Latjes rechten met heteluchtpistool

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik had een latje afgezaagd van een paneel esdoorn. Helaas zat precies middenin een knoestje zodat het latje al tijdens het zagen een paar mm krom trok. Helaas kan ik die dikte niet missen, dus recht schaven was geen optie. Sowieso zou dat een rotklus zijn omdat het een dun latje is wat onder je schaaf doorbuigt dus dan moet je weer gaan klooien met vulstukjes en krullen enzo. Andere optie gezocht dus. Ik dacht terug aan Tuoh's verhandeling over hout plooien met vuur en het filmpje over een Japanse pijlenmaker wat ik had gezien. En ik heb een heteluchtpistool om verf af te branden dus...

Dat werkt dus: heteluchtpistool op de werkbank zetten zodat de hete lucht omhoog blaast, een-na-hoogste stand kiezen, latje ter hoogte van de knoest in de hete luchtstroom houden en heen en weer bewegen en een beetje draaien zodat de omgeving van de knik verwarmd wordt. En dan "voorzichtig maar met overtuiging" de knik eruit duwen over de rand van de werkbank. Resultaat: één recht latje.

Misschien kan het nog eens iemand helpen een mooi stukje hout te redden :)

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.