redwood burl en politoer

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Een paar weken geleden wat mooi fineer gekocht, waaronder een pakje redwood burl. Gisteren een stuk (17 x 30 cm) op een een stukje multiplex geplakt en vanmorgen geschuurd en geschraapt en als experiment maar weer eens met politoer aan de slag gegaan. Ik was nog niet zo lang bezig en was zo aan het politoeren dat ik het bijna volle potje politoer van de werkbank veegde en ik met kleverige vingers de boel op kon ruimen, foto staat elders in een onderwerp ook een beetje als hart onder riem voor Rick die hetzelfde kan met hardwax olie;).
Eind van de middag toch nog maar even kijken, wat laagjes aanbrengen met zo'n knotje en er zaten toch nog wel aardig gaatjes in het fineer.
Die wat extra opgevuld met schellak en schuurstof en weer vlak schuren. Dit keer maar met de grote Rotex; dat blijf ik een supermachine vinden, 120 rood er op en in no time een prachtig vlak egaal geschuurd opp. Daarna met de hand 180, 320 en 400 en toen weer met het dotje en schellak in de weer. Ik heb in het verleden dit wel vaker geprobeerd, maar altijd leek het te lukken en kleefde plots het dotje weer aan het opp vast of ik trok strepen. Dat dreigde nu ook weer, en als experiment maar eens wat royaler olie (rauwe lijnzaadolie die bijna niet hard wordt hier uit een kunstschilders spullen winkel) en nu ging het goed. Hoe meer ik wreef hoe beter het er uit zag;). Het zit er nog wat schraal op, maar ik heb goede hoop dat dit er wel redelijk uit gaat zien. Voor wie er nog tegenaan hikt, gewoon een keer proberen, maar nu roep ik msschien te snel. Even morgen afwachten.

jaap

redwood burl politoer.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Rick, man wat ben je ongeduldig. Ik weet wel, in de tijd dat ik 1 stukje fineer plak en wat lak op poets, maak jij een paar meter snijplanken en een gebogen kastje, maar.... Ik had het vlak voor de vakantie gedaan en ging en was wel aardig trots op het politoer werkje. Zondag zijn we weer thuisgekomen en gisteren wat nieuwe schellak aangemaakt. Maar ik kon natuurlijk weer niet wachten en een veel te grote scheut op de pad en toch gaan wrijven, in 10 sec zag het eruit als rauhfaserbehang. Vandaag de schuurmachine er maar opgezet en opnieuw en waarachtig het ziet er al weer prachtig uit. Nog een paar laagjes en dan laat ik het zo. Ik denk dat het een dekseltje wordt voor een kistje. Ik ben ook een tijdje in de weer geweest met het polijsten van hout, maar dit is ook mooi. Wel anders, er ligt wat op, maar het geeft ook een prachtige hoogglans en alle details uit de kleuren komen er wel mooi uit. Dit blijf ik voorlopig nog wel een tijdje doen met denk ik, met klein werk. Schellak is ook een mooie ondergrond om daarna met was of hardwax olie af te werken.
Lees net op Fine Woodworking een mooi artikel over fineer en randjes etc.

jaap
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hahahaha....ja daar heb je wel weer gelijk in !!! Ik ga me ook maar eens verdiepen in de "politoer"-wereld. Is iets waar ik tot op heden nog weinig meegedaan heb.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Moet je zeker eens proberen! Heb een stuk van de suikeresdoorn liggen, van Wietske, waar ik van jou ook een stuk van gekregen heb, wat ik ooit gepolijst heb. Het is een prachtig stuk hout met allerlei kleine vergroeiingen en schakeringen en dat komt er wel mooi uit met het polijsten. Maar gisteravond het stuk opgeschuurd met de machine met 120, daarna met de hand 180 en 320 en toen schellak er op met het todje, de pad, of hoe je het knotje vodde ook wilt noemen. Binnen een half uur, met een aantal korte pauzes, lag er een mooie glanzende laag schellak op en het ziet er prachtig crispy uit. Ik zal het vandaag nog een paar keer behandelen en een foto plaatsen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.