Aankoop lariks

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Het volgende.
Ik werk in de bosbouw, op een harvester.
Nu kan ik via de bosbeheerder een partij lariksen kopen voor weinig. Moet ze zelf omzagen/uitrijden/aan de weg leggen, en dan kan ik ze voor een zeer schappelijk prijsje kopen.
Ook kan ik ook nog wel grove den of fijnspar meenemen. (ik zaag dit hout altijd, maar ben nu dicht bij mijn huis aan het werk, vandaar...)
Die planken wil ik dan zelf met de alaskan mill (hulpstuk voor kettingzaag) tot planken/balken zagen. Van dat hout wil ik een speelhuisje/speelhuis voor mijn dochter maken.
Mijn vraag is nu, als ik dit hout nu zaag en deze zomer tot planken zaag, kan ik ze dan al gelijk verwerken? Of volgend voorjaar? Of moet ik ze eerst helemaal uit laten drogen?
Ik heb al wel eens gehoord dat lariks heel hard word na drogen, klopt dat?

Is het verstandig om het hele huisje, balken/zijwanden/kozijnen, van lariks te maken? (als lariks echt zo hard word, dan krijg ik er miscchien bijna geen spijker in, kan ik beter fijnspar voor de balken nemen??)
Vind lariks echter wel mooi hout....

Dus, of alleen lariks meenemen, of ook nog fijnspar en grove den... Ik ga er vanuit dat lariks duurzamer is, tenminste, als het onbehandeld en buiten staat??

Alvast bedankt voor jullie tips.
 

kodama

Actieve deelnemer
Lariks is ongetwijfeld de duurzaamste van de genoemde soorten. Vermits dat het lokaal hout isveronderstel ik dat de nerf wel redelijk grof zal zijn, dus ver uiteen ligt en niet te vergelijken is met bv Syberische Lariks met een uiterst fijne nerf. Ook dit bepaald de duurzaamheid.

Ik heb net een project in Lariks afgewerkt en mijn conclusie is als volgt. Lariks werkt erg veel tijdens het drogen voor een coniferensoort. Daarom is het zeker aan te raden het aan de wind te laten drogen tot min. 18% of minder als je kan. Dit zal waarschijnlijk een jaar duren en als je de luxe van tijd hebt nog liever een jaar langer.
Als je het verzaagt met de alasken mill, zorg dan voor stock zonder het hart center! Dit zal de stabiliteit van je planken erg beinvloeden. Laat je het hart erin zal het gegarandeerdveel werken met meer verlies van materiaal tot gevolg.

Lariks is inderdaad redelijk hard maar helemaal geen probleem om te verwerken met scherp gereedschap. Het is niet te vergelijken met bv Oude Eik, het blijft veel zachter.

Als je het schaaft als het niet helemaal droog is komt er nog veel hars vrij die bij het fijn schaven echt onaangenaam is. Je zal de zool vaak moeten kuisen. Een druppeltje olie kan ervoorzorgen dat het hars minder snel hecht maar dan nog.

Als ik jouw was zou ik zeker het geduld uitoefenen om het te laten drogen. Stabieler materiaal dat gemakelijk te bewerken blijft.
Spijkers gaan erin als bij zachte boter.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.