Draaiwerk van de laatste maanden

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Mijn "productie" van de laatste maanden:

Beker-1.JPG
Beker, Bovenkant Berk (?) steel en voet Beuken
Hoogte: 28 cm, afwerking Shellawax

Pot-2.JPG

Pot-2a.jpg
Doosje op hoge voet. Hoogte 36 cm. Afwerking Shellawax
Materiaal: Doosje en steel Eik, dekseltje en voet Berkenmultiplex, pinakel Palissander
Geïnspireerd door het discusdoosje van Piet Cevaal, AktieRadius 74

Schaal-1.JPG
Schaaltje op voet, Berk met slaap, voet van Hazelaar

Pot-1.JPG
Doosje op hoge voet. Hoogte 30 cm. Afwerking Shellawax
Materiaal: Doosje Merbau, dekseltje en voet Esdoorn.
Geïnspireerd door het discusdoosje van Piet Cevaal, AktieRadius 74

Schaal-2.JPG
Schaaltje van restanten.
Van boven naar beneden: Acacia, Meranti, Beuk, Noten.
Afgewerkt met was.

Zijn jullie ook weer op de hoogte...
icon7.png
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dat was een beste productie en alles zuiver gedraaid en netjes afgewerkt. De eerste beker is dacht ik van walnoot en niet van berk.
Voor mij zitten er teveel curves is. Het wordt nu wel erg druk: alles vraagt aandacht. Maar ja, ik ben dan ook een liefhebber van strak en als het kan niet meer dan drie elementen. Het berken schaaltje met slaap mag die ook zonder voet of met de voet net andersom. Dan volgt de voet beter de buitenlijn van de schaal lijkt mij zo vanaf de foto gezien.
Niettemin erg knap werk!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik ben eerder een liefhebber van veel vormen ;), Dit vind ik allemaal prachtig!
Hout met slaap vind ik ook mooi, met van die lijnen erin.
En ik hoorde laatst nog iets over shellawax. Het zou het hout mooi glad maken en laten glimmen. Dat valt hier zeker te zien :)
Erg mooi allemaal.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Peter,

Hier ziet er allemaal mooi afgewerkt uit. Qua vorm spreekt het mij niet zo aan, komt erg druk over. Het vinden van de juiste vorm en verhouding blijft altijd een boeiend geheel.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Jan, Rick, Nico,

Over vormen kan je natuurlijk eindeloos van gedachten wisselen, en het is en blijft een kwestie van smaak.
De beker, (hieronder in een kleur gecorrigeerde uitvoering) is geen noten. Op het blok waaruit hij is gedraaid stond berk, maar in denk eerder aan Acacia of Robina.
Wie het weet mag het zeggen.

Vroeger, toen ik nog fotografeerde voor m'n beroep, nam ik altijd een grijskaart en een kleurenstaal mee in de opname. Dat was makkelijk om de kleur te corrigeren bij het afdrukken, en een hoop drukkerijen stelden ook die eis bij het reproduceren van dia's in drukwerk.

De bijlagen:
De beker, met kleur/belichtingscorrectie
Beker-1.JPG

Een doosje van noten, de decoratie van essen/padoek, en het pinakeltje is van rotan.
Doosje-x.JPG

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.