte brede doorlopende pen om de planken van de tafel en een ondiepe groef te kunnen opsluiten i.v.m. eventueel kromtrekken. De drie uitstekende pennen zijn voldoende lang om het buigend moment op de eindplank op te vangen en hebben genoeg vlees voor de pennen. De gleuven voor de pennen hebben genoeg zijdelingse ruimte voor beweging van het hout. Alleen de middelste pen zit vast en de pennen aan de zijkant kunnen bewegen.
Dit is een beproefde constructie die al vreselijk lang wordt toegepast. Als je die oude constructies bestudeert moet je van goede huize komen om dat te verbeteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.