Boek over houtdraaien (Nederlands)

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Nederlandse (goede) boeken over houtdraaien zijn schaars. Op het boek van Joost Kramer na ben ik eigenlijk nog niet veel tegengekomen. Vorige week kwam ik in de bibliotheek echter het boek "Houtdraaien, techniek en projecten" tegen van Phil Irons, weliswaar vertaald uit het Engels maar zeer de moeite waard, zeker voor mensen die nog in de 'begin-fase' zitten en het liefst Nederlandstalig lezen. Uitgebreid beschreven werkwijze met veel fotomateriaal (snijdend draaien!) en ook andere gereedschappen komen aan bod als de lintzaag en kettingzaag. Verder staan er 22 projekten in die van begin tot eind beschreven worden.

Ik ga het boek zeker aanschaffen voor in mijn eigen collectie.

Houtdraaien, techniek en projecten, ISBN 90 213 2897 6 Uitgeverij Cantecleer



Uiteraard is 'Het basisboek Houtdraaien' van Joost Kramer ook zeer interessant. (hiermee heb ik "snijdend" leren draaien) ISBN 90 2133076 8 Uitgeverij Cantecleer

mvg
Patrick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Helaas bij Bol.com niet meer voorradig.
Wie toch goed wil beginnen: cursus snijdend houtdraaien bij Cristiaan Jörg (www.christiaanjorg.nl) - 8 lessen van 4 uren à €390,--.
Meer dan de moeite waard!!!
Wie "op weg geholpen wil worden" met snijdend draaien kan voor een paar lessen ook bij mij terecht.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat is inderdaad een erg goed boek. Ik heb zowel het boek van Kramer als het boek van Irons en heb daaruit, na jarenlang niet gedraaid te hebben, de technieken weer goed op kunnen pakken. Beide een aanrader, waarbij het boek van Kramer geweldig is voor het aanleren van de simpele snijdende technieken en het boek van Irons om het geleerde op een begeleide wijze in praktijk te brengen.

Groet, Rob.

PS: maar, eerlijk is eerlijk, er gaat niets boven het over de schouder kijken bij een ervaren draaier....
 
Nog een drietal Nederlandse houtdraaiboeken, t.w;
Houtdraaien Snijdenderwijs ISBN 9070415178 uitgever De Stiel
Het houtdraaiboek Joop Wolf ISBN 902130743 uitgever Cantekleer (regelmatig aangeboden op Markplaats onder houtdraaiboek)
Houtdraaien Gottfried Bockelman ISBN 9031326582 uitgever Cantecleer.

Deze boeken zijn nog alleen verkrijgbaar als tweedehands voor zover ik weet.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eerlijk gezegd vind ik het boek van Gottfried Bockelman de moeite niet waard. Het is een van de weinige technische boeken die ik heb dat zodanig geschreven is dat ik stukken meermalen moet lezen en dan NOG niet kan visualiseren wat de schrijver (of de vertaler?) nou eigenlijk bedoelt...
 

paul73

Nieuw lid
18 okt 2012
1
0
Hoi Patrick,

Weet jij toevallig waar je dat boek van Houtdraaien, technieken en projecten kan krijgen.
Ik heb me inmiddels suf gezocht op internet maar nergens leverbaar. Ook 2e hands niet.
Ik wil hem echt wel heel graag,

Hoop dat jij een gouden tip voor me hebt.

Groeten Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.