Tafelblad: hout laten werken of niet?

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi allemaal,

Ik zou graag een tafelblad willen maken met steigerhout of met vuren.
Dit omwille van de mooie lichte kleur.

Mijn vraag is nu:

Moet ik de planken tegen elkaar houden dmv lijm en eventueel een dwarsbalk onderaan, of moet ik plaats laten om het hout te laten werken (wat niet erg praktisch is bij een tafel, broodkruimels ed die tussen de spleten vallen)

Een bijkomende vraag is of vuren hout toepaselijk is om meubels te maken? (ivm de prijs)

Alvast bedankt!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dwarsbalken zijn het probleem bij hout aangezien hout meer in de breedte (dwars op de nerf) dan in de lengte werkt. Dus bij het bevestigen aan een blad aan een dwars-frame of -balk kan dit best via één of andere glijdende bevestiging: schroefgat verbreden, klosjes in een groef, .... anders komt alles soms onder spanning te staan.

Stijgerhout is waarschijnlijk behandeld tegen ongedierte, ik zou verwachten dat niet altijd ideaal is voor de houtbewerker en voor de gebruiker.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi Damien,

Dat begrijp ik, maar dan gaat het probleem niet opgelost zijn ivm de spleten.
Ik had nl graag gewild dat het tafelblad volledig dicht zou zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik mis dan iets, een gelijmd tafelblad kan (met de juiste verbindingen) op een frame gemonteerd worden zonder te barsten. Misschien een schets om de vraag aanschouwelijker te maken?
 
A

Athanor

Guest
De keuze is aan jezelf, met ruimte tussen de planken hoef je geen extra constructiemiddelen te gebruiken. Als het blad tot een geheel gelijmd is, moet je de werking opvangen met oplossingen zoals Damien heeft aangegeven.

Ook kan het gebruik van vuren, voor een licht uiterlijk kun je ook denken aan essen, esdoorn. Maar dan kom je al in het meubelmakerswerk en ben je geen timmerman meer die met steigerdelen werkt... Zoek anders eens naar topics van "kiesvoorhout" op dit forum (uit 2009 ofzo) die heeft er wel voorbeelden van staan.

succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.