Carvex of trion?

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Hallo iedereen,

Ik ben toe aan een nieuwe decoupeerzaag
nu zit ik te twijfele tussen de festool carvex en de trion omdat er op vele site de carvex als 'niet goed wordt aangeduiden' nu leek het me het beste om aan de ervaren mensen te vragen of het echt zo is. Dat hij niet haaks zaag en spelling in de zool zit, ook speel het geld een rol ik vind 500 euro voor decoupeerzaag veel geld ook omdat ik er niet veel anders me doe dan gaten en rondingen mee uitzaag. Zoals de trion kost zowat de helft minder en ze zeggen dat die zowie zo wel echt haaks zaagt! Ook wordt de trion nog steeds gemaakt; zit in een T-loc systainer( zegt ook al wat, zo beteken dat festool de carvex ook niet echt goed vind)

Dus hierbij vraag ik wat zouden jullie mij aanraden???
alvast bedankt voor reacties!!!

Groeten Wander
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Trion dan. Cergeet dat drama van een Carvex.
Maar bekijk gerust ook de alternatieven van de concurrentie in dat segment, daar zijn nog betere machines te vinden dan de Trion.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Wander, de Trion van Festool ken ik niet, ik heb wel een Carvex gehad en ben blij dat ik hem niet meer heb. Daar heb ik nooit plezier mee gehad, het stroboscopische licht vond ik erg irritant en met name inderdaad het niet haaks zagen is Festool onwaardig. Ik heb hem zelf ingeruild voor een Mafell P1cc en daar echt geen seconde spijt van gehad. Ook de P1cc kost meer dan 500 euro maar dan heb je heel dik waar voor je geld. In die standaard set zit voor dat geld een cirkelmal (tot circa 60 cm dia), standaard optie tot zagen van gaten voor inbouwdozen (elektra) , parallelgeleider en afzuigstukken. Past bovendien zonder aanpassing op de (Mafell / Bosch) rails. Naast het feit dat het een hele complete set is krijg je bovendien echteen superfijne zaag. Ik was echt heel verbaasd over de zaagas die in die machine zit, dat in combinatie met speciaal voor deze machine ontwikkelde zaagjes (Cunex zaagblaadjes) levert een enorm stijf geheel op, waar je bij bijna elke andere zaag met je vinger het zaagje weg kunt drukken (zijwaarts) lukt je dat bij de P1cc met Cunex blad echt niet, en die zaagt echt haaks en om zijn eigen zaagje heen zo kort kan hij de bocht om. Zitten nog veel meer mooi snufjes op. Ik weet niet hoe goed de Trion maar zou zeker de Carvex links laten liggen voor de Mafell als je echt een hele goede wilt. Je kunt hem bij Mafell gratis 30 dagen testen, zoek maar eens op internet, als je hem niet wilt kun je hem zo gratis op laten halen. Maar als je die eenmaal geprobeerd heb laat je hem echt niet meer gaan. Succes bij je keuze.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb zelf de trion, absoluut een prima machine. Zaagresultaat is erg goed en voor dat geld mag je natuurlijk niets minder verwachten.
Na mijn aanschaf heb ik vaak met een Bosch GTS 150 gewerkt en deze beviel mij eigenlijk beter en is ook nog eens goedkoper! 500 euro voor een decoupeerzaag vind ik behoorlijk absurd..
In 18mm plaatmateriaal zaagde mijn oude 50 euro B&D ook perfect haaks en ging prima en razend snel door de korte bocht. Bij zo'n dure machine verwacht ik dat ie ook in 180 mm massief wenge hetzelfde presteert als mijn B&D. 10 keer duurder is toch 10 keer beter :p
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Beste Wander,

Ook ik raad je de Festool Carvex af, ik heb 2 keer een Carvex gehad. Eerst één op accu, later één met een groene stekker. het meeste irritante is het stroboscopische licht wat Scheppie ook al aangaf. verder is hij té licht en voelt niet lekker aan. De extra verwisselbare zolen zitten niet goed vast, ook niet na retour voor garantie/reparatie!
Maar als je er toch één aanschaft zou ik hem wel eerst goed testen bij bijv een testcenter!

