Eettafel van Amerikaans Noten

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Schitterende tafel! Binnenkort wil ik een dergelijk tafel van eikenhout gaan maken, maar bij het zien van deze tafel wordt notenhout ook wel erg interessant. Interessant om te zien althans, wel een stukje duurder....
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik merk deze thread vandaag ook pas op, prachtige tafel,
maar ik ben ook benieuwd waarom alle groeiringen in dezelfde richting liggen? Is ze intussen niet bol gaan staan?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Blad is na het verlijmen enkel geschuurd, prima te doen. Wel zorgen dat je netjes verlijmd, scheelt een hoop schuren.

M'n tafel ligt er momenteel nog net zo bij als op de foto. Geen tekenen van werking te zien...

Berrie
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Ik gebruik inderdaad de verfkrabber om de lijmresten te verwijderen waar ik na het lijmen niet bij kan. (Achterkant blad) Waar je wel bij kan inderdaad direct afnemen met natte spons... Vooral niet de schuren, tegen de tijd dat je de dikke lijmresten weggeschuurd hebt, heb je een aantal deuken in je blad zitten.

De middelste plank van de poten bestaat uit 2 delen waardoor er in het midden een stukje leeg blijft. Dit heb ik gedaan omdat ik dan mooi wat afvalstukken kon gebruiken en dan 2 planken over kon houden.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Half uurtje, uurtje wachten met lijm eraf halen. Dan wordt het namelijk rubberachtig en steek je het met beitel of plamuur mes er zo af. Daarna niks meer aan doen. Met het schuren verwijder je de rest.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Wil je misschien een tekening voor me maken met afmetingen? En dan vooral van het inderstel:) alvast bedankt
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
vraagje

Hoi Berrie

De poten zijn 12 x 12 uit hoeveel latjes bestaan deze poten? als ik het goed zie heb je 2 latjes met tussen stukjes aan elkaar geplakt?
Wat zij de afmeting van de latjes van het frame?
En wat is de afmeting van het frame?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb geen flauw idee.

Maar met een beetje inschattingsvermogen en gevoel voor maten. Ga ik er vanuit dat die latjes 120/3= 40mm breed zijn. Dikte maakt niet zoveel uit. Voor de hand ligt echter wel deze ook 40 te maken, maar nogmaals dat komt niet zo nauw. Waarschijnlijk heeft hij ze op deze manier gemaakt omdat 120x120 massief noten lastig, al dan niet, aan te komen is.

Voor de afmetingen van het frame? Poten liggen 30 terug van de rand van het blad (tenminste, dat vind ik wel een mooie maat, kan natuurlijk ook 20 maar ook 40 zijn. Wat je zelf mooi vind). Vanuit daar kan je de afstand van de regels ook weer bepalen. Maat van de pen? 1/3 van de dikte van de regel. De tussen regels verdeel je ook weer mooi zodat alles mooi symmetrisch is.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Renault heeft het aardig goed inderdaad;)

De poten bestaan inderdaad uit 3 plankjes van 43mm, na het verlijmen heb ik deze terug geschaafd tot 12x12cm. De middelste plank is inderdaad geen volledige plank, die bestaat uit 2 delen, zodat er in het midden ruimte vrij blijft. Waarom ik dit gedaan heb, gewoon om hout te besparen.

Het tafelblad is 200 x 95cm, het frame ligt inderdaad 3cm terug van de eindes van het blad. Dus het frame is 194 x 89. De regels die het blad ondersteunen zijn ongeveer 3cm dik en 6,5cm breed. Deze vallen weer 1 cm binnen de poten.

Ik heb er nooit een tekening van gemaakt, dus daar kan ik je helaas niet aan helpen.

Groetjes,

Berrie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.