Steltman Stoel

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Kwam laatst een plaatje van de Steltman stoel tegen en besloot deze te na te maken. Op internet een tekening met afmetingen gevonden en vervolgens een paar mooie stukken eikenhout bij elkaar gezocht. Bijgaand een aantal foto's van het resultaat. Ik moet het geheel nog even netjes afwerken en daar heb ik de volgende vragen over:

1. Hoe kan ik het beste de scherpe hoeken afronden? Ik zou dit normaal gesproken met de bovenfrees doen, maar dat gaat niet lukken nu de stoel in elkaar zit. Heb bedacht het nu met een rasp te doen, maar vraag me af welke type rasp te gebruiken (heb er geen) en hoe te zorgen dat het gelijkmatig gaat worden.

2. Hoe kan ik de stoel het beste afwerken; olie, wax of lak? Het moet wat kunnen hebben en ik wil wel graag de tekening in het hout mooi naar voor brengen.

IMG_1948.JPG
IMG_1949.JPG
IMG_1950.JPGIMG_1980.JPGIMG_1981.JPG
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Leuk projectje en een mooi resultaat. (zit het een beetje??:))
Ik zou de stoel afwerken met OSMO Hardwax. Blijft mooi transparant en kan tegen een stootje.

Het afronden van de hoeken? Is dit echt nodig, zo recht ziet het er mooi strak uit. Eventueel kun je de echt scherpe kanten eraf halen met schuurpapier om een klosje gewikkeld. Ook kun je daar de zwarte vlek aan de voorkant mee wegwerken (tenminste als het is wat ik denk.. het hout is een beetje verbrand door de zaag).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi project rocknrolla! Heb vorige week zaterdag ook hout gekocht met deze stoel in mijn gedachten! Kun je de tekening ook online zetten? Ik heb er ook 1 gevonden, maar kan de maten er niet goed aan af lezen. Welke afmetingen hout heb je gebruikt? Voor het "breken van de kanten" is er voor zo'n stoel eigenlijk maar 1 goede methode, dat is met de blokschaaf allen kanten op ongeveer 45 graden schaven; overal even veel. Ik zou beslist niet gaan schuren, dat doet zo'n afbreuk aan het strakke resultaat. Als je schaafje goed scherp is, schaaf je de brandplek ook zo weg.
En zoals ganel69 al opmerkt, zou ik ook voor osmo gaan, of een andere hardwax olie. Ook een mooi kijkje in je werkplaats en je houtvoorraad, zit er goed uit, prachtige spullen allemaal!!

jaap
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Jaap,

Ik heb de tekeningen en beschrijving van deze site gehaald: http://rietveldbuilder.blogspot.nl/2011/02/it-sure-helps-when-you-have-accurate.html Heb de tekeningen wel moeten aanpassen omdat deze gebaseerd zijn op hout van 44mm dik, terwijl mijn stoel van 33mm dik (en 100mm breed) hout is gemaakt om gewicht toch een beetje te beperken (en omdat ik geen 50mm had). Kanten breken met de blokschaaf is een goed idee, moet alleen even bedenken hoe ik de inwendige hoeken ga doen. Ik ga de stoel afwerken met hardwax olie. De product placement van Rick heeft z'n werk gedaan, heb net even op de site van de Cokerije gekeken naar de eerlijke producten die ze maken.
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Steltman stoel

Strakke stoel Rocknrolla.Ik heb er recent ook 3 gemaakt , uit het boekje " Rietveld meubels om zelf te maken".Ik heb alleen de zitting naar 45 cm hoogte , is 40 op tekening, gebracht , zit wat prettiger aan tafel.De rest boven de zitting natuurlijk ook verhoogd.
De verbindingen ook gemaakt met lamellen, erin gefreesd met een bovenfrees in een speciaal hiervoor gemaakte ' jig'.Mijn materiaal , niet schrikken..bouwmarkt vuren 94*44, vandaar die afrondingen...Zie verder foto.
Ben nu weer begonnen aan een beuken zigzag stoel.

Succes verder,
Arie
 

Bijlagen

  • DSCN5802.jpg
    DSCN5802.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 514

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
"Product-placement".....Yep, dat werkt toch vaak het beste he.......Ik weet niet hoe goed de hardwax-olie van hun is aangezien ik 95% van het goedje over de grond heb geknikkerd (snik..snik). Voor mijn gevoel is dit een mooi product dan ook nog eens lokaal gemaakt wordt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap,

Ik heb de tekeningen en beschrijving van deze site gehaald: http://rietveldbuilder.blogspot.nl/2011/02/it-sure-helps-when-you-have-accurate.html Heb de tekeningen wel moeten aanpassen omdat deze gebaseerd zijn op hout van 44mm dik, terwijl mijn stoel van 33mm dik (en 100mm breed) hout is gemaakt om gewicht toch een beetje te beperken (en omdat ik geen 50mm had). Kanten breken met de blokschaaf is een goed idee, moet alleen even bedenken hoe ik de inwendige hoeken ga doen. Ik ga de stoel afwerken met hardwax olie. De product placement van Rick heeft z'n werk gedaan, heb net even op de site van de Cokerije gekeken naar de eerlijke producten die ze maken.

Die site had ik ook gevonden, maar kon op de kleine afbeeldingen geen maten aflezen. Na enig klikken nu wel:eek:. Ze zijn origineel nogal aan de kleine kant, ik vraag me af, als je de zithoogte verhoogt, of je het hele ontwerp dan niet moet vergroten om de verhoudingen goed te houden.

jaap
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Jaap,
Boven de zitting gewoon de maten uit de tekening aanhouden.Ik heb dus niets veranderd aan hoogte rugleuning of hoogte armleuning boven de zitting, of breedtes. Die maten had Rietveld goed uitgedokterd , dus die zo laten...
Dan zit die stoel best prettig aan tafel.Onderuitzakken op die stoel is minder aangenaam...
Arie
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Na een Hillebrandt bankje wil ik de Steltman ook eens gaan maken. De "technische" tekeningen in het boek doen (bij mij als werktuigbouwer) nogal zeer aan mijn ogen, wat een bras. Maar goed, in principe is het genoeg informatie om zelf een iets fatsoenlijkere tekening te maken. Dus dat heb ik gedaan.
In Creo Parametric, een 3d CAD pakket. Het model is zgn. parametrisch, wat betekent dat je de kopmaat van de balkjes op kunt geven, en een relatieve schaal ten opzichte van het origineel en dan worden alle componenten automatisch de juiste maat, maar blijven wel de verhoudingen overeind (belangrijk bij Rietveld ontwerpen). Verder heb ik de zitting aan een kant een beetje in de poot gelaten, omdat de verbinding daarmee sterker wordt.
Ik heb hem nu 7% groter dan origineel, zodat de zithoogte ong. 430mm wordt, en de balkjes worden 90x40. Ik hoop dat ik hiermee de meranti balkjes van de bouwmarkt kan gebruiken, na de afronding eraf te schaven.
steltman shaded.jpg

Hmmm., ik dacht handig te zijn door een bestaand draadje te gebruiken, maar nu staat ie misschien niet in het handigste hoofdstuk.
 

Bijlagen

  • STELTMAN_29MEI2020.pdf
    17,7 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Bedankt!
Ik heb ook even de tekening van de Hillebrandt bank geupdate, ik heb hem hoger gemaakt dan het origineel, maar de vrouw vindt hem nu iets te hoog, dus er gaat nog 2 cm af (voorkant is nu ca 45cm hoog, maar da's wat teveel van het goede). De tekening is echt een schetsje, maar hopelijk helpt het wat mensen.
 

Bijlagen

  • Hillebrandt 29MEI2020.pdf
    10,2 KB · Weergaven: 74

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Volgens mij kan ik oude posts niet editten, maar er zaten nog een paar foutjes in de tekening.
 

Bijlagen

  • STELTMAN_02JUN2020.pdf
    18,1 KB · Weergaven: 63
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Als volgende project wil ik proberen 2 Steltman stoeltjes te maken voor de kinderen. Ik denk dat de zithoogte ergens tussen de 30 en 33cm zal worden, dus ik zal alle onderdelen moeten verkleinen om de verhoudingen enigszins goed te houden.
Wat zouden jullie doen met de dikte van het hout?
Wellicht is het slim om eerst een proefversie te maken van vurenhout zoals hierboven is gedaan? Ik kan de balken natuurlijk herzagen op de tafelzaag naar de juiste dikte/breedte. Heb nog geen vandikte dus ik ben nog afhankelijk van wat er te koop is.

Wellicht de definitieve versie van Iepenhout?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik zou beginnen met een prototype met 1-op-1 verkleining ivm de verhoudingen. Andere verhoudingen kunnen altijd nog. Maar ik weet dan niet hoe dik hout er overblijft, dat zou je even moeten berekenen en dan bepalen of dat voldoende stijf en stevig is. Bedenk ook wel dat een kinderstoel wat lichter uitgevoerd mag worden, er komt immers wat minder gewicht op. Alleen kijken of de leuningen voldoende 'vandalismebestendig' blijven.

Op diezelfde manier ben ik bezig met een drietal barkrukken hier. Bij de originelen zijn het deels ronde poten met draaiwerk, wat niet past in ons interieur. Ook eerst een prototype gemaakt uit en simpele goedkope vuren balk (deels pallethout) en aan de hand daarvan wat aanpassingen gemaakt. Daarbij moest ik ook flink wat van de poten afschaven nadat ik een voorbeeldpoot naast de originele kruk hield...

Bij je prototype voldoen gezaagde latten/balkjes. Die hoeven niet op de halve mm nauwkeurig en glad.
Voor het schaven van het hout voor de definitieve stoeltjes, gewoon hier vragen wie het kan doen voor je. Bij de meeste forummers met het juiste gereedschap ben je wel welkom, dat is de kracht van dit forum.
Als je bereid bent om een stukje te rijden, hier (net voorbij Eindhoven) staat een Hammer A3-31 die wel wat hout lust.
En als je het hout bij Rick (Masave) zou kopen, kan hij het natuurlijk ook op iedere gewenste maat aanleveren als je zou willen.


Edit,
Als ik hierboven bericht #10 lees, is daar voor een zithoogte van 43 cm hout van 40x90 gebruikt. Een zithoogte van 30 cm komt neer op zo'n 70% daarvan, dus 28x63 mm. Dat zou ruim voldoende stevig moeten zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Stoel is goed gelukt! Ik ben benieuwd naar de afwerking, wil je daar ook een foto van maken en posten?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Als ik de stoel 34 hoog maak een ik ga uit van de originele balk maten van 44x100 dan kom ik uit bij 37,4x85. Kan ik mooi en test exemplaar maken van 38x89 sls vuren waar ik de rondingen vanaf kan zagen.
Nu nog even puzzelen wat ik doe met de maten waar ik uitkom op 2 decimalen achter de komma. Het moet natuurlijk wel te zagen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Musicus als je op het www intikt steltman kinderstoel dan krijg je een marktplaatslink uit 2020 hierin staan wat maten. Zojuist nog geprobeert. Hoe het dan komt dat de link inderdaad niet meer te zien is ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.