Ik gebruik nu mijn oude vertrouwde Makita decoupeerzaag met beugelgreep, rond de 200 euro gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding


Succes met je keuze
Groeten Geert,
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon een blauwe bosch kopen of iets vergelijkbaars. Ook hier zit het in de zaagjes. Ik gebruik standaard de T101B. Zeker niet de goedkoopste maar het is een wereld van verschil

Op de juiste geometrie komt het aan.

Gefreesde en gezette vertanding Blad met vrij ruwe snede bij hoge zaagsnelheid
in hard en zacht hout, aluminium, kunststoffen en nonferrometalen (zoals T111C,
T345XF).
Gefreesde, gezette en gegolfde vertanding. Blad met fijn resultaat bij recht zagen in
multiplex, staal, aluminium, non-ferrometalen en kunststoffen (b.v. T118A).
Geslepen en gezette vertanding Blad voor snel zagen in hout
(b.v. T144D, T244D).
Geslepen tanden met vrijsnijhoek. Blad met conisch geslepen rug voor vrijsnede;
voor fijn en zuiver zagen in hout en kunststof (zoals T101B, T234X).


Beter zaagjes kosten meer. Investeer daar in plaats van een merk naam die het schijnbaar allemaal heeft
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou voor dit ogenblik van de Carvex wegblijven, Festool zou eind 2012 de Carvex 420 uitbrengen met een compleet veranderd geleidingssysteem en andere noodzakelijke verbeteringen
Foto hier
Het zou ook dezelfde zijn die in de States uitkomt omdat zij de gewone Carvex 400 blijkbaar gelukkig voor hen, niet hebben willen aanbieden.

Ik werk nu met een Carvex 400, fantastisch of Festool-waardig is hij zeker niet, de automatische snelheid en stroboscoop licht zijn meestal irritant, de aan-knop staat te ver naar voren en je kan er amper aan met je vingers en er is geen blaas functie. Dus als je wil zagen zonder stofzuiger dan moet je zelf zitten blazen...
Ik moet wel zeggen dat voor plaatmateriaal of alles onder 20mm dikte is hij nogal goed en precies, maar ik heb bijvoorbeeld vorige week een cirkel van 60cm diameter uitgezaagd uit een 45mm dik beuken werkblad met het Carvex kompas. Eerst natuurlijk getest met alle verschillende Festool zaagbladen, ze gingen allemaal compleet krom staan na 4-10cm. Daarna uit wanhoop een oud Bosch Bi-metal (niet eens voor hout bestemd) erop gezet, en alhoewel het traag ging, is die tot in de helft mooi recht gebleven en daarna ook krom gegaan.
Gelukkig heb ik het werkblad met een kopieerfrees kunnen redden.

De Bosch GST135 die ik daarvoor had voelde beter aan, maar had toch niet dezelfde precisie, haaks zagen zoals de Carvex kon hij niet, de voet was gewrongen en niet haaks in te stellen, afzuiging was slecht en je moest hem diagonaal houden om te proberen recht te zagen in dik hout.

Ik blijf nog even aan mijn carvex hangen en zien hoeveel de 420 beter is en of de huidige aangepast kunnen worden, want zijn plug-it en t-loc maken hem zoveel handiger passen in mijn "systeem"
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Betere zaagjes kosten meer. Investeer daar in plaats van een merk naam die het schijnbaar allemaal heeft

Precies. Maar in een set hoeven goede zaagjes niet duurder te zijn. Ik zag in de bouwmarkt zaagjes van Lux voor dezelfde prijs als ik voor Mafell zaagjes heb betaald (in een set). Iets van €3.5 per stuk.

Als je budget hebt, koop dan de Mafell, anders gewoon een goedkope. Heeft iemand een blauwe Bosch wel eens naast een groene getest?

Mijn groene Bosch is te koop trouwens. Het maken van een trap met ronde treden was een goede gelegenheid om de P1 te kopen. Cirkelmal tot 2m werkte ook prima :) In de twee gaatjes van de kleine cirkelmal passen schroeven, zo zet je hem vast op een lange (verleng)lat. De P1 is voor 440 te koop.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Cirkelmal tot 2m werkte ook prima

@ Bijtel : Cirkelmal tot 2 meter voor de Mafell P1cc, welke heb je dan?


@ Wander : Ik zou je aanraden eens de 30 dagen test van Mafell te doen, niks te verliezen en als je hem hebt dan weet je pas echt hoe decoupeerzagen werkt, dat was tenminste mijn ervaring.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Nog een vraag van mij tussendoor omdat ik ook aan het kijken was of ik een Carvex of een Trion zou nemen: kiezen jullie voor het "normale model" decoupeerzaag of voor het model zonder handvat aan de bovenzijde? en waarom kies je voor dat model? Ik heb tot nu toe altijd het "normale model" gehad maar wat zijn de voordelen van het model zonder handvat?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij is de decoupeerzaag van protool de trion?
Ook bij decoupeerzagen geldt, wat ga je met de zaag doen? Beetje rondjes zagen in plaatmateriaal lukt met de meeste zagen wel. Als je vaak ronde traptreden ed uit wilt zagen zou ik ook voor de mafell gaan, maar voor licht werk heb ik liever een lichtere zaag.
@Scheppie, wanneer gebruik je de decoupeerzaag om mee langs een rail te zagen als je een invalzaag hebt?

Mvg, bjorn
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Scheppie, wanneer gebruik je de decoupeerzaag om mee langs een rail te zagen als je een invalzaag hebt?

Nou lijkt me duidelijk:
* als je dieper moet dan 50mm
* als je maar 1 machine mee wilt nemen en je moet recht en de bocht om
* als je een invalsnede kaarsrecht tot t einde door wilt zagen
* als je tegen de draad in wilt zijn, gewoon omdat t kan
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Kun je me een praktisch voorbeeld geven wanneer je het gebruikt hebt? Ik zie het nut er namelijk niet van in, als je tenminste een invalzaag oid hebt voor je rechte zaagsneden.

Vorig jaar stond in de klusvisie de test Carvex/Mafell deco. De carvex kwam daar als winnaar uit de test, ik kende beide machines niet, maar na het lezen van het verslag was ik het er al niet mee eens. De festool zou vooral fijn te gebruiken zijn in combi met een stofzuiger, ook iets wat in de praktijk nooit voorkomt, tenminste niet bij mensen die er de kost moeten verdienen. Ook kon je de zool scheef zetten voor het zagen van verstekken, doe je ook niet gauw.
Zo'n cirkelmal lijkt me wel handig.
Die stand op de mafell om electradozen te zagen is toch alleen voor Duitse dozen?

@ Bijtel, kon je met de cirkelmal de treden in 1 x goed zagen zonder nabewerken?

Mvg, bjorn
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Kun je me een praktisch voorbeeld geven wanneer je het gebruikt hebt? Ik zie het nut er namelijk niet van in, als je tenminste een invalzaag oid hebt voor je rechte zaagsneden.

Bjorn wat is er niet praktisch aan:
Nou lijkt me duidelijk:
* als je dieper moet dan 50mm
* als je maar 1 machine mee wilt nemen en je moet recht en de bocht om
* als je een invalsnede kaarsrecht tot t einde door wilt zagen
* als je tegen de draad in wilt zijn, gewoon omdat t kan

Duidelijker kan ik t niet maken muv t vierde punt. Ik kan met mijn inval zaag wel netjes sparingen maken voor een spoelbak maar dan kan ik hem niet uitzagen, moet dus altijd een 2e handeling doen, hetzij met een handzaag hetzij met een decoupeer, als ik een vierkante sparing met deze zaag maak met de rail dan is hij en kaarsrecht , en haaks en in 1 keer klaar.

Voor wat ruwere karweitjes waar je moet rechtzagen en bochten zagen tegelijk kun je af met 1 machine, daar kun je je toch wel wat toepassingen bij bedenken? Als je perfect glad werk wilt dat gaat natuurlijk niet met de decoupeer alhoewel je verstelt staat van de zaagsnede als je een juist zaagblaadje gebruikt.

