Whisky / boekenkast

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
Net mijn introductie praatje op het forum gezet en nu maar de sprong in het diepe om een van mijn projecten met jullie te delen.

Idee was om de enigzins verloren ruimte onder de trap op te leuken met een kast voor onze (langzaam uitdijende) whisky verzameling. Nadat de eerste 5 ontwerpen waren afgekeurd door de lokale welstand ;) hebben we in het getoonde ontwerp consensus bereikt.

IMG00003-20100206-1608.jpg

Zoals te zien is het een vrij open ontwerp en geheel uitgevoerd in MDF. Het wat oude huis zorgde voor wat onaangename problemen omdat de 2 muren overhaaks waren waardoor alle planken aan de rechterzijde voorzien zijn van een bijbehorende schuine kant.

IMG00008-20100209-2211.jpgIMG00009-20100213-1540.jpg

Omdat ik geen zin had in zichtbare (of net niet goed weggewerkte) schroefgaten zijn de plankjes half ingefreesd in de wanden. Na de eerste proefmontage had ik wat lichte twijfel.
Is de constructie wel sterk genoeg om zo dadelijk de last te kunnen dragen en dan vooral omdat ik in het midden geen extra steun wilde maken om de kast mooi open te houden.
Ten tweede vond ik de planken er een beetje "ielig" uitzien.

IMG00012-20100213-2036.jpg

Waarschijnlijk op een verloren zondag popte opeens het idee op om verlichting aan te brengen zodat de kast ook 's avonds een mooi object in de kamer zou zijn. Gekozen voor LED strips die ik in de (verbrede) voorkant heb aangebracht en waar ze voor indirecte verlichting zorgen.

Whisky kast 008.jpg Whisky kast 005.jpg

Zie hier het eindresultaat!
Alle planken + de zijkanten rondom "opgedikt" met een extra strook MDF. Hierdoor kon ik nog makkelijker de blinde montage uitvoeren. Uiteindelijk heb ik maar 5 schroeven gebruikt om de kast tegen de twee bestaande wanden te monteren. Deze zijn verscholen aangebracht in de sponning van 2 planken.
Zoals jullie zien is de sterkte geen probleem en tot op de dag van vandaag nog geen zakking waargenomen. De verlichting komt echt prachtig tot zijn recht. Een van de weinige problemen is dat de initiele whisky/boekenkast wat weinig ruimte biedt voor boeken ;).

Ik hoop dat deze post voor jullie de moeite waard is.

Patrick
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
mooi gemaakt met die verlichting erin, hoe heb je de verbinden gemaakt, deuvels of domino's of nog anders. Geen schroeven schrijf je dus ben benieuwd.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Mooi kast op en leuk gedaan de indeling. Vind het alleen jammer dat het zo onder de trap schuil gaat.

Ken de rest van de indeling van het huis niet. Zelf zou ik voor een andere opstelling gaan. Zou proberen om de nutteloze ruimte onder de trap te benutten. Eerst kijken of het mogelijk was om er een dichte trap van te maken. Als dat mogelijk zou zijn ging ik de kast 90 graden draaien.
Daarmee creëer je een kastruimte onder de trap. Mooiste zou zijn om er een "onderduikerskast" van te maken. Dus aan de muurzijde scharnieren en aan de onderzijde wat zwenkwielen.
Uitdaging zijn de lichtschakelaar, keuze van vloer, draaihoek, sluiting en nog heel veel meer details die opgelost kunnen worden.

Trapkast.jpg


Ooit eens zo'n open trap ruimte opgevuld met een prachtige kolom met een wit marmeren beeld. Uitgelicht met spotjes van onderuit de trap. Dit soort onmogelijke plaatsen vragen een speciale oplossing. Vaak zijn het lege donkere hoeken.
 

patrickbendijk

Nieuw lid
16 mei 2012
16
0
Zwolle
@scheppie
Verbinding tussen zijwanden, achterwand en boven/onderkant met deuvels. Voor de planken heb ik 10mm ingefreesd in de zijwanden en achterwand en er daarna nog 18mm "klossen" bij op gezet. De plankjes hebben dus 28mm oplegging.

@jpajs
Eens dat het zonde is dat de kast enigzins weggestopt staat onder de trap, maar de kast heeft zijn ontstaan wel te danken aan die ruimte ;-)
Jouw idee voor een draaibare kast is een interessante gedachtesprong, heb ik tijdens het ontwerpen niet aan gedacht. Dus natuurlijk net even kritisch gekeken of het een mogelijkheid zou zijn geweest.
Gelukkig, voor mijn eigen gemoedsrust, past het in mijn situatie niet mooi. Vanwege de beperkte ruimte tussen spil en muur zou de kast heel smal (75cm) en heel laag (vanwege de treden) moeten worden.
Kan ik toch nog rustig slapen vannacht...
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
[QUOTE@jpajs
Eens dat het zonde is dat de kast enigzins weggestopt staat onder de trap, maar de kast heeft zijn ontstaan wel te danken aan die ruimte ;-)
Jouw idee voor een draaibare kast is een interessante gedachtesprong, heb ik tijdens het ontwerpen niet aan gedacht. Dus natuurlijk net even kritisch gekeken of het een mogelijkheid zou zijn geweest.
Gelukkig, voor mijn eigen gemoedsrust, past het in mijn situatie niet mooi. Vanwege de beperkte ruimte tussen spil en muur zou de kast heel smal (75cm) en heel laag (vanwege de treden) moeten worden.
Kan ik toch nog rustig slapen vannacht...[/QUOTE]

Ben mede blij dat het voor jou niet kan. Toch is het altijd leuk om op onmogelijke plekken kasten op maat te maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kast en met die verlichting een mooi object op zo'n donkere hoek wat terug te brengen in de ruimte. En zo te zien heb je alles in huis voor een geslaagde bijeenkomst met mede houtbewerkers.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het een heel fraai eindresultaat! En wat die boeken betreft: als je er voor kiest uitsluitend boeken over whisky in de kast toe te laten heb je daar ook een harmonische oplossing voor:)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.