Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: lange-hals flesjes

lange-hals flesjes

hoi,
    bij struinen op het net kwam ik een beschrijving tegen voor het draaien van "long hollow vases". de techniek komt erop neer dat je de vorm van onderaf uitholt. ik zag dat het komende week weer wat slechter weer wordt dus misschien voor jullie ook wel leuk om eens uit te proberen. ik heb er een pdf beschrijving van in het engels maar die krijg ik als bijlage hier niet bijgevoegd. als je me een pm doet met je mailadres kan ik m natuurlijk wel mailen.

kan dr leuke resultaten mee krijgen:
    langehals.jpg
    nee echt niet, ik heb geen verslaving. ik zou elk moment kunnen stoppen met houtdraaien als ik zou willen...misschien morgen, vandaag komt nu net even niet uit.

Dit is een bekende techniek die ook door Christiaan Jörg wordt toegepast. Wel eerst een schijf van de bodem afdraaien en bewaren om er de passende bodem uit te draaien met de nerf in de juiste richting.
    Veel succes, Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Op mijn website staan ook enkele vaasjes volgens deze methode uitgevoerd.
    Als je de bodem goed terug plaatst zie je het niet.
    Meestal krijg je de vraag hoe je dit uitholt, en laat ze dan maar raden.
    Deze methode is al erg oud en wordt ook beschreven in de boeken van
    Mike Darlow.
    Vr.Gr. Nico Oosthoek
    http://www.ambachtelijkhoutdraaien.com

de bodem goed passend krijgen vond ik nog wel een opgave. wel erg mooi komt in deze vaasjes het donkere kernhout naar voren in de hals. met name de lijsterbes bleek qua kernhout eigenlijk vreselijk mooi.
    In de meeste potten en schalen ontwerpen zie je dat niet heel goed terug. (foto is ook niet erg duidelijk, maar goed).
    ga het een dezer dagen nog met een stammetje walnoot proberen, dat zou een zo goed als zwarte hals moeten opleveren.

ps. nico bedoel je dat hulstvaasje op je website?
    Laatst gewijzigd door draainick; 28-07-12 om 22:51.
    nee echt niet, ik heb geen verslaving. ik zou elk moment kunnen stoppen met houtdraaien als ik zou willen...misschien morgen, vandaag komt nu net even niet uit.

Ik bedoel inderdaad het hulst en olijf vaasje, naar een voorbeeld van Christiaan Jörg. Bij onze afdeling Haarlemmermeer van radius zijn er enkele leden die wat ringen met de platte beitel in de bodem draaien. Hierdoor wordt de lijmnaad helemaal onzichtbaar.
    Vr.gr Nico Oosthoek

handige techniek, met als resultaat mooie vaasjes.
    GROETJES MOOTJE

Forum Rechten