Werkbank-vragen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou een degelijke werkbank willen maken, ik heb de verslagen van oa. Seek en Janvandijk gelezen en het filmpje van Chris Schwarz bekeken, maar heb toch nog een hoop vragen.
Ik zou voor een Roubo-achtige bank gaan. Ik heb platen van 40mm dik rubberwood, is dit geschikt? De meeste prefereren nog dikker, lijm ik dan best twee platen op elkaar?
De platen zijn 65cm breed, dat lijkt mij voldoende. Ik heb geen idee van de geschikte lengte van de werkbank. Welke afmetingen raden jullie aan?

Verder zou ik ook een pootbankschroef monteren. Ik heb er de geschikte onderdelen voor geeerfd. Wat de bankschroef op de kopse kant van de werkbank betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Kan iemand mij verduidelijken wat het nut is van de L-vormige bankschroef. Ik lees dat de voordelen niet opwegen tegen al het extra werk.
Bedankt!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als ik deze eigenschappen bekijk, dan lijkt me dat zonder meer kunnen. Schwarz geeft als criteria voor de houtsoort: het moet goedkoop zijn, makkelijk te bewerken en in voldoende grote afmetingen verkrijgbaar zijn. Als het dikker dan 3" wordt is eigenlijk elke houtsoort wel stijf genoeg. Met 2x40mm heb je een stevig blad. Het enige wat ik me afvraag is of een lijmverbinding gaat falen als je er continu op loopt te meppen, maar ik denk niet dat dat echt een probleem gaat zijn.

65cm breed is ruim voldoende, misschien zelfs net een tikkie té breed. Lengte: wat kan je kwijt? Als je de Roubo road op gaat zou ik persoonlijk rond de 2m10 gaan, min 1m80. Maar belangrijk is wel dat je in je werkplaats links en rechts nog voldoende ruimte overhoudt voor de aan- en uitloop van je reischaaf (en je voet die dan nog iets verder naar achter staat). Ik reken links en rechts een goeie driekwart meter. En dan is het erg prettig als je rechts van je bank ruimte hebt om afstand te nemen als je met scheluwlatten in de weer gaat.

L-bankschroef? Geen mening over :)

Arthur
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mag ik vragen wat hier gebeurt. Groot gat zagen met een gatzaag ????


attachment.php
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik denk dat op deze foto het resultaat te zien is.

attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De man heeft al zijn postings vervangen door "xxxxxxxxxx".

Uit zijn profiel;

Ingeschreven 05-11-09 en de Laatste Activiteit is op 20-07-12 09:45. Totaal Aantal Berichten 22. 1 Vriend kodama Senior Member.

dienst-kanten-en-behowen-van-jouw-boomstemmen-om-dan-mee-te-timmeren-ik-werk-te-plek-2c-in-bos-of-op-de-bouwkavelalles-op-die-gewenst-maat-en-uitvoering-2c-dus-maatwerk-ten-uitsteekvoor-een-offert-neem-gerust-contact-op-
[h=3][/h]
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ook. Het kan natuurlijk altijd dat zijn account gehackt is. Al je oude postings weghalen vind ik namelijk een beetje suffe aktie en zo komt Don niet op mij over. Maar voor hetzelfde geld heeft hij zwaar beledigende reacties gekregen omdat hij geen foutloos Nederlands schrijft (alsof dat het belangrijkst is aan een posting) en heeft hij daarom alles weggehaald. Je kan alleen maar gissen tenzij Don zelf aangeeft hoe of wat. Jammer is het wel.

Arthur
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik ook. Het kan natuurlijk altijd dat zijn account gehackt is. Al je oude postings weghalen vind ik namelijk een beetje suffe aktie en zo komt Don niet op mij over. Maar voor hetzelfde geld heeft hij zwaar beledigende reacties gekregen omdat hij geen foutloos Nederlands schrijft (alsof dat het belangrijkst is aan een posting) en heeft hij daarom alles weggehaald. Je kan alleen maar gissen tenzij Don zelf aangeeft hoe of wat. Jammer is het wel.

Arthur

Wat heb je aan foutloos Nederlands als je de handen op links hebt staan. :confused:
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou dus twee rubberwoodplaten van 40mm dik op elkaar willen lijmen om zo een werkblad van 80mm te krijgen voor mijn Roubo werkbank. Heeft iemand tips over hoe te werk te gaan? Het wordt een serieuze oppervlakte (min 200x65cm) en ik zou dit graag zo vlak mogelijk verlijmd hebben en niet eindigen met een reusachtige vorm van buiglaminatie.
Hoe klemmen, welke lijm, hoe controleren dat t vlak blijft/wordt?
Alvast bedankt!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou het geheel op een vlakke ondergrond leggen, wat blokjes/latjes rondom de onderste plaats (zodat de 2e plaat hier exact gelijk aan komt te liggen en niet verschuift), onderste plaat ruim insmeren met lijm, bovenste plaat erop, hier een hoop gewicht op en eventueel wat schroeven er doorheen (dan wel zorgen dat de plaat waar je doorheen schroeft de onderkant van je werkblad is). Zo zou het je moeten lukken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik sluit me aan bij jpandriesse.
De lijm goed gelijkmatig verdelen zodat er geen plekken zijn waar teveel of te weinig lijm zou kunnen zijn. Met deze oppervlaktes heeft de lijm wel wat moeite om goed uit te vloeien zodra je de platen op elkaar legt.
Neem ook langzaam drogende lijm, zodat je alle tijd hebt om het te doen.
Als je gaat schroeven: de bovenste plaat eerst voorboren zodat de schroeven de twee platen goed aantrekken.
Met gewichten erop: zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen. Desnoods extra platen erop om de druk over de gehele oppervlakte te verdelen.

groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.