Ladekastje "Dali"

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Het was vandaag een mooie houtdag. Vanmorgen heb ik wat balken che-chen gevlakt om te zien hoe de tekening is. Ben wel erg blij dat ik nog wat stukken heb kunnen vinden. Grotendeels korte stukken maar dat maakt mij niet uit. Daarna aan de slag gegaan met wat walnotenhout. Ik had voor iemand wat meer breed walnotenhout meegenomen....helaas heeft diegene dat nooit meer opgehaald....maar dat gaf mij nu wel de mogelijkheid om dit project te starten. Ik had ook nog wat kersen-fineer liggen in 2 mm dikte....Dit alles samen is goed bruikbaar voor dit project!!!!

zoals altijd weer begonnen met een werktekening nav het schetsje wat ik ooit eens gemaakt had. Iemand mailde mij eens wat foto's toe van een vergelijkbaar geheel, dit vond ik zo gaaf dat al snel het idee voor een "eigen"variant geboren was....

Zal straks even wat foto's maken zodat jullie een beetje mee kunnen kijken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Speciaal voor onze Spaander :

IMG_4038.jpg
Het schetsje nav een email met allerlei mooie kastjes uit hout

IMG_4040.jpg
Notenhout

IMG_4041.jpg
Het kersenfineer

IMG_4042.jpg
Zo moet het dan verlijmd gaan worden..

IMG_4043.jpg
Goed....het ontwerp heb ik overgetrokken

Morgen zaag ik eerst alles grofweg in de juiste vorm en dan ga ik pas verlijmen. Helaas heb ik geen goede klemmogelijkheden voor deze laminatie.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@rickkoorman
Bedankt, de ergste spanning is er nu van af.:D
Erg mooi hout (en de werkbank ook), de tekeningen beloven in ieder geval wat moois.
 

gerardf

Nieuw lid
18 jul 2012
5
0
Nog niet zolang geleden heeft in een van de finewoodworking tijdschriften een artikel gestaan over hoe dit soort kasten gemaakt kan worden.
Overigens is het niet practischer voor gebruik om ook de bovenste 2 lade's van een horizontale bodem te voorzien?

Succes

gerard
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@GerardF : FWW heb ik geen abonnement meer op, dit artikel heb ik dus gemist. In principe komen de meeste van deze projecten op hetzelfde neer. De ene heeft alleen wat meer schuur- en zaagwerk..haha
die horizontale bodem zal wel praktisch zijn maar past niet bij het idee wat ik heb over dit kastje. Het moet echt een "scheef"geheel gaan worden

@Coko : Daar heb ik aangedacht maar dat wil ik gaan bewaren voor een ander kastje dat ik in gedachten heb......Daar heb ik ook nog een wild stuk walnotenhout voor liggen......Nu nog iemand zoeken die alvast het kastje wil kopen....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou....het zagen is gebeurd.......Het is toch altijd weer lastig om alles netjes aan elkaar te lijmen nadat je eerst alles aan stukjes hebt gezaagd. De binnenkant van de laatjes wil ik ruw gezaagd laten. Morgen ga ik beginnen met het schuren en ga ik de achterplaats eraan vast lijmen.

Op zich een leuk project maar ik zie mijzelf nog niet de hele tijd van dergelijke bouwsels maken .....hahaha
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoonlief was onder de indruk van het kastje...."Papa, die's mooi.....Mag ik die straks op mijn kamer neerzetten ? ".......Da's dus mooi geregeld !!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Een lintzaag is een mooi stukje gereedschap waar je echt een heleboel mee kan, zeker de investering waard !!

Vandaag maar eens nadenken over een nieuw projectje......
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hey Rick, mooi hoor, heb je dat allemaal gezaagd met dat kleine lintzaagje in de hoek of heb je ook nog een grote? Dan is hij goed afgesteld als je deze maten netjes recht kan zagen. Top!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wel tof gemaakt. Hoe heb je lades gemaakt? Heb je die ook weer los gezaagd, de ''binnenkant'' eruit gehaald en toen weer in elkaar gelijmd? Wel echt leuk gemaakt.

@ gerardf, welk deel van fww stond dat?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@scheppie : inderdaad allemaal gezaagd op de inca.....klein maar fijn !!!

@renault : het is inderdaad gemaakt zoals jij aangeeft
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Had niet verwacht dat je dit op je inca'tje hebt kunnen zagen Rick want ik had zo het idee dat de plaat net zo groot en misschien wel groter was als het zaagje zelf.
Dat inca'tje is een wolf in schaapskleren .:D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Veel groter en dikker moet ik ook niet willen zagen op deze machine....kan misschien nog 1 of 2 cm dikker maar dan zit hij echt aan zijn maximum.

vorige maand heb ik er een balk van 100x120x2000mm voor gehad....geen probleem hoor....het zaagje liep er lekker doorheen. Gewoon rustig aan zagen en niet lopen drukken !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.