Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

platte schijfriem poelie

Twee weken geleden kocht ik een kity vlakbank type 636. Helaas begaf een paar dagen geleden de motor het.

Via marktplaats heb ik een nieuwe (tweedehands) motor gekocht maar bij het overzetten van de poelie is de poelie beschadigd.

Nu ben ik dus op zoek naar een platte poelie (flatbelt pulley) voor de vlakbank. Deze zijn echter niet zo makkelijk te vinden omdat dit soort types blijkbaar niet meer zoveel wordt gebruikt.

SSC_0902.jpg

Weet iemand waar ik zo'n poelie zou kunnen vinden?

De poelie moet op een elektromotor met een asdikte 2,4 cm. De snaar van de poelie is 2 cm breed en de poelie heeft een diameter van ongeveer 12 cm.

Is het een platte riem of een V-snaar? Als het een V-snaar is kan je eventueel de poelie vervangen door een gegroefd exemplaar. Of eventueel beide poelie's vervangen samen met V-snaar. Wel zorgen dat de diameters gelijk blijven, anders gaat het toerental veranderen (de verhouding moet in ieder geval gelijk blijven).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Het is een platte riem. Beide poelies vervangen was ook geen optie omdat de poelie aan de machine een dubbele is waar ook een riem (plat) aanzit voor de doorvoerwalsen.

Ik ben maar met een houtdraaibank aan de slag gegaan. Zie hier het resultaat.

DSC_0903.jpg

Hij draait weer prima. De riem blijft er goed op.

Wel jammer dat deze motor de andere kant op blijkt te draaien.........Dus ik ben nog wel even bezig.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Een creatieve oplossing van een houtbewerker! Is het een monofasige of driefasige motor? Bij een driefasige motor moet je enkel twee draden wisselen, bij een monofasige is het misschien net iets ingewikkekelder
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

De motor is eenfasig. Gisteren kwam ik erachter dat je de motor de andere kant kon laten opdraaien door het schema aan te passen. Hoe dat moest stond op het kapje van de schakelkast. De motor draait nu de goede kant op.

Dank voor je adviezen/opmerkingen Mathieu!

Forum Rechten