De stand voor onbouwdozen zaagt een rond gat van 68mm waarin elke hollewanddoos past. Als je de in Nl bekende dozen hebt met vierkante stukjes eraan die je kunt koppelen dat gaat natuurlijk niet zonder die vierkante stukken eruit zagen. Deze passen bijvoorbeeld wel:

Screen Shot 2012-07-30 at 22.31.02.jpg

Werkt errug makkelijk, ik vind het zo verbazingwekkend dat ik voor de lol een hele serie gaten heb gezaagd, zo vernuftig. 2 gaatjes op 34mm van elkaar et voilà.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wanneer heb jij het dan gebruikt? Als je uitsparing wilt zagen in een werkblad moet je als je dat met de decoupeerzaag doet eerst een gaatje boren(bij gebruik met rail) en je moet ook elke keer de plek vd rail uitmeten, omdat je niet zoals bij de invalzaag de rail aan de aftekenlijn kunt leggen volgens mij.
Daarbij, als je een beetje vakman bent kun je een uitsparing voor een kookplaat of spoelbak, ook wel uit de losse hand zagen omdat er wel iets speling is.
Twijfel niet aan de kwaliteiten van jouw deco, maar ik denk dat in de praktijk het zagen met een deco langs een rail niet vaak voor komt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als een electricien aan z'n werkgever om een decoupeerzaag van ruim 400euro vraagt om electradozen mee in te zagen, krijgt hij als antwoord "voel eens aan je hoofd, hier heb je een gatzaag voor in de boormachine, kost 30 euro en werkt sneller".
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Bjorn, je enige doel van je post lijkt om aan te geven dat wat ik zeg niet waar is, het is geen welles nietes, ik geef alleen aan wat de mogelijkheden zijn, of je het gebruikt moet je zelf weten. Je lijkt zelf geen fan te zijn van een decoupeerzaag want uit jouw posts blijkt dat je hem nergens voor nodig hebt, prima koop er dan geen maar blijf niet vertellen dat wat iemand anders aangeeft als mogelijkheden onzin is.

Telkens als ik aangeef dat iets kan en daarmee aangeef dat iets een veelzijdige machine is geef jij een voorbeeld dat het beter en sneller kan met nog een machine, ja klopt. Dus allerlei dure machines kan wel maar 1 veelzijdige niet.

Of leg ik je nou te negatief uit?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Nee, ik vroeg wanneer jij in de praktijk de rail had gebruikt en jij komt met voorbeelden van hoe je ze kunt gebruiken. Ik zeg ook niet dat de dingen die jij zegt niet waar zijn, alleen dat ze niet praktisch zijn.
Ik kraak ook jouw machine niet af, vind ik ook een prima ding, zou ik veel eerder kopen dan een carvex. Alleen zou ik hem kopen als ik veel rond werk had in dik hout, niet voor standaard werk, daarvoor kun je beter een zaag kopen die de helft goedkoper is. Heb zelf ook wel overwogen de mafell te kopen en wie weet doe ik dat nog wel eens, maar voor 98% van het werk dat ik er mee doe is mijn accudeco net zo goed en heb ik liever de vrijheid van snoerloos werken.
Voor het zagen van kepen in balken en ronde traptreden lijkt de mafell mij een redelijk alternatief voor een lintzaag.
ALs jij of iemand anders met voorbeelden kan komen wanneer hij of jij de zaag langs de rail hebt gebruikt herzie ik graag mijn mening, tot dan blijf ik denken dat het leuk is dat het kan, maar net zo iets als al de 4x4 auto's die je in ons geasfalteerde land ziet rijden. Zeker geen hoofdreden om een Mafell of festool te kopen, decopeerzaag moet bij mij gewoon goed uit de losse hand zagen, als het kan haaks en graag een lichtgewicht.

Mvg, bjorn
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
En mijn decoupeerzaag is bij mij de meest gebruikte zaag, plafondlatten afkorten, kepen zagen in plinten, ronde gaten voor inbouwresovoirs, gaten zagen in het dek van keukenkasten voor de kookplaat, passtroken voor keukens zagen als de muur niet recht en evenwijdig is. Alle dagen dat ik timmer heb ik dat ding in de handen en kan er ook strak mee zagen. Vind het ook belangrijk om zoals Kodama zo mooi zegt skills met handgereedschap te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.