Ervaringen met bewerken van nat eiken en finishers voor eiken?

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
Beste forumleden,
ik ben net nieuw hier, heel enthousiast, maar ook nieuw in het 'woodworking'.
Ik ben aan een project begonnen, ik wil mijn eigen salontafel maken van eikenhout!
Ik heb twee mooie schaaldelen kunnen kopen, het probleem is echter dat ze net 6 weken geleden uitgezaagd zijn.
Nu heb ik al begrepen dat hout ongeveer een centimeter per jaar droogt, uitgaande van 2,4cm dikke schaaldelen betekend dit iets meer dan een jaar wachten, maar zoals vele beginners heb ik dit geduld niet;).

Vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring met het bewerken van 'nat' hout?
Ik heb ooit gehoord dat eiken niet echt 'werkt', maar als ik het ergens aan bevestig met schroeven zou het dan niet gaan scheuren of iets dergelijks?

Als ik het zou gaan schuren, wat gebeurt er dan? En wil dit überhaupt wel goed?

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven!
mvg Remco Folkertsma
 

tuoh

Oud hout
In tegenstelling tot wat "men" beweert werkt eik wel degelijk, zeker tijdens het drogen. Tijdens het drogen is er grote kans dat er scheuren tevoorschijn komen. Zeker als dat drogen geforceerd gebeurt, wat zeker gaat gebeuren als je nat hout direct in huis verwerkt.

Vers gezaagd hout voor binnen gebruiken is dus GEEN goed idee, dat loopt sowieso faliekant af, het is dan gewoon weggegooid geld.
Er zit niks anders op dan geduld te oefenen, minimum twee jaar.
Kijk eens rond naar gedroogd hout, daar kan je wel direct mee aan de slag.

Mvg,

André
 

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
André, bedankt voor je snelle antwoord!

In tegenstelling tot wat "men" beweert werkt eik wel degelijk, zeker tijdens het drogen. Tijdens het drogen is er grote kans dat er scheuren tevoorschijn komen. Zeker als dat drogen geforceerd gebeurt, wat zeker gaat gebeuren als je nat hout direct in huis verwerkt.

Vers gezaagd hout voor binnen gebruiken is dus GEEN goed idee, dat loopt sowieso faliekant af, het is dan gewoon weggegooid geld.
Er zit niks anders op dan geduld te oefenen, minimum twee jaar.
Kijk eens rond naar gedroogd hout, daar kan je wel direct mee aan de slag.
Mvg,
André
Heel duidelijk allemaal!
Wat zou er gebeuren als ik een stuk van 1,2m. schuur en binnen gebruik zonder het ergens op vast te zetten?
Alleen scheuren? of gaat het ook bollen?
mvg,
Remco
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je alles kunt verwachten..... In ieder geval lijkt het me nagenoeg onmogelijk om nat eiken te schuren, schaven lukt misschien een beetje, maar zal ook niet lekker gaan.

Fons
 
D

Dulcimer

Guest
Beste Remco,
Ik heb ook ongedroogde planken liggen van inlands eiken, die begonnen twee weken nadat ze gezaagd waren van de boom al te scheuren aan de kopse einden. Ik heb nu de kopse einden afgedicht met parafine van kaarsen d.m.v. een verfbrander; 't scheuren is daarna gestopt.
M.b.t. schaven van inlands eiken; dat is moeilijk door de arrige structuur van de nerven; steeds weer wordt je bij het (handmatig) schaven verrast doordat de schaaf plots gaat happen in het hout. Ik wil boekenkasten maken van dit hout maar moet dus ook nog een tijd geduld opbrengen.
Groet,
Frans
 

remcof

Nieuw lid
8 feb 2012
8
0
Beste allen,
bedankt voor jullie reacties,
ik denk dat ik dan toch met pijn in mijn hart geduld moet gaan hebben met dit hout en op zoek ga naar droog hout, 2 jaar met het bord op schoot is ook geen optie ;)
groet, remco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.