Eettafel van Amerikaans Noten

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
M'n tafeltje is klaar! De tafel heeft een afmeting van 200 x 95 cm en heeft een 43 mm tafelblad. De poten zijn 12 x 12 cm.

Hierbij de foto's:

001.JPG


002.JPG


003.JPG


004.JPG


005.jpg


006.JPG


007.JPG


008.JPG


009.JPG


010.JPG
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is echt een fantastische tafel!! Echt heel erg mooi!
Waar heb je de tafel mee afgewerkt?
En hoe heb je de kopse kant van de tafel zo ontzettend strak af kunnen werken/zagen?

Mvg Rene
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
2112: "Ja jongen, door de opa van jouw oma, gewoon nog met z'n handen!"
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Scheppie: Dat zeker! :)

@ Renekooijman: Dank je! De afwerking is een mix van Tungolie, gekookte lijnolie en polyurethaanlak. Hiervan heeft elke kant van het blad 4 lagen gehad met 24 uur droogtijd er tussen. Daarna tungolie en gekookte lijnolie aan de kook gebracht op fornuis en daar pure bijenwas aan toegevoegd. Roeren tot de bijenwas gesmolten is, af laten koelen en daarna opbrengen. Ik heb het blad hiermee nog 2 lagen per kant gegeven.

Kopse kanten gewoon gezaagd met de circelzaag, goed opgeschuurd, behandeld met sanding sealer en daarna direct in de olie/lak gezet. Dan worden de kopse kanten niet zo heel erg donker...

@ Kor: haha, zou je denken ja? ;)

@ Thom: Thanx :)
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Een heeele mooie tafel! Mooie stoelen ook! ik houd wel van dat strakke/moderne i.c.m hout

enigste vraag/opmerking, de jaarringen staan allemaal dezelfde kant op, met het hart naar boven.
Ik zou dit om en om hebben gedaan, maar gezien de dikte van het blad zal de werking weinig uitmaken denk ik.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Wow! Zeer mooie tafel! Knap werk!
Valt het gewicht van de tafel een beetje mee?
 

Hugo

Actieve deelnemer
21 sep 2008
39
0
Allereerst wat een prachtige tafel! Ik had alleen de poten een kwartslag naar links of rechts gedaan voor een nog mooier aanzicht zodat je tegen een gave zijde aankijkt aan de kanten van waar je gaat zitten. Ik zag ook dat de planken niet met de hartkanten om en om liggen ivm met werken?!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Echt een prachtige tafel, mijn complimenten! En mooi gemaakt ook en ook dank voor de serie foto's om e.e.a. te verduidelijken. En je mix om het noten af te werken lijkt ook zeer geslaagd echt een mooi crispy resultaat.

jaap
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dat is mooi geworden! Leuk het proces te zien met foto's erbij!

Hoe heb je de bewerkingen per fase uitgevoerd? Machinaal of met handgereedschap?

Ik ben met iets gelijksoortigs bezig maar dan zonder regels, dus bedankt voor je inspirerende reportage!

Vincent
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Beetje aan de late kant, maar wilde iedereen nog hartelijk bedanken voor de reacties. Laatste tijd erg druk geweest dus ook niet meer actief op dit forum. Gelukkig komt er nu een wat rustigere periode aan;)

@ Typhke: Het is een zwaar tafeltje geworden. Weet niet wat hij weegt, maar ik moest er flink aan tillen.

@ Harold: Geen lamello's gebruikt, maar gewoom verlijmd met Titebond III.

@ Hugo: Poten heb ik zo gemonteerd omdat je die als eerste ziet als je binnen komt lopen.

@ Vitu: Het zagen en schaven van de planken heb ik machinaal gedaan, net als het schuren van de tafel. Verbindingen en dergelijke zijn met de hand gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.