Joop's nieuwe aanwinst (en)

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Hallo allemaal,
Ben vandaag eens naar drechselbedarf schulte in duitsland gereden en jahoor, ze hadden nog een killinger km 1400 se staan.
Met wat handen en voetenduits zijn we er uitgekomen wat ik allemaal hebben wilde.
Joop is zo wijs als malle pietje nu.
CIMG1071.jpgCIMG1072.jpgCIMG1073.jpg
Op volgende foto m'n hbm bedverlengstuk, deze gaat dienen als buitendraaiinrichting
CIMG1077.jpg

Heb er vandaag ook effe een schaaltje mee gedraaid en dat gaat uitstekend met zo'n vrij zware machine die ook op lage toerentallen nog heel wat kracht heeft.
CIMG1078.jpg
Nu alleen nog leren houtdraaien, aan de spullen kan het niet meer liggen ghehehe.
groeten, joop
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Machtig mooi allemaal! Nu kunt u er weer een hele tijd tegenaan.
En direct al weer een mooie schaal gedraaid :)

Veel succes met draaien!

Ik ontvang overigens mijn nieuwe draaibank morgen, Moet ik eerst ook met iets kleins beginnen te draaien?
Omdat je een motor in moet rijden dacht ik daar aan. Of kan ik direct met het grote werk beginnen?
 
Laatst bewerkt:

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Dank je Haye.
Heb nu vakantie dus er zal heel wat geoefend worden de komende tijd.
Ik heb dat HBM draaibankje nooit "ingereden" hoor, volgens mij niet nodig.
Jij ook veel succes met je nieuwe draaibank, zal wel lukken denk
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tsjonge Joop, dat is een goede keuze!!!!!!!!!!!
En direct met buitendraaiinrichting en cryogene beitels. Nova spul erbij. Aan de uitrusting kan het niet liggen.
Ben benieuwd naar je draaiwerk de komende weken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Bedankt voor de positieve reacties allemaal.
Ik zou eerst voor de wivamac gaan en die is een heel beetje duurder dan deze, dus bleef er nogal wat budget over.
Had al een set HBM beitels een gutsen maar een paar goeie schalengutsen leken mij niet verkeerd, en die cryohuppeldepup is maar een paar euro duurder.
Verder heb ik nog m'n HBM chuck en daar wil ik een grotere coleclaw mee maken.
Wat betreft de buitendraaiinrichting, deze ben ik aan het maken van het bedverlengstuk van m'n HBM draaibankje (nog nooit eerder gebruikt). foto's volgen als ie klaar is.
Een voordeel van de HBM meedraaiend tegencenter t.o.v. die van de Killinger vind ik dat ie bij zacht hout niet zo invreet of uit center gaat.
CIMG1091.jpg
Links hbm, rechts killinger.
hierbij nog een foto van tot nu toe gemaakte draaisels.
CIMG1086.jpg
Andere dingen zijn al weggegeven of aan bonken gevlogen en in de vuurkorf beland.
Owja m'n HBM 300x450 draaibankje is te koop.
groeten, Joop
 
A

Athanor

Guest
Proficiat met de aankoop van je nieuwe machine Joop! Kun je de productie flink mee opjagen. Alleen je toebehoren vind ik een nogal schimmig gebeuren:confused:

Fons
 

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Bedankt voor de felicitaties, leuk om te lezen.
De buitendraaiinrichting is inmiddels klaar, alleen nog effe de draaibank zelf vastmaken aan de werkbank.
CIMG1093.jpg

CIMG1094.jpg
Als 'ie niet nodig is is het een kwestie van de bout een beetje losdraaien en de boel opzij draaien.
CIMG1095.jpg
Bij een kennis kan ik voorlopig nog zat coniferenstammen ophalen, dus kan lekker oefenen zo.
Groeten, Joop
 

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Tja, die biertap.... das nou echt een van die belangrijke onderdelen van de huishouding he ghehehehe.
Heb gisteren m'n hbm coleklauw (wat is het nederlandse woord hiervoor?) effe omgebouwd naar wat groter.
CIMG1097.jpg
CIMG1098.jpg
CIMG1099.jpg
Nou, dat was 'm weer.
Groeten Joop
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi hoor. Het is overigens 'cole jaws' volgens mij - als ik het goed het begrepen een 'uitvinding' van een medewerker van Teknatool (ene meneer Cole). Voor zover ik weet is hier geen 'officiële' Nederlandse naam voor. Schalenklem of schalenafwerkopspanplaat ;-) zou de lading dekken... Wordt 'ie niet lomp zwaar zo? die cole jaws van HBM, zijnde van ijzer, zijn toch al niet licht...

Een longworth chuck is een interessant alternatief - zelf-instellend - maar wat ingewikkelder om te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.