Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Onderwerp: Carvex of trion?

Carvex of trion?

Hallo iedereen,

Ik ben toe aan een nieuwe decoupeerzaag
    nu zit ik te twijfele tussen de festool carvex en de trion omdat er op vele site de carvex als 'niet goed wordt aangeduiden' nu leek het me het beste om aan de ervaren mensen te vragen of het echt zo is. Dat hij niet haaks zaag en spelling in de zool zit, ook speel het geld een rol ik vind 500 euro voor decoupeerzaag veel geld ook omdat ik er niet veel anders me doe dan gaten en rondingen mee uitzaag. Zoals de trion kost zowat de helft minder en ze zeggen dat die zowie zo wel echt haaks zaagt! Ook wordt de trion nog steeds gemaakt; zit in een T-loc systainer( zegt ook al wat, zo beteken dat festool de carvex ook niet echt goed vind)

Dus hierbij vraag ik wat zouden jullie mij aanraden???
    alvast bedankt voor reacties!!!

Groeten Wander

Trion dan. Cergeet dat drama van een Carvex.
    Maar bekijk gerust ook de alternatieven van de concurrentie in dat segment, daar zijn nog betere machines te vinden dan de Trion.

Hoi Wander, de Trion van Festool ken ik niet, ik heb wel een Carvex gehad en ben blij dat ik hem niet meer heb. Daar heb ik nooit plezier mee gehad, het stroboscopische licht vond ik erg irritant en met name inderdaad het niet haaks zagen is Festool onwaardig. Ik heb hem zelf ingeruild voor een Mafell P1cc en daar echt geen seconde spijt van gehad. Ook de P1cc kost meer dan 500 euro maar dan heb je heel dik waar voor je geld. In die standaard set zit voor dat geld een cirkelmal (tot circa 60 cm dia), standaard optie tot zagen van gaten voor inbouwdozen (elektra) , parallelgeleider en afzuigstukken. Past bovendien zonder aanpassing op de (Mafell / Bosch) rails. Naast het feit dat het een hele complete set is krijg je bovendien echteen superfijne zaag. Ik was echt heel verbaasd over de zaagas die in die machine zit, dat in combinatie met speciaal voor deze machine ontwikkelde zaagjes (Cunex zaagblaadjes) levert een enorm stijf geheel op, waar je bij bijna elke andere zaag met je vinger het zaagje weg kunt drukken (zijwaarts) lukt je dat bij de P1cc met Cunex blad echt niet, en die zaagt echt haaks en om zijn eigen zaagje heen zo kort kan hij de bocht om. Zitten nog veel meer mooi snufjes op. Ik weet niet hoe goed de Trion maar zou zeker de Carvex links laten liggen voor de Mafell als je echt een hele goede wilt. Je kunt hem bij Mafell gratis 30 dagen testen, zoek maar eens op internet, als je hem niet wilt kun je hem zo gratis op laten halen. Maar als je die eenmaal geprobeerd heb laat je hem echt niet meer gaan. Succes bij je keuze.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik heb zelf de trion, absoluut een prima machine. Zaagresultaat is erg goed en voor dat geld mag je natuurlijk niets minder verwachten.
    Na mijn aanschaf heb ik vaak met een Bosch GTS 150 gewerkt en deze beviel mij eigenlijk beter en is ook nog eens goedkoper! 500 euro voor een decoupeerzaag vind ik behoorlijk absurd..
    In 18mm plaatmateriaal zaagde mijn oude 50 euro B&D ook perfect haaks en ging prima en razend snel door de korte bocht. Bij zo'n dure machine verwacht ik dat ie ook in 180 mm massief wenge hetzelfde presteert als mijn B&D. 10 keer duurder is toch 10 keer beter

Beste Wander,

Ook ik raad je de Festool Carvex af, ik heb 2 keer een Carvex gehad. Eerst één op accu, later één met een groene stekker. het meeste irritante is het stroboscopische licht wat Scheppie ook al aangaf. verder is hij té licht en voelt niet lekker aan. De extra verwisselbare zolen zitten niet goed vast, ook niet na retour voor garantie/reparatie!
    Maar als je er toch één aanschaft zou ik hem wel eerst goed testen bij bijv een testcenter!

Ik gebruik nu mijn oude vertrouwde Makita decoupeerzaag met beugelgreep, rond de 200 euro gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding

Succes met je keuze
    Groeten Geert,

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Gewoon een blauwe bosch kopen of iets vergelijkbaars. Ook hier zit het in de zaagjes. Ik gebruik standaard de T101B. Zeker niet de goedkoopste maar het is een wereld van verschil

Op de juiste geometrie komt het aan.

