Carvex of trion?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Ok dat klinkt al anders, maar of dingen niet praktisch zijn dat maak ik niet uit, dat maak jij niet uit dat doet iedereen voor zich.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik hem hem ook pas 3 weken. Langs een liniaal kunnen zagen en elektradozen zagen met een deco lijkt mij stuk praktischer dan een 4x4 op een snelweg maar goed, ik begrijp je punt.

Ik denk dat de starter inmiddels wel wat meer info heeft over welke zaag kan voldoen of niet.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij nodig vind aan zijn gereedschap en wat hij er aan uit wil geven.
Belangrijk is dat je de kennis en vaardigheden hebt om er goed mee om te gaan. Ben ook leermeester en zeg wel eens dat ze niet alleen de invalzaag moeten gebruiken maar ook moeten zorgen dat ze recht kunnen zagen met een hand en decoupeerzaag. Wat dat betreft vind ik het een nadeel dat er tegenwoordig zulk goed gereedschap is:)

Mvg, bjorn
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Iedereen hartelijke bedankt voor de reacties, ik ga voor de trion is lekker goed koop want 500 euro voor een decoupeerzaag is net duur zat. Ik gebruik hem toch niet echt zo veel.

MVG Wander
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
300 euro voor een zaag die niet eens recht zaagt vind je goedkoop? Ben benieuwd naar een vergelijking ten opzichte van een bouwmarkt machine van 100 euro of minder.

Nog even antwoord op het zagen van de ronde traptreden: de nabewerking bestond uit het glad schuren. Echt recht zagen doe je met het cunex-blad, en die is nogal grof. Glad schuren deed ik met de band- en excentrische schuurmachine. En vervolgens afronden met de impro. freestafel. Het zagen ging met stofzuiger, wel opletten dat de grotere splinters de afzuigopening niet verstopten.

Je pakt een decoupeerzaag ook voor kleine hoekjes. Eventueel met het zaagje er andersom in. Dit werkt met de cirkelzaag niet handig. De geleider kan je gebruiken bij het zagen tot in hoeken. Eerst met de cirkelzaag en dan hand- of decoupeerzaag geeft hetzelfde resultaat, maar met een decoupeerzaag met geleider is efficienter.

De twee spillen (100mm) heb ik ook doorgezaagd met de decoupeerzaag, met het lange blad. Bij de ene zaagsnede zat het aan de onderkant 5mm van de lijn, bij de ander 2mm. Erg indrukwekkend.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Blijft bij mij toch een beetje de vraag naar het model,
ik heb nu een (oude) groene bosch, dus met "klassiek" handvat.
wat is het voordeel van zagen met de knobbel ?

Ik heb op een beurs ze allebei (van Festool) vastgehad en vond toen het klassieke model makkelijker vasthouden. Maar misschien is dat gewenning?
De Mafell heeft ook enkel een rechtopstaande mogelijkheid om vast te houden.
Hoe bevalt deze andere wijze van vasthouden?

Overigens vind ik stofafzuiging wel erg belangrijk,
maar ik ben dan ook maar een hobbiest. Deze Mafell zal ik dan ook niet snel kiezen.
En na alle negatieve verhalen over de Festool wacht ik daar duidelijk ook nog wel even mee.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Decoupeerzagen zonder handvat kan je makkelijk ondersteboven gebruiken en langs onder zagen, iedere pro die ik ken zaagt voornamelijk zo. Dat is veel makkelijker om precies te zagen of een lijn te volgen.
Zelf heb ik dat soort liever omdat je hand lager zit en ik heb zo het gevoel meer controle te hebben. Je kan ze ook makkelijker met twee handen vast houden zo.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik dacht dat ik dit hier had gelezen, maar nu ik het teruglees klopt dat niet. Mijn bewering is dus nergens op gebaseerd. Sorry!

Er zou meer getest/vergeleken moeten worden met gereedschap. Kunnen we niet fabrikanten zo ver krijgen machines beschikbaar te stellen voor tests? Of zijn er vakbladen die dit al doen?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
@Benchworks,
dank voor je feedback, klinkt erg plausibel.
Tzt me dus eens extra orienteren op het "rare" handvat van Festool of Mafell
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb ook een Festool Carvex PSB400 EBQ, veel problemen mee gehad, machine wissel na één dag, vanwege de los zittende zool.
Later nog een keer vanwege slechte geleiding tijdens bochten zagen.
De machine is door Festool binnen 48 uur gerepareerd, waarschijnlijk een nieuwe pendelstang.

