Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Werkbank-vragen

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Werkbank-vragen

Ik zou een degelijke werkbank willen maken, ik heb de verslagen van oa. Seek en Janvandijk gelezen en het filmpje van Chris Schwarz bekeken, maar heb toch nog een hoop vragen.
    Ik zou voor een Roubo-achtige bank gaan. Ik heb platen van 40mm dik rubberwood, is dit geschikt? De meeste prefereren nog dikker, lijm ik dan best twee platen op elkaar?
    De platen zijn 65cm breed, dat lijkt mij voldoende. Ik heb geen idee van de geschikte lengte van de werkbank. Welke afmetingen raden jullie aan?

Verder zou ik ook een pootbankschroef monteren. Ik heb er de geschikte onderdelen voor geeerfd. Wat de bankschroef op de kopse kant van de werkbank betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Kan iemand mij verduidelijken wat het nut is van de L-vormige bankschroef. Ik lees dat de voordelen niet opwegen tegen al het extra werk.
    Bedankt!

Als ik deze eigenschappen bekijk, dan lijkt me dat zonder meer kunnen. Schwarz geeft als criteria voor de houtsoort: het moet goedkoop zijn, makkelijk te bewerken en in voldoende grote afmetingen verkrijgbaar zijn. Als het dikker dan 3" wordt is eigenlijk elke houtsoort wel stijf genoeg. Met 2x40mm heb je een stevig blad. Het enige wat ik me afvraag is of een lijmverbinding gaat falen als je er continu op loopt te meppen, maar ik denk niet dat dat echt een probleem gaat zijn.

65cm breed is ruim voldoende, misschien zelfs net een tikkie té breed. Lengte: wat kan je kwijt? Als je de Roubo road op gaat zou ik persoonlijk rond de 2m10 gaan, min 1m80. Maar belangrijk is wel dat je in je werkplaats links en rechts nog voldoende ruimte overhoudt voor de aan- en uitloop van je reischaaf (en je voet die dan nog iets verder naar achter staat). Ik reken links en rechts een goeie driekwart meter. En dan is het erg prettig als je rechts van je bank ruimte hebt om afstand te nemen als je met scheluwlatten in de weer gaat.

L-bankschroef? Geen mening over

Arthur

Ik heb 1,20m lengte, het voldoet vreemd genoeg aan Schwarz kitchen test http://www.popularwoodworking.com/wo...or-workbenches , maar ik zou zelf nu eerder 1,50m nemen. Het hangt natuurlijk af van de beschikbare ruimte.

xxxxxxxxxx
    Laatst gewijzigd door Don Wagstaff; 19-07-12 om 20:15.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Mag ik vragen wat hier gebeurt. Groot gat zagen met een gatzaag ????

ik denk draad tappen maar ik weet het niet zeker.
    groet jordi

Inderdaad, schroefdraad tappen. In dat gat komt dan een houten spindel, eveneens voorzien van in het hout gesneden schroefdraad.

Mvg,

André

Ik denk dat op deze foto het resultaat te zien is.

Laatst gewijzigd door Ad Beumer; 17-07-12 om 19:23.

xxxxxxxxxx
    Laatst gewijzigd door Don Wagstaff; 19-07-12 om 20:16.

xxxxxxxxxx
    Laatst gewijzigd door Don Wagstaff; 19-07-12 om 20:16.

Forum Rechten