Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Steltman Stoel

Steltman Stoel

Kwam laatst een plaatje van de Steltman stoel tegen en besloot deze te na te maken. Op internet een tekening met afmetingen gevonden en vervolgens een paar mooie stukken eikenhout bij elkaar gezocht. Bijgaand een aantal foto's van het resultaat. Ik moet het geheel nog even netjes afwerken en daar heb ik de volgende vragen over:

1. Hoe kan ik het beste de scherpe hoeken afronden? Ik zou dit normaal gesproken met de bovenfrees doen, maar dat gaat niet lukken nu de stoel in elkaar zit. Heb bedacht het nu met een rasp te doen, maar vraag me af welke type rasp te gebruiken (heb er geen) en hoe te zorgen dat het gelijkmatig gaat worden.

2. Hoe kan ik de stoel het beste afwerken; olie, wax of lak? Het moet wat kunnen hebben en ik wil wel graag de tekening in het hout mooi naar voor brengen.

IMG_1948.JPG
    IMG_1949.JPG
    IMG_1950.JPGIMG_1980.JPGIMG_1981.JPG

Leuk projectje en een mooi resultaat. (zit het een beetje??)
    Ik zou de stoel afwerken met OSMO Hardwax. Blijft mooi transparant en kan tegen een stootje.

Het afronden van de hoeken? Is dit echt nodig, zo recht ziet het er mooi strak uit. Eventueel kun je de echt scherpe kanten eraf halen met schuurpapier om een klosje gewikkeld. Ook kun je daar de zwarte vlek aan de voorkant mee wegwerken (tenminste als het is wat ik denk.. het hout is een beetje verbrand door de zaag).

Mooi project rocknrolla! Heb vorige week zaterdag ook hout gekocht met deze stoel in mijn gedachten! Kun je de tekening ook online zetten? Ik heb er ook 1 gevonden, maar kan de maten er niet goed aan af lezen. Welke afmetingen hout heb je gebruikt? Voor het "breken van de kanten" is er voor zo'n stoel eigenlijk maar 1 goede methode, dat is met de blokschaaf allen kanten op ongeveer 45 graden schaven; overal even veel. Ik zou beslist niet gaan schuren, dat doet zo'n afbreuk aan het strakke resultaat. Als je schaafje goed scherp is, schaaf je de brandplek ook zo weg.
    En zoals ganel69 al opmerkt, zou ik ook voor osmo gaan, of een andere hardwax olie. Ook een mooi kijkje in je werkplaats en je houtvoorraad, zit er goed uit, prachtige spullen allemaal!!

jaap

Jaap,

Ik heb de tekeningen en beschrijving van deze site gehaald: http://rietveldbuilder.blogspot.nl/2...-accurate.html Heb de tekeningen wel moeten aanpassen omdat deze gebaseerd zijn op hout van 44mm dik, terwijl mijn stoel van 33mm dik (en 100mm breed) hout is gemaakt om gewicht toch een beetje te beperken (en omdat ik geen 50mm had). Kanten breken met de blokschaaf is een goed idee, moet alleen even bedenken hoe ik de inwendige hoeken ga doen. Ik ga de stoel afwerken met hardwax olie. De product placement van Rick heeft z'n werk gedaan, heb net even op de site van de Cokerije gekeken naar de eerlijke producten die ze maken.

Steltman stoel

Strakke stoel Rocknrolla.Ik heb er recent ook 3 gemaakt , uit het boekje " Rietveld meubels om zelf te maken".Ik heb alleen de zitting naar 45 cm hoogte , is 40 op tekening, gebracht , zit wat prettiger aan tafel.De rest boven de zitting natuurlijk ook verhoogd.
    De verbindingen ook gemaakt met lamellen, erin gefreesd met een bovenfrees in een speciaal hiervoor gemaakte ' jig'.Mijn materiaal , niet schrikken..bouwmarkt vuren 94*44, vandaar die afrondingen...Zie verder foto.
    Ben nu weer begonnen aan een beuken zigzag stoel.

Succes verder,
    Arie
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ik wil niet vervelend zijn, maar zijn jullie niet een leuning vergeten

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    "Product-placement".....Yep, dat werkt toch vaak het beste he.......Ik weet niet hoe goed de hardwax-olie van hun is aangezien ik 95% van het goedje over de grond heb geknikkerd (snik..snik). Voor mijn gevoel is dit een mooi product dan ook nog eens lokaal gemaakt wordt.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RockNRolla Bekijk Berichten
    Jaap,

Ik heb de tekeningen en beschrijving van deze site gehaald: http://rietveldbuilder.blogspot.nl/2...-accurate.html Heb de tekeningen wel moeten aanpassen omdat deze gebaseerd zijn op hout van 44mm dik, terwijl mijn stoel van 33mm dik (en 100mm breed) hout is gemaakt om gewicht toch een beetje te beperken (en omdat ik geen 50mm had). Kanten breken met de blokschaaf is een goed idee, moet alleen even bedenken hoe ik de inwendige hoeken ga doen. Ik ga de stoel afwerken met hardwax olie. De product placement van Rick heeft z'n werk gedaan, heb net even op de site van de Cokerije gekeken naar de eerlijke producten die ze maken.
    Die site had ik ook gevonden, maar kon op de kleine afbeeldingen geen maten aflezen. Na enig klikken nu wel. Ze zijn origineel nogal aan de kleine kant, ik vraag me af, als je de zithoogte verhoogt, of je het hele ontwerp dan niet moet vergroten om de verhoudingen goed te houden.

jaap

Jaap,
    Boven de zitting gewoon de maten uit de tekening aanhouden.Ik heb dus niets veranderd aan hoogte rugleuning of hoogte armleuning boven de zitting, of breedtes. Die maten had Rietveld goed uitgedokterd , dus die zo laten...
    Dan zit die stoel best prettig aan tafel.Onderuitzakken op die stoel is minder aangenaam...
    Arie

Forum Rechten