De machine zaagt nu prima.

Het probleem met stroboscopische licht is op het nieuwste model ook uitzetbaar.

Als je er op let dat je het laaste model krijgt, dan zijn alle oude Carvex problemen opgelost, en is het een prima machine.

Ik haate hem eerst, maar begin er nu van te houden, na de reparatie zaagt hij totaal anders.

Ik zag dat iemand de automatische versnelling lastig vind, maar die kun je ook uitzetten.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik dacht dat ik dit hier had gelezen, maar nu ik het teruglees klopt dat niet. Mijn bewering is dus nergens op gebaseerd. Sorry!

Er zou meer getest/vergeleken moeten worden met gereedschap. Kunnen we niet fabrikanten zo ver krijgen machines beschikbaar te stellen voor tests? Of zijn er vakbladen die dit al doen?

Klusvisie heeft vorig jaar de test Carvex/P1CC gedaan, hierbij kwam de carvex als winaar uit de bus, omdat het een zaag zou zijn die meer waar voor z'n geld bied, beter zaagsysteem. Uit het lezen van de tekst kon ik al opmaken dat ik het hier niet mee eens was. Volgens de test had je bij de Festool bij geen afzuiging last van het zaagsel, zaagjes wisselen ging minder makkelijk als bij de mafell . De mogelijk cunex bladen te gebruiken en het ontbreken v/d zaagblad geleiding zijn in mijn ogen ook erg sterke punten vd mafell. Toch kozen ze de festool als winnaar. ???
Klusvisie test vaak gereedschap, ook testen ze induviduele machine's, vind het wel een leuk blad, maar neem wel vaak de dingen die erin staan met een korreltje zout.

Mvg, bjorn
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Klusvisie heeft vorig jaar de test Carvex/P1CC gedaan, hierbij kwam de carvex als winaar uit de bus, omdat het een zaag zou zijn die meer waar voor z'n geld bied, beter zaagsysteem. Uit het lezen van de tekst kon ik al opmaken dat ik het hier niet mee eens was. Volgens de test had je bij de Festool bij geen afzuiging last van het zaagsel, zaagjes wisselen ging minder makkelijk als bij de mafell . De mogelijk cunex bladen te gebruiken en het ontbreken v/d zaagblad geleiding zijn in mijn ogen ook erg sterke punten vd mafell. Toch kozen ze de festool als winnaar. ???
Klusvisie test vaak gereedschap, ook testen ze induviduele machine's, vind het wel een leuk blad, maar neem wel vaak de dingen die erin staan met een korreltje zout.

Mvg, bjorn

LOL
Dat stukje wil ik dan wel even lezen!
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even de discus wat nieuw leven in blazen hoor :)

Nu is namelijk de nieuwe carvex al een tijdje op de markt en als we er voor het gemak even vanuit gaan dat deze doet wat ie zou moeten doen....
Wanneer zou je dan voor een trion (of protool) kiezen en wanneer voor een carvex?
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo, zelf gebruik al vele jaren een metabo en ik ben er zeer tevreden over deze machine gaat dikwijls mee als ik op een bouwwerf ga werken. Een merk dat zichzelf een beetje respecteerd zoals metabo, makita, bosch..... kan het niet veroorloven slechte kwaliteit te maken het hoefd zeker niet een festool te zijn om een kwaliteitsmachine te zijn.
Zelf heb ik meerdere machines van metabo in ik ben er zeer tevreden over en omdat ik regelmatig in de bouw werk doen deze prima hun werk.

Groetjes Patrick.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het enige voordeel van de Festools op dit vlak is volgens mij de systeem aanpak met de rails en accessoires, maar vooral ook de plug-it kabel en systainer. De machines zelf zijn gewoon ok, geen noemenswaardige revolutie maar ze doen wat ze moeten doen. Het voordeel van de Carvex op de Trion is beter zicht en led verlichting, en ook meer accessoires.
Groot min-punt is hoe je de wangen handmatig met een hex sleutel moet aanpassen telkens je wisselt van zaagje.(op de mijne is die schroefkop na x maanden kapot en nu zitten de wangen geblokkeerd en het kan me eerlijk gezegd niets schelen. Die schroef ligt nergens op voorraad terwijl ze het sneller begeeft dan sommige zaagbladen!) Er zou nog een derde carvex moeten komen om echt een goeie te hebben, de eerste was een ramp, de tweede was een haastige knutsel-oplossing en de derde zou de goede moeten zijn. Maar of ze dat echt ook gaan doen is onzeker, Festool brengt normaal gezien maar heel zelden een nieuwe versie uit van een gereedschap.

Ik moet wel zeggen dat mijn Carvex 420 algemeen beter werkt dan mijn vorige Bosch gst 135 waarvan de zool noch plat noch haaks van was.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
IK heb een PS420. Wat mij betreft is dit een heel goede machine.

De voornaamste reden van aanschaf was dat ik een cirkel met straal van 1.4m moest kunnen zagen. Enige toestel waar je een geleider bij kan kopen voor zo'n grote straal is de PS420 bij mijn weten. Ik heb toen meteen de set gekocht, dus met de extra systainer met daarin de extra zolen, verstekzool, adapter voor rail, cirkelgeleider en misschien wel nog meer.
De stroboscoopfunctie van de verlichting was in mijn geval een kwestie van gewoon worden. Nu ik het gewend ben, vind ik het handig.
Wie liever heeft dat de zaag steeds op topsnelheid werkt kan de automatische snelheid uitzetten ook. Bij mij staat die bijna altijd op automatisch.
Dat je steeds de zaagbladgeleiding moet instellen is niet zo'n ramp. Meestal wissel je toch niet zo vaak van zaagblad.
Wat ik een nadeel vind is dat er geen blaasfunctie op zit. Ik heb een hekel aan werken met een stofzuiger (slang hindert me enorm, zal wel kwestie van gewoonte zijn) en dat is dus een misser. Gelukkig heb je al veel minder last van stof net voor het zaagblad als je de splinterbescherming gebruikt.

Ik ben er tevreden van.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
IK heb een PS420. Wat mij betreft is dit een heel goede machine.

De voornaamste reden van aanschaf was dat ik een cirkel met straal van 1.4m moest kunnen zagen. Enige toestel waar je een geleider bij kan kopen voor zo'n grote straal is de PS420 bij mijn weten.

Vreemd (???) dat beide machines inderdaad een ander accessoirepakket hebben. Zou dit nog een speciale reden hebben???
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vreemd (???) dat beide machines inderdaad een ander accessoirepakket hebben. Zou dit nog een speciale reden hebben???

Bedoel je tussen carvex en trion, of tussen de carvex 400 en 420?
De carvex modellen hebben dezelfde accessoires, ik had mijn accessoire systainer gekocht voor de 400 en gebruik die nu op de 420. Bij de eerste productiemodellen was er wel sprake van problemen met het passen van de accessoires.

Carvex en trion hebben niet dezelfde accessoires omdat ze een andere zool hebbben, bij de carvex hebben ze een heel systeem bedacht om snel van zool te wisselen, om met een rail in de twee richtingen te kunnen zagen en accessoires zoals het cirkel mal er gewoon op te klikken. Dat ging blijkbaar niet zonder van zool te veranderen. De accessoires bij de trion waren trouwens niet zo goed bedacht en waarschijnlijk niet populair.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb sinds ruim een maand een Carvex 420 en die bevalt me prima. M'n eerste en voordat ik de Carvex kocht ook m'n enige decoupeerzaag was een simpel model van de V&D. Dat was niet veel soeps. De Carvex heb ik nog niet veel gebruikt maar wat ik er mee gezaagd heb ziet er goed uit. De snede is mooi haaks op de rechte stukken maar ook in krappe bochten. Het is even wennen aan de verlichting. Ik weet nog niet of ik het stroboscopisch uit ga zetten of niet. Door m'n gebrek aan ervaring begon ik met een paar millimeter van de lijn te zagen maar per meter kroop ik er dichter op. Nu is het alleen een kwestie van even ophalen met een schaafje of een schuurpapiertje en ik ben strak. Ik heb de lichtnet versie met de barrel grip in simpele vorm. De accessoire set vond ik te duur dus ik koop wat ik op een gegeven moment nodig heb er bij. De aansluiting voor de stofzuiderslang ziet er een beetje ielig uit maar doet z'n werk naar behoren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.