Potgatenmal kopen. Waar?

WR1944

Oud hout
Voor m'n verhuizing moet ik een paar verpakkingskisten maken. Omdat in het kader van de verspreiding van enge beestjes de import van hout streng gecontroleerd wordt moeten die kisten van materiaal als multiplex of spaanplaat worden gemaakt tenzij het hout door een gecertificeerd bedrijf wordt behandeld. Dus maak ik die kisten van multiplex. Naast lijmen wil ik ook schroeven. Om een beetje sterkte te hebben wil ik dat met schroeven in potgaten doen a la het Kreg systeem zoals ik dat in Amerika heb. Maar waar koop ik dit in Nederland? Ik heb dit in Nederland nog niet gezien maar ze schijnen er wel degelijk te zijn.
Dus wie weet waar ik in de regio Den Haag zo iets kan kopen? Ik heb eigenlijk geen tijd en zin om veel winkels af te lopen.
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Er vanuit gaand dat je de "pockethole" bedoelt, Wolfcraft heeft zo'n ding: "Undercover Jig" die heb ik bij de hornbach zien liggen
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Totaal onbekend de potgatenmal, kreg systeem en undercover jig. Gelukkig hebben we Google en de krijg je informatie.



Nou vraag ik mij zelf wel af wat de meerwaarde in deze systemen is. Als je een haakse verbinding maakt in een underlayment plaat heb je zeker 16 mm plaat onder de kop van de schroef liggen. Met dit systeem blijft er hooguit 10 mm over. De kosten zijn hoger omdat je hulpstukken moet aanschaffen en het is zeker arbeidsintensiever.
 

WR1944

Oud hout
Nou vraag ik mij zelf wel af wat de meerwaarde in deze systemen is. Als je een haakse verbinding maakt in een underlayment plaat heb je zeker 16 mm plaat onder de kop van de schroef liggen. Met dit systeem blijft er hooguit 10 mm over. De kosten zijn hoger omdat je hulpstukken moet aanschaffen en het is zeker arbeidsintensiever.

De zin van een dergelijk systeem wordt pas duidelijk als je met een haakse verbinding in multiplex of MDF een schroef in de kopse kant probeert te krijgen. Met dit systeem maak je een veel sterkere verbinding, zeker in combinatie met lijm en je hebt geen last van splijten. Een bijkomend voordeel is dat je vaak de schroef er op een niet zichtbare plaats kan inschroeven. Ik heb het onderstel van m'n freestafel met Kreg in elkaar geschroefd. Met 3/4" multiplex heb ik een uitermate stevig geheel gekregen en ik heb zelfs geen lijm bij gebruikt. Je moet het eens proberen en je bent gelijk overtuigd.
Voor dat ik naar Amerika ging had ik wel eens van pocketholes gehoord maar ik had geen idee wat dat was. In Amerika heb ik eerst de Junior set van Kreg gekocht en niet veel later de K4 set. En ik ben er zeer enthousiast over.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb die van Trend en ben er zeer tevreden over, arbeidsintensiever is het zeker niet.
Als je plaatmateriaal gewoon aan elkaar schroeft moet je de stukken proberen samenhouden, alle gaten voorboren en een verzinking frezen om dan uiteindelijk toch in kops hout te moeten schroeven wat vaak leid tot splitten en toch helemaal niet sterk is. Plus zitten de schroeven dan vaak aan de zichtbare kant en moet je dat dan nog eens afwerken
Bij pockets werkt het veel makkelijker en vlotter, je boort de pocket op één werkstuk, brengt ze samen en schroeven maar. De schroef zit scheef op de vezels dus geen splitten en veel steviger. En het is ook praktisch altijd mogelijk om de pocket onderaan of achteraan te verbergen.
Ik raad echt iedereen aan om zoiets in zijn werkplaats te nemen.
Nu die van Wolfcraft is waarschijnlijk ok voor zeer occasioneel gebruik, maar als je er echt meubels mee wil gaan maken moet je toch naar een volledig stalen versie met ingebouwde klem gaan, en met platte kop schroeven. De conische schroeven die bij de undercover jig komen gaan het hout sneller doen splijten!
 

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
sluitringkoppen bij Kreg

Ik kreeg er pozidriv bolkopschroeven bij, en deze zijn vlot te vinden in de meeste doe het zelf zaken. Op dat vlak geen enkel probleem.

Ik adviseer eigenlijk liever geen PZ schroeven. Die slippen zo makkelijk (bitje en schroef stuk).
Neem dan liever PH schroeven voor de gipswand. Deze hebben een trompetkop en trekken ook
heel sterk aan. Maar ga je voor max. sterkte, neem dan de KREG schroeven met sluitringkop.

Ik weet een bedrijf die ze levert ;-)

Groeten
BeQwaam Paul
 

WR1944

Oud hout
Om geen nietes-welles draadje te veroorzaken moet je maar eens een PZdrive schroef op een PZdrive bitje zetten. Je zal merken dat de schroef strak op het bitje past. Doe je hetzelfde met een PH-schroef op een PH-bitje dan merk je een aanmerkelijk mindere strakheid. M.a.w. de schroef wiebelt enigszins. Mijn ervaring is dat het PZ-systeem veel minder snel uitbreekt en daarmede het kruis in de kop beschadigt.
Verzonken schroeven splijten het hout. In noodgevallen kan je verzonken schroeven gebruiken maar dan wel met een vlakke onderlegring er onder. Beter is een bolkopschroef en nog beter is een bolkopschroef met een ingebouwde sluitring zoals o.a. Kreg die levert.
Hier een overzicht van de verschillende schroefkoppen (in het Engels maar Google Vertaal staat voor je klaar).
http://www.hafele.com/us/services/haefele-library/4300.htm
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
ik heb die van de wolcraft heb er mijn werkkast mee gemaakt werkt heel goed, gewoon pzd schroeven gebruikt met een goed wera bitje geen probleem, is een kunststof uitvoering uitvoering, maar voor incidenteel gebruik goed.

Cas
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Om geen nietes-welles draadje te veroorzaken moet je maar eens een PZdrive schroef op een PZdrive bitje zetten. Je zal merken dat de schroef strak op het bitje past. Doe je hetzelfde met een PH-schroef op een PH-bitje dan merk je een aanmerkelijk mindere strakheid. M.a.w. de schroef wiebelt enigszins. Mijn ervaring is dat het PZ-systeem veel minder snel uitbreekt en daarmede het kruis in de kop beschadigt.

En om even door te zeuren met een grote knipoog over beste schroefsystemen torq schroeven ;)
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Een oud draadje, maar wie weet of dit systeem werkt met MDF ? (18mm)
Wil dit namelijk proberen om haakse verbindingen te maken...
Zou het MDf open trekken?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het niet getest in MDF maar je moet inderdaad voorzichtig de schroeven aandraaien. En een paar extra schroeven per rij kan ook geen kwaad om zoveel mogelijk sterkte in de verbinding te krijgen. Om verschuiven tijdens het aandraaien te voorkomen zou je een klein randje kunnen frezen van een millimeter diep waar de kopse kant van de plaat, waar je de gaten in boort, mee gefixeerd wordt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik had dezelfde vraag en had al meer mensen zien schrijven goede ervaring met potgaten/MDF te hebben. Dus dat zal wel goed zitten, mits de hier genoemde voorzichtigheid in acht wordt genomen.
Maar hm.... Ik zie steeds dat punt van verschuiven opduiken. Is de hiertegen bedoelde klem zoals o.a. KREG die bedacht, niet afdoende?

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.