Gefreesde en gezette vertanding Blad met vrij ruwe snede bij hoge zaagsnelheid
    in hard en zacht hout, aluminium, kunststoffen en nonferrometalen (zoals T111C,
    T345XF).
    Gefreesde, gezette en gegolfde vertanding. Blad met fijn resultaat bij recht zagen in
    multiplex, staal, aluminium, non-ferrometalen en kunststoffen (b.v. T118A).
    Geslepen en gezette vertanding Blad voor snel zagen in hout
    (b.v. T144D, T244D).
    Geslepen tanden met vrijsnijhoek. Blad met conisch geslepen rug voor vrijsnede;
    voor fijn en zuiver zagen in hout en kunststof (zoals T101B, T234X).

Beter zaagjes kosten meer. Investeer daar in plaats van een merk naam die het schijnbaar allemaal heeft
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik zou voor dit ogenblik van de Carvex wegblijven, Festool zou eind 2012 de Carvex 420 uitbrengen met een compleet veranderd geleidingssysteem en andere noodzakelijke verbeteringen
    Foto hier
    Het zou ook dezelfde zijn die in de States uitkomt omdat zij de gewone Carvex 400 blijkbaar gelukkig voor hen, niet hebben willen aanbieden.

Ik werk nu met een Carvex 400, fantastisch of Festool-waardig is hij zeker niet, de automatische snelheid en stroboscoop licht zijn meestal irritant, de aan-knop staat te ver naar voren en je kan er amper aan met je vingers en er is geen blaas functie. Dus als je wil zagen zonder stofzuiger dan moet je zelf zitten blazen...
    Ik moet wel zeggen dat voor plaatmateriaal of alles onder 20mm dikte is hij nogal goed en precies, maar ik heb bijvoorbeeld vorige week een cirkel van 60cm diameter uitgezaagd uit een 45mm dik beuken werkblad met het Carvex kompas. Eerst natuurlijk getest met alle verschillende Festool zaagbladen, ze gingen allemaal compleet krom staan na 4-10cm. Daarna uit wanhoop een oud Bosch Bi-metal (niet eens voor hout bestemd) erop gezet, en alhoewel het traag ging, is die tot in de helft mooi recht gebleven en daarna ook krom gegaan.
    Gelukkig heb ik het werkblad met een kopieerfrees kunnen redden.

De Bosch GST135 die ik daarvoor had voelde beter aan, maar had toch niet dezelfde precisie, haaks zagen zoals de Carvex kon hij niet, de voet was gewrongen en niet haaks in te stellen, afzuiging was slecht en je moest hem diagonaal houden om te proberen recht te zagen in dik hout.

Ik blijf nog even aan mijn carvex hangen en zien hoeveel de 420 beter is en of de huidige aangepast kunnen worden, want zijn plug-it en t-loc maken hem zoveel handiger passen in mijn "systeem"

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Betere zaagjes kosten meer. Investeer daar in plaats van een merk naam die het schijnbaar allemaal heeft
    Precies. Maar in een set hoeven goede zaagjes niet duurder te zijn. Ik zag in de bouwmarkt zaagjes van Lux voor dezelfde prijs als ik voor Mafell zaagjes heb betaald (in een set). Iets van €3.5 per stuk.

Als je budget hebt, koop dan de Mafell, anders gewoon een goedkope. Heeft iemand een blauwe Bosch wel eens naast een groene getest?

Mijn groene Bosch is te koop trouwens. Het maken van een trap met ronde treden was een goede gelegenheid om de P1 te kopen. Cirkelmal tot 2m werkte ook prima In de twee gaatjes van de kleine cirkelmal passen schroeven, zo zet je hem vast op een lange (verleng)lat. De P1 is voor 440 te koop.

Ik gebruik zelf een protool en ben super tevreden over deze machine. Ligt fijn in de hand en zaagt super.

Cirkelmal tot 2m werkte ook prima
    @ Bijtel : Cirkelmal tot 2 meter voor de Mafell P1cc, welke heb je dan?

@ Wander : Ik zou je aanraden eens de 30 dagen test van Mafell te doen, niks te verliezen en als je hem hebt dan weet je pas echt hoe decoupeerzagen werkt, dat was tenminste mijn ervaring.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Forum Rechten