multiplex voor buiten

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo forum bewoners

Ik had een vraag over 18 m-m water vast buiten multplex.
Is de kwaliteit van de bouwmarkt (PRAXIS) net zo goed als dat van b/v de arnhemse fijn hout handel, het is bedoeld om
een poort van te maken.

Graag hoor ik van jullie.

Groet van gerry
 

Cornel41

Nieuw lid
22 aug 2012
7
0
Dat hoeft niet waarschijnlijk is de praxis kwaliteit 10 jaar
En die van de arnhemse hout handel
Je heb meerdere kwaliteiten 15 20 25 tot 30 jaar daar betaal je nauurlijkwel meer voor

groetjes cornel
 

Cornel41

Nieuw lid
22 aug 2012
7
0
multiplex

je heb meerdere kwaliteiten die van de praxis is denk ik 10 jaar
en die van de arnhemse 15 of 20 of 25 of 30 jaar
Dat is natuurlijk duurder
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
In principe bestaat er geen watervast multiplex. De VERLIJMING is watervast. De aangegeven garantietijden gelden dan ook alleen voor de verlijming. Het gebruikte materiaal, in de meeste gevallen okume, zal ,ondanks een watervaste verlijming, zonder deugdelijke behandeling waarschijnlijk nog geen 5 jaar meegaan.

Gr Ed
 

tuoh

Oud hout
In principe bestaat er geen watervast multiplex. De VERLIJMING is watervast. De aangegeven garantietijden gelden dan ook alleen voor de verlijming. Het gebruikte materiaal, in de meeste gevallen okume, zal ,ondanks een watervaste verlijming, zonder deugdelijke behandeling waarschijnlijk nog geen 5 jaar meegaan.

Gr Ed

Inderdaad, bovenstaande klopt als een bus, alhoewel er wel degelijk Okumé voor buiten geschikt is. Wil je multiplex voor buiten? Ga dan op zoek naar platen waarbij zowel binnen- als buitenlagen bestaan uit Mahonie.
Suprahecht, of Marineply van Brynzeel bijvoorbeeld. Of als het wat minder mag (moet) zijn, Garantieplaat van Okumé. Deze platen zijn ook geschikt voor buitengebruik, mits de nodige voorzorgen, zoals alle kopse kanten afdichten met een geschikt (= waterbestendig) product.,

De meeste multiplex in grote ketens is meestal van Lauan en met heel wat onderbrekingen in de tussenlagen. Dat zijn dan weer perfecte kanalen om water in de plaat te laten infiltreren. Dergelijke platen zijn niet geschikt voor buiten, die vallen binnen de kortste keren uit elkaar. De lijm houd wel, het zijn de tussenlagen zelf die delamineren.
Heb zelf eens geëxperimenteerd om een dergelijke plaat op te waarderen door er Epoxy op te zetten, maar noppes, na twee jaar stonden er blaren op, en dat is nooit een goed teken.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb ook een poort gemaakt van garantieplaat van okumé, 22 mm dik. Besteld bij m'n bouwmaterialenleverancier. Bovenop de poort zit wel een merantie afdeklat (Met een gegalvaniseerd stalen strip erin, om de 3 meter brede poort recht te houden:))
Het multiplex heb ik aan alle kopse kanten afgerond en 2 x voorzien van speciale randsealer. Daarna heb ik de poort een aantal keren geschilderd. Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, want hij hangt er nog geen jaar in.
 

jeroensv

Nieuw lid
9 okt 2012
2
0
Multiplex (garantie) gaat mits je het een beetje bijhoudt/onderhoudt wel langer mee buiten als 5 jaar. Echter zal je dan wel zoals al gezegd is de kopse kanten moeten 'afdekken/inpakken' met een verf of beits. Kan ook met een afdeklat op strip maar dit moet dan waterdicht zijn dus verlijmd oid worden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja officieel moet je een randsealer gebruiken, maar ik heb op mijn schuttingdeur voor nood ooit snel eens een simpel nacht klepje gemaakt, zodat de deur niet open kan met de klink.
Inmiddels zit dit draaiklepje er al 9 jaar en is van onbehandeld 9mm Berken multiplex, en zonder dat de lagen splijten, hij word alleen erg grijs door verwering.
Ik verbaas me er over dat hij zolang onbehandeld meegaat, op de randen is dit jaar enige beschadiging begonnen, maar meer splintertjes die los komen, geen lagen.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ja officieel moet je een randsealer gebruiken, maar ik heb op mijn schuttingdeur voor nood ooit snel eens een simpel nacht klepje gemaakt, zodat de deur niet open kan met de klink.
Inmiddels zit dit draaiklepje er al 9 jaar en is van onbehandeld 9mm Berken multiplex, en zonder dat de lagen splijten, hij word alleen erg grijs door verwering.
Ik verbaas me er over dat hij zolang onbehandeld meegaat, op de randen is dit jaar enige beschadiging begonnen, maar meer splintertjes die los komen, geen lagen.

Nog nooit van gehoord van zo'n nachtklepje, heb je daar ook een foto of andere verduidelijking van, ben ik wel benieuwd naar. Is het een klepje dat onder de klink draait of zo?

Voor simpele dingen die makkelijk te vervangen zijn durf ik het ook wel aan om ze niet/minder te behandelen, maar bij bewerkelijke en duurdere werkstukken neem ik wel het zekere voor het onzekere. Een bus randsealer maakt de duurte niet aan een hek oid.

Mvg, Bjorn
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien een te duur woord voor een stukje multiplex, die draait op een houtdraadbout;)
Toen de schutting en de deur geplaatst waren had ik nog geen klink of slotje op de deur, vandaar deze snelle oplossing :eek:
Ik vind alleen de duurzaamheidvan onbehandeld berkenplex wel grappig.

_MG_0009 5%.jpg

Voor een hek of ander multiplex buiten oid zou ik zeer zeker randsealer gebruiken van een goed merk.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zoiets heb ik ook wel eens gemaakt, maar toen heette het een geitenhokafsluiter:)

Er is nu ook een mdfplaat voor buiten met duurzaamheidsklasse 1, lijkt mij ook ideaal als je plaatmateriaal nodig bent voor buiten. Alleen is de prijsklasse ook een aantal klasses omhoog gegaan.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Meerdere projecten met watervaste plaatmateriaal gemaakt. De kopse kant behandel ik altijd met houtsealer. Het is een 1 componenten sealer voor hout en plaatmateriaal van het merk Frencken. Het overige plaatmateriaal goed in grondverf en afwerk verf zetten. Bij gebruik van eventueel sponningen de zaak goed afkitten, zodat het hout bij het werken toch waterdicht blijft.

groetjes marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.