platte schijfriem poelie

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Twee weken geleden kocht ik een kity vlakbank type 636. Helaas begaf een paar dagen geleden de motor het.

Via marktplaats heb ik een nieuwe (tweedehands) motor gekocht maar bij het overzetten van de poelie is de poelie beschadigd.

Nu ben ik dus op zoek naar een platte poelie (flatbelt pulley) voor de vlakbank. Deze zijn echter niet zo makkelijk te vinden omdat dit soort types blijkbaar niet meer zoveel wordt gebruikt.

SSC_0902.jpg


Weet iemand waar ik zo'n poelie zou kunnen vinden?

De poelie moet op een elektromotor met een asdikte 2,4 cm. De snaar van de poelie is 2 cm breed en de poelie heeft een diameter van ongeveer 12 cm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is het een platte riem of een V-snaar? Als het een V-snaar is kan je eventueel de poelie vervangen door een gegroefd exemplaar. Of eventueel beide poelie's vervangen samen met V-snaar. Wel zorgen dat de diameters gelijk blijven, anders gaat het toerental veranderen (de verhouding moet in ieder geval gelijk blijven).
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Het is een platte riem. Beide poelies vervangen was ook geen optie omdat de poelie aan de machine een dubbele is waar ook een riem (plat) aanzit voor de doorvoerwalsen.

Ik ben maar met een houtdraaibank aan de slag gegaan. Zie hier het resultaat.

DSC_0903.jpg

Hij draait weer prima. De riem blijft er goed op.

Wel jammer dat deze motor de andere kant op blijkt te draaien.........Dus ik ben nog wel even bezig.
 

Bijlagen

  • SSC_0902.jpg
    SSC_0902.jpg
    26,7 KB · Weergaven: 125

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een creatieve oplossing van een houtbewerker! Is het een monofasige of driefasige motor? Bij een driefasige motor moet je enkel twee draden wisselen, bij een monofasige is het misschien net iets ingewikkekelder
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
De motor is eenfasig. Gisteren kwam ik erachter dat je de motor de andere kant kon laten opdraaien door het schema aan te passen. Hoe dat moest stond op het kapje van de schakelkast. De motor draait nu de goede kant op.

Dank voor je adviezen/opmerkingen Mathieu!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.