Film en Woodworkers

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Bij dit project moest ik opeens aan de intro van een film denken... ;)

De film The Patriot met Mel Gibson begint ook met een schommelstoel. Iedere keer maakt hij zo'n ding die weer in elkaar stort als hij erop gaat zitten... Helemaal aan het einde van de film krijgt hij het eindelijk voor elkaar., nadat hij stiekem ergens opeens het licht heeft gezien.. :):lol:

Prachtige film, helaas in de versie (2008) is het einde geen volmaakte schommelstoel te bewonderen.

Na het zien vroeg ik mij af of er meer speelfilms zijn waarin er druk getimmerd word. Ja natuurlijk WaltDisney Pinokio natuurlijk. Maar serieus zijn er meer films waarin er hout bewerkt word ??
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan denk ik aan film met Harrison Ford, dat hij in een Amish gemeenschap zit en dat ze met elkaar zo'n enorm timberframe skelet opzetten. Houtwerk en romantiek.....

jaap
 
A

Athanor

Guest
Ik herinner me " messsage in a bottle" met Kevin Costner als rouwende scheepsbouwer die een schoener bouwt en met een nieuwe liefde zeilt.

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Er is ook een Amerikaanse serie waarin een groepschef van een soort Marinerecherche thuis aan een houten boot bouwt. Zover ik het heb gezien schiet het bouwen van die boot niet erg op. Het staat er duidelijk als een bezigheid waar hij zich in schijnt te ontspannen. ik weeet nu de titel van de serie niet.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ik weeet nu de titel van de serie niet
Dat was NCIS...

If you’ve been watching NCIS starring Mark Harmon as Special Agent Jethro, you are aware that he was building a boat in his basement during the first two seasons. It turns out that he supposedly completed the boat and it ended up being blown up in one episode. The finished boat wasn’t even close to what he started building. How do we know? Because the boat he was building is a Glen-L Design, the Amigo. Our Shop Foreman, Allyn, made the frames for the show and that is what was shown in the series as described below. We always wondered how Jethro was going to get a 22 foot boat out of his basement!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ja Gibbs heeft jaren gewerkt aan een boot, helaas heb ik hem alleen maar een beetje zien schuren, dus bootbouwtips heb ik niet gezien (tenzij de tip is dat het bouwen van een boot voornamelijk uit schuren bestaat:D).

Een leuk stukje over Gibbs' boot (de bron van Scheppies quote) is hier te vinden.
BoatGibbs.jpg

Overigens is in "Once upon a time in the west" (m.i. een ware klassieker) te zien hoe begonnen wordt aan de bouw van een compleet houten dorp, inclusief station en saloon
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou en wat dachten we dan van Evan Almighty, waarin een complete Ark van Noach wordt gebouwd?


Buffalo newsman Evan Baxter is elected to Congress with the slogan, "Change the world." He lucks into a huge house in a new Virginia suburb. His Capitol office is also fantastic, but there's a catch: he's tapped by the powerful Congressman Long to co-sponsor a bill to allow development in national parks. In steps God, who appears to a disbelieving Evan and gently commands him to build an ark. Tools and wood arrive in Evan's yard, animal pairs follow, his beard and hair grow wildly, nomad's clothes and a staff appear. Long grows impatient, Evan starts building, his family leaves him, reporters gather, and drought grips D.C. Still, Evan believes. But will he change the world?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De echte Noach moet ook wel een vaktopper geweest zijn als je nagaat dat de ark dezelfde verhoudingen had als een mammoettanker: zeer stabiel
 

WR1944

Oud hout
Ik herinner me een Franse film over een meubelfabriekje in Midden-Frankrijk. Het is een familie bedrijf maar men is niet geinteresseerd in de meubelen. Om het personeel niet te ontmoedigen doet de familie of ze voldoende orders hebben en de mensen doen fluitend het werk, ook al is het letterlijk met de Franse slag. Elke opdracht wordt door een familielid naar de zgn. klant gebracht maar in werkelijkheid wordt de lading ergens op een dump verbrand.
Ik heb geen idee van de naam van de film en hoe het afliep. Maar het verhaal heeft wel een indruk achtergelaten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
"Happy People: A Year in the Taiga" is een documentaire over pelzenjagers en gaat ook over dagdagelijkse houtbewerking: vallen, hutten, skis, ...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wel geen film maar een reclame blokje van A**. Boot van Noach met alles van hout.

Axe commercial Noah Ark (2011)


Kwam er net nog een tegen een ouwetje.
[h=1]Noahs ark commercial[/h]
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn vrouw had de film The woodcarver gekregen voor Sinterklaas, een Amerikaanse film in de catogorie Het kleine huis op de Prairie. Uit houtinterresse oogpunt vond ik vooral het houten huis waar de houtsnijder in woont erg mooi, vaktechnische tips doe je niet op:)
 

WR1944

Oud hout
Ik herinner me een Franse film over een meubelfabriekje in Midden-Frankrijk. Het is een familie bedrijf maar men is niet geinteresseerd in de meubelen. Om het personeel niet te ontmoedigen doet de familie of ze voldoende orders hebben en de mensen doen fluitend het werk, ook al is het letterlijk met de Franse slag. Elke opdracht wordt door een familielid naar de zgn. klant gebracht maar in werkelijkheid wordt de lading ergens op een dump verbrand.
Ik heb geen idee van de naam van de film en hoe het afliep. Maar het verhaal heeft wel een indruk achtergelaten.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Pas_si_méchant_que_ça

Ik heb de film na wat speuren op het Internet gevonden. Marlene Jobert speelde er in en dat was in die tijd m'n favoriete Francaise.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gisteravond Kon Tiki 2012 gezien over Thor Heyerdahl Op 28 april 1947 begon met vijf mede-opvarenden zijn zeereis van Peru naar Polynesië op een vlot van balsahout, dat hij de Kon-Tiki noemde. Werkelijk spannend tot de laatste seconde. Vooral de combinatie van balsahout en zeewater....................
 

houtslager

Actieve deelnemer
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De film over Joseph Mallord William Turner. Halverwege word er vermeld dat een groot eiken oorlogsschip verkocht is voor het hout in dit fragment op ongeveer 45 seconde. Maar hier spreken ze er niet over dat mag je in de echte film gaan zien Dacht dat ze alleen maar zinkend aan hun einde kwamen.

 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
[video]https://archive.org/details/FirewoodCutInPopularCinematography[/video] https://archive.org/details/FirewoodCutInPopularCinematography
Goei onderwerp deze, film en woodworker, ik ga volgen en nadenken over een meer toepasselijk bijdrage. Vergeet niet de bijhorende text naast het film- alleen in het Engels - te lezen.[video]https://archive.org/details/FirewoodCutInPopularCinematography[/video]
<iframe src="https://archive.org/embed/FirewoodCutInPopularCinematography" width="640" height="480" frameborder="0" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" allowfullscreen></iframe>
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.