Robinia steel

kodama

Actieve deelnemer
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een stuk Robinia maar tevergeefs. Misschien vind ik op het forum wat hulp voor mijn zoektocht.

Ik heb nog een prachtige chona liggen, een Japanse dissel, maar deze heeft een steel nodig. De chona is en oud model, dus niet diegene die je vandaag vaak tegenkomt zoals hier: http://japantool-iida.com/axe/2008/08/chona-by-takaki.html
Het huis waar de steel in komt te zitten is veel groter en het is ook niet de bedoeling om een gebogen steel hiervoor te gebruiken.

Het model dat ik heb heeft dus een groot huis zodat men een tak kan gebruiken als steel. Het model is gelijkaardig als de tweede dissel van links op de foto.
DSC07178.jpg

Na overleg met een kameraad houtbewerker Axel Weller kwam ik tot de conclusie dat ik hier misschien Robinia voor kan gebruiken. Het blijft een experiment.
Ik ben dus op zoek naar een jonge (relatief) rechte Robinia tak met een groot stuk aan de voet van de tak waar hij uit een andere is gegroeid om zo dit aan de chona te kunnen bevestigen.
De diameter moet tussen de 30 en 42mm zijn. Liefst een jonge tak met grotere groeiringen omdat het de flexibiliteit zal bevorderen.
Als iemand me hier mee kan helpen of doorverwijzen naar een vindplaats of andere persoon zal dit erg worden geapprecieerd.

Als ik in zo een stuk bemachtig zal ik een uitgebreid verslag schrijven van de bevestiging en het gebruik van dit zeer handig stuk gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Misschien kan je eens bij je in de buurt kijken bij tuinaanleggers? Denk dat je na een paar telefoontjes of bezoekjes al kan vinden wat je wil, denk dat je daar de meeste kans op slagen hebt...

Succes, en ik kijk al uit naar de foto's!

Groeten,
Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu,
Ik denk dat hier in de buurt wel te vinden is wat jij zoekt.
Als het toevallig eens wil ophouden met regenen, ga ik kijken.
Ik houdt je op de hoogte.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb mijn botten aangetrokken en ben even gaan kijken. Er staat veel Robinia, zowel oudere bomen als vrij jonge opslag. Alleen kwestie van de juiste tak te vinden.
Laat maar weten hoe we verder afspreken.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.