Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Potgatenmal kopen. Waar?

Voor m'n verhuizing moet ik een paar verpakkingskisten maken. Omdat in het kader van de verspreiding van enge beestjes de import van hout streng gecontroleerd wordt moeten die kisten van materiaal als multiplex of spaanplaat worden gemaakt tenzij het hout door een gecertificeerd bedrijf wordt behandeld. Dus maak ik die kisten van multiplex. Naast lijmen wil ik ook schroeven. Om een beetje sterkte te hebben wil ik dat met schroeven in potgaten doen a la het Kreg systeem zoals ik dat in Amerika heb. Maar waar koop ik dit in Nederland? Ik heb dit in Nederland nog niet gezien maar ze schijnen er wel degelijk te zijn.
    Dus wie weet waar ik in de regio Den Haag zo iets kan kopen? Ik heb eigenlijk geen tijd en zin om veel winkels af te lopen.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 16-07-12 om 23:39.

Er vanuit gaand dat je de "pockethole" bedoelt, Wolfcraft heeft zo'n ding: "Undercover Jig" die heb ik bij de hornbach zien liggen

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Bedankt, dat is al iets. Als iemand een adresje weet dat minder ver van Den Haag centrum ligt hoor ik het graag.

De undercover jig is ook te bekomen via amazon.de

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Totaal onbekend de potgatenmal, kreg systeem en undercover jig. Gelukkig hebben we Google en de krijg je informatie.

Nou vraag ik mij zelf wel af wat de meerwaarde in deze systemen is. Als je een haakse verbinding maakt in een underlayment plaat heb je zeker 16 mm plaat onder de kop van de schroef liggen. Met dit systeem blijft er hooguit 10 mm over. De kosten zijn hoger omdat je hulpstukken moet aanschaffen en het is zeker arbeidsintensiever.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Bekijk Berichten
    http://www.onlinetoolshop.nl/WEBSHOP/WEBSHOP_OUTPUT/

Zoek op wolfcraft undercover jig kost 29,90
    Ik heb de mal bij dit bedrijf besteld. Bedankt voor de tip.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Nou vraag ik mij zelf wel af wat de meerwaarde in deze systemen is. Als je een haakse verbinding maakt in een underlayment plaat heb je zeker 16 mm plaat onder de kop van de schroef liggen. Met dit systeem blijft er hooguit 10 mm over. De kosten zijn hoger omdat je hulpstukken moet aanschaffen en het is zeker arbeidsintensiever.
    De zin van een dergelijk systeem wordt pas duidelijk als je met een haakse verbinding in multiplex of MDF een schroef in de kopse kant probeert te krijgen. Met dit systeem maak je een veel sterkere verbinding, zeker in combinatie met lijm en je hebt geen last van splijten. Een bijkomend voordeel is dat je vaak de schroef er op een niet zichtbare plaats kan inschroeven. Ik heb het onderstel van m'n freestafel met Kreg in elkaar geschroefd. Met 3/4" multiplex heb ik een uitermate stevig geheel gekregen en ik heb zelfs geen lijm bij gebruikt. Je moet het eens proberen en je bent gelijk overtuigd.
    Voor dat ik naar Amerika ging had ik wel eens van pocketholes gehoord maar ik had geen idee wat dat was. In Amerika heb ik eerst de Junior set van Kreg gekocht en niet veel later de K4 set. En ik ben er zeer enthousiast over.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb die van Trend en ben er zeer tevreden over, arbeidsintensiever is het zeker niet.
    Als je plaatmateriaal gewoon aan elkaar schroeft moet je de stukken proberen samenhouden, alle gaten voorboren en een verzinking frezen om dan uiteindelijk toch in kops hout te moeten schroeven wat vaak leid tot splitten en toch helemaal niet sterk is. Plus zitten de schroeven dan vaak aan de zichtbare kant en moet je dat dan nog eens afwerken
    Bij pockets werkt het veel makkelijker en vlotter, je boort de pocket op één werkstuk, brengt ze samen en schroeven maar. De schroef zit scheef op de vezels dus geen splitten en veel steviger. En het is ook praktisch altijd mogelijk om de pocket onderaan of achteraan te verbergen.
    Ik raad echt iedereen aan om zoiets in zijn werkplaats te nemen.
    Nu die van Wolfcraft is waarschijnlijk ok voor zeer occasioneel gebruik, maar als je er echt meubels mee wil gaan maken moet je toch naar een volledig stalen versie met ingebouwde klem gaan, en met platte kop schroeven. De conische schroeven die bij de undercover jig komen gaan het hout sneller doen splijten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    De conische schroeven die bij de undercover jig komen gaan het hout sneller doen splijten!
    Ik kreeg er pozidriv bolkopschroeven bij, en deze zijn vlot te vinden in de meeste doe het zelf zaken. Op dat vlak geen enkel probleem.

Forum Rechten