Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Blanke polyurethaan lak

Nu ben ik al jaren geen liefhebber meer van blanke lak, en gebruik voor mijn werkstukken zoals kistjes en meubels, hoofdzakelijk hardwaxolie, of ook wel eens een combinatie van olie, daarna schellak en als toplaag was. Beide methode geven een mooi en redelijk duurzaam resultaat, het ziet er goed uit en voelt ook prettig aan.
    Maar ik was gisteren aan het lakken met blanke polyurethaan lak van TOA (lokaal merk, ruim 1 liter (1/4 gallon) voor 5 euro) en het verwerkte prima en was binnen 20 min droog. Het maca hout wat ik zaterdag gekocht had lag in de buurt en ik kon het niet laten door er even een lik overheen te geven. Tja, dan wordt ik bijna weer enthousiast om meer met lak te doen .

jaap

maca gelakt.jpg

Mooi resultaat Jaap. Het is misschien wel vloeken in de kerk, maar bij restauraties spoot ik wel 1 of 2 lagen polyurethaanlaak op het hout. Na een half uur licht schuren met staalwol OOOO, was erover, uitpoetsen en je hebt een perfect resultaat.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ja, maar na een dag is de lak aardig ingeklonken en het mooie er weer van af. Maar een laagje of 6 a 7 en tussentijds vlakschuren zal wel een mooi resultaat opleveren. Maar jouw methode is niet zo veel mis mee Jan, alleen de restaurateur na jou, over 50 of 80 jaar, zal misschien even slikken. Maar die beschikt dat misschien over een nano surface sander van sony en is de klus in een oogwenk (een aantal nano sec) geklaard. Maar na al mijn olie en was, is zo'n echt hoogglans oppervlak wel mooi.

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 19-07-12 om 14:16.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb zelf een absolute hekel aan schuren en verven/lakken. Maar ik heb een platform van eiken in de blanke PU-lak gezet en ik ben dik tevreden over het resultaat.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ja, het is mooi spul wr1944. En bij jouw in de us is ook nog een wipe-on versie te koop, die gewoon met een doek opbrengt, net als olie. Helaas was mijn koffer laatst vol en een blik lag in de bagage is misschien ook niet zo slim.

jaap

Forum Rechten