Afwerking esdoorn kast met Auro loofhoutzeep 403

mart.gerrits

Nieuw lid
5 jun 2011
2
0
Beste forumleden,

Op dit moment ben ik bezig om een esdoorn kastje af te werken met Auro loofhoutzeep 403. Tijdens het afwerken kwamen er een aantal vragen over wat het beste afwerkproces is met dit produkt.

Met een proefstuk ben ik als volgt te werk gegaan:
1. Het gebruikelijke schuurproces tot en met korrel 320
2. Hout nat gemaakt en met korrel 400 geschuurd
3. Auro loofhoutzeep 403 verdund met verhouding 1:10
4. Met 5cm brede langharige zachte verfborstel de zeep dun opgebracht
5. 4 uur laten drogen / inwerken
6. Met korrel 400 licht opgeschuurd
7. 2e zeeplaag met borstel opgebracht
8. 16 uur laten drogen / inwerken
9. Met korrel 400 licht opgeschuurd
10. 3e zeeplaag met borstel opgebracht

Wat ik nu eigenlijk mis is dat het houtnerven er niet echt uitspringen na deze behandeling.
Ik zie ook geen glanzend effect, het hout ziet er nog net zo dof uit zoals voor de behandeling. Ik had gedacht dat het er ongeveer uit zo zien als een verflaag maar misschien zit ik helemaal verkeerd.

Wie zou mij hiermee verder kunnen helpen?
Wat zou ik nog kunnen doen om wel tot een gewenst resultaat te komen?
Welke handelingen zijn verkeerd of zijn er nog aanvullende handelingen?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Mart
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet afwerken met zeep? Houtzeep is niet alleen oud en traditioneel, maar in tegenstelling tot lijnolie en -vernisprodukten ook gewoon achterhaald, en zelfs historisch niet een heel goede afwerking. Het zou in mijn aanpak nooit een geprefereerde afwerking zijn. Remember, het is gewoon (groene) zeep...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zeep geeft een wat doffe afwerking, die het hout meestal nog wat bleker maakt.

Hieronder een filmpje van een amerikaanse houtbewerker die de tekening in esdoorn extra naar voren haalt en het tweede filmpje is van onze eigen houthasses. Misschien helpt het als je wat foto's plaatst van je kast en verteld hoe je het graag wilt hebben.

jaap


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.