Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: burijn slijpen

burijn slijpen

hallo allen,

een burijn, gebruikt bij het snijden van ornamenten, kan op twee manieren geslepen worden.
    Wanneer de vouwen van de beide benen geslepen worden blijft er in de hoek waar beide benen samenkomen wat bot staal staan.
    methode 1: de vouwen van de beide benen nog wat verder slijpen en er ontstaat een piek in de hoek waar beide benen samenkomen; het geheel afwetten en polijsten. De piek blijft dus staan.
    methode 2: de buitenvouw van de hoek slijpen alsof het een guts is totdat ook dat bot stukje staal scherp is. daarna afwetten en polijsten. Er ontstaat dus geen piek.
    Beide methoden worden toegepast en "functioneren".
    Welke methode heeft de voorkeur?

Groeten,
    ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Is er echt niemand die burijnen slijpt??

Ik slijp geen burijnen maar vanwege mijn algemene interesse in handmatige slijpmethodes ben ik wel benieuwd naar iets meer uitleg hierover.
    Kan je niet wat foto's maken ter illustratie? Misschien is jouw methode ook wel op ander gereedschap toe te passen.

Voor gutsen en andere beitels met gebogen snede maak ik voor ieder stuk gereedschap een set van drie stenen waarvan de vorm, radius, net iets kleiner is dan die van de snede. Hiermee bekom ik heel goede resultaten maar het is een methode die weinig populariteit heeft vanwege de noodzaak om zoveel stenen te hebben. Wat is jouw methode voor je beitels?

Methode 1 heeft mijn voorkeur.

Ik raad aan een burijn te slijpen alsof deze uit twee gutsmodellen bestaat. Dat wil zeggen een volkomen vlakke guts - de twee beide zijkanten- en een minuscul kleine ronde guts - de onderzijde - . op deze manier wordt het eenvoudig. De zijkanten zouden in het geheel geen problemen hoerven op te leveren, het is net alsof je een beitel slijpt. Let op de hoek van de vouw. bij hard hout een kleine hoek, bij zacht hout mag deze wat scherper zijn. De onderkant slijp je of wet je met een schommelende beweging van links naar rechts waardoor deze bij de vouw - de snijrand - tot een hoek komt. Bekijk maar eens een nieuwe burijn dan zie je als het ware deze slijpmethode.

Dopeling geeft een uitgebreidere beschrijving over het slijpen volgens de tweede methode.
    Kodama, je methode is bij houtsnijders niet echt haalbaar. Met 150 of meer gutsen is dit onbegonnen werk, natuurlijk zullen de straal van de pas van een aantal gutsen van verschillende breedtes gelijk zijn, maar toch. Houtsnijders zullen het met veel minder moeten doen.

Nog mensen die burijnen slijpen?

groeten,
    ornament
    http://youtu.be/Q5I-lvLwysk

Nou vooruit dan maar ik gebruik methode 2. Ik vind dit de makkelijkste en snelste manier.
    Heb dat jaren geleden eens door Chris Pye zien doen en het werkt dus echt goed.

Mvg,

André

Forum Rechten