Adirondack chair

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
Ok eentje dan nog omdat ik toch niet kan slapen.

Iedereen kent ze wel uit de bouwmarktfolders, die relaxte tuinstoelen. Nadat ik in Arnhem een mislukte poging heb gedaan om de maatvoering over te nemen op heel veel foto's ben ik via een collega aan een tekening gekomen.
Omdat ik de Engelse maten moest omzetten naar centimeters en om het ontwerp te testen besloot ik om eerst een schaal 1 op 2 stoel te maken.

IMG_4642.jpg

Even laten testen op maatvoering door de toekomstige eigenaresse

IMAG0085.jpg

Vervolgens voor mij het meest irritante deel van mijn projecten, het schilderen. En hoe kan het ook anders, zuurstokroze moest het worden!

IMG_4652.jpg

Met dit als eindresultaat. Met tot op de dag van vandaag (4 jaar later) alleen lakschade en een inmiddels 3e tevreden gebruik(st)er.

IMAG0096.jpg

Met dit resultaat in het achterhoofd was ik overtuigd dat een 1 op 1 modelletje ook wel moest lukken. Initieel wilde ik hem uitvoeren in teakhout totdat ik het totaal aantal m3 hout voor 2 stoelen vermenigvuldigde met de m3 prijs.....
Als alternatief gekozen voor vuren en meer tijd en energie gestoken in de behandeling van het hout. Achteraf.....

De bouw op zich stelt niet heel veel voor, alle delen komen uit kant en klaar geschaafd hout.
Aandachtspunt was het halffabrikaat wanneer de 2 framedelen aan elkaar bevestigd worden. Je mist dan de stabiliteit die uiteindelijk verzorgd wordt door de rugleuning. Maar een paar hulplatjes helpen hier goed.

IMAG0222.jpg

Het eindresultaat van de grote mensen versie. Hij zit heerlijk!

IMAG0234.jpg
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Eigenaardig. Heb ooit eens het bouwplan van Festool gekocht en die versie in eerste instantie op schaal nagemaakt. Hoogte van de stoel is 20 cm (om je een idee te geven). In de tekeningen/foto's boven zie ik geen achterpoten, volgens mij is met poot steviger.

Op ware grootte nog niet gemaakt, moet er toch eens van komen.

_DSC5805-Edit.jpg
 

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
@haasjetik

Inderdaad zal de uitvoering met achterpoot wat stabieler zijn maar ter geruststelling, die van mij is na drie jaar ook nog steeds intact (en staat zomer en winter onbeschermd buiten).
Jouw eerste reactie is voor mij al een mooie motivator voor de uitvoering zonder achterpoten. Dat mensen initieel zoiets hebben van huh??
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb er nog eens naar zitten kijken en jet klopt qua opvangen van krachten wel. Het ziet er alleen een beetje eng uit. Aan de andere kant: als het al drie jaar werkt moet het wel goed zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vind het "kleine" model erg geslaagd. diezelfde kleur zijn we momenteel op een stapel hout aan het smeren dat het nieuwe bed van mijn dochter moet gaan worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel erg leuk! Adirondack stoelen zijn vooral bekend geworden, omdat de Kennedy familie zich er graag in liet fotograferen. De opbouw lijkt wel wat op de krat stoel van Rietveld (ik weet niet wie het eerst was). Ze zouden eigenlijk opvouwbaar, of stapelbaar of makkelijk demonteerbaar moeten zijn, om ze in de winter wat makkelijker op te kunnen slaan. Mooie links ook naar de tekeningen en foto's.

jaap
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
of op : www.canadianchair.nl
Ik heb daar jaren geleden 2 stoelen in bouwpakket gekocht.De 2e overwoog ik om zelf te bouwen , maar met zoveel onderdelen en overwegend handgereedschap toch maar van afgezien en voor de makkelijke manier gekozen.Ze zijn vrij plat te maken en op te bergen in een tuinkast.
Arie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.