Roubo werkbank

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In Amerika is dit helemaal hip onder de "handtool woodworkers". Populair gemaakt door Chris Schwartz, een redacteur bij een van de tijdschriften aldaar. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Op verschillende forums heb ik er al heel wat voorbij zien komen, van heel erg mooie, bijna woonkamer waardige werkbanken, tot meer eenvoudige exemplaren. De mijne gaat duidelijk tot de laatste categorie horen. Hier vind je plaatjes van zo'n soort werkbank:
http://www.outland.net/blog/?p=6

Voor wie het verschijnsel niet kent. Roubo is de schrijver van een dik frans boek over houtbewerking in de 17e eeuw. Daarin staan afbeeldingen van werkbanken die allemaal volgens dit principe zijn gebouwd. Hij is zeer zwaar, met een heel dik werkblad en dikke poten. Die poten zijn simpel met een pen en gat verbinding in het werkblad vastgezet. Er zijn onder het werkblad geen regels. En de poten liggen in hetzelfde vlak als de voorrand van het werkblad.

Mijn werkbank is gemaakt van doodgewoon vuren. Ik had een paar balken op marktplaats gevonden. Die heb ik op m'n simpele Electra Beckum vlak/vandikte bankje geprobeerd tot mooie rechte en vierkante balken te transformeren. Dat is maar gedeeltelijk gelukt, ze zijn nogal banaanvormig uitgevallen, dus dat wordt nog een hoop schaven om de bovenkant vlak te krijgen. Dan 4 balken aan elkaar gelijmd en in de laatste balk de gaten gefreesd voor de werkbank haken.

Hij gaat een mooie legvise ('k weet het nederlandse woord niet) krijgen van beukenhout. Op de kopse kant komt ook een bankschroef die samen met de gaten voor de werkbank haken moet werken om planken in te kunne spannen voor het schaven ed. Zo ver ben ik nu dus.

Het lijmen en klemmen:
DSCN0795.jpg


Het werkblad en de legvise:
Werkbank2.jpg
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo seek,

dat gaat vast en zeker een mooie werkbank worden
heb er net het een en het ander over opgezocht en het lijkt me inderdaat een fijne werkbank ja

wat ik me afvroeg bij 9 van de 10 roubo werkbanken zie je dat de bankschroef helemaal tot benede doorloopt, kun je me vertellen waarom dat eingelijk is ?

Bvd,
Woody - Gert-Jan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is de legvise. Letterlijk vertaald een "poot bankschroef". Het is een heel klassiek ontwerp. Hier is een link waar zo'n bankschroef beschreven wordt, alhoewel dit wel een hele luxe is met die wieltjes.
http://benchcrafted.blogspot.com/2009/0 ... -vise.html

Voordelen: Simpel. Klemt super door het hefboom effect van de pin onderaan in de parallele geleider. Heeft weinig last van het horizontaal heen en weer scharen. Je hebt veel ruimte boven de schroef.
Nadeel: Je moet af en toe bukken om die pin n een ander gat te stoppen.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo Seek,

Bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

wat ik me verder afvraag is hoe kom je aan het ''beslag'' voor debankschoef maak je dat zelf of is dat in setjes ergens te koop?

Bvd,
Woody / Gert-Jan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
woody zei:
wat ik me verder afvraag is hoe kom je aan het ''beslag'' voor debankschoef maak je dat zelf of is dat in setjes ergens te koop?

Bvd,
Woody / Gert-Jan

Marktplaats en Baptist.
 
A

Athanor

Guest
Mooi project deze werkbank!! Laat maar veel foto's zien van het voortschrijdende werk.
wat ik me afvroeg bij 9 van de 10 roubo werkbanken zie je dat de bankschroef helemaal tot benede doorloopt, kun je me vertellen waarom dat eingelijk is ?
@woody
Ik denk dat je door de lange arm en de parallel verstelling onderaan het werkstuk goed vlak en met een groter oppervlak kunt klemmen, geeft meer klemkracht en minder beschadiging.

Seek, veel succes!
groet van Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
omdat ik ook een hele fijne degelijke zware werkbank wil kopen/maken (ik heb al een licht klein ding maar die voldoet niet als je de zwaardere gewend bent), lijkt me dit een mooi model om zelf te maken.
heb je hier een bouwtekening van?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
guido zei:
omdat ik ook een hele fijne degelijke zware werkbank wil kopen/maken (ik heb al een licht klein ding maar die voldoet niet als je de zwaardere gewend bent), lijkt me dit een mooi model om zelf te maken.
heb je hier een bouwtekening van?

Hallo Guido,

Ja ik heb een werktekening, maar die staat in het boek van Christopher Schwarz, Workbenches. Met als subtitel: From design & theory to construction &use.
Het beste kan je dat gewoon op amazone.com kopen. Het staat echt barstensvol praktische informatie.

Ik heb nog een paar foto's gemaakt.

Het afzagen van de poten en het frezen van de pennen doe ik op deze enigszins avontuurlijke wijze. Alle poten aan elkaar geklemt, zodat ze echt gelijk worden. Een geleider erboven op geklemt op de juiste afstand (altijd een heel gereken en gemeet). En dan nog een afvalblokje aan de achterkant om splinters te voorkomen. Het is best lastig om zo netjes haaks te blijven. Maar ja wat moet je zonder zaagtafel?
Werkbank3.jpg


Dan wil ik de pennen en gaten nog extra borgen met eiken houten pinnen. Ik kon geen rond eikenhout vinden, dus maak ik ze maar zelf:
Werkbank4.jpg


En tenslotte een plaatje van de pin die in die vierkante gaten past. Gemaakt van een stukje essenhout met een veer van beuken (verf roer staafje).
Werkbank5.jpg
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ziet er allemaal goed uit zeg. ik ben best jaloers op de manier waarop je dat doet met het gereedschap was je tot je beschikking hebt.

Ik ga het boek eerst zoeken in de bieb. anders bestel ik het online.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het werkblad schaven. De bankschroef spindel is waarschijnlijk van hout en versleten. Dus die misschien even vervangen. En je hebt een prachtig bankje hoor :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vandaag geen foto's. Ik heb het hout voor de regels op maat gemaakt. De bedoeling was om oude grenen latten van 32mm op 30mm te schaven. Maar ze waren helaas krom genoeg om toch maar naar 26 te gaan. Ik lijm straks 2 van deze latten op elkaar waardoor een regel 52mm dik wordt. Eentje laat ik aan beide zijden uitsteken waardoor ik automatisch de pennen krijg. De gaten in de poten ga ik dan boren met een forstner boor 26mm en uithakken met de beitel.

Een van de latten kreeg geen platte bovenkant maar een 45 graden dak. Dit wordt namelijk de rails van de "sliding deadman", een plank met gaten die je heen en weer kan schuiven tussen de voorpoten en als ondersteuning kan gaan dienen voor deuren ed. Ik liep weer te klooien met die cirkelzaag en latjes ed, maar echt recht werd het niet. Geen nood, met de Stanly #7 rijschaaf met pas geslepen beitel heb ik ze mooi recht gekregen :lol:

Misschien is een zaagtafelje toch geen overbodige luxe.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een hoop gedaan dit weekend :cool:

Nog een keer die regels. ter verduidelijking, dit is de bedoeling, 2 latten tegen elkaar aan gelijmd, waarbij er eentje aan beide kanten uitsteekt en zo de pennen vormt:
Werkbank10.jpg


Omdat de schouder van deze pen nu gedefineerd wordt door de kopse kant van de andere lat, maak ik deze netjes haaks op de futselplank:
Werkbank9.jpg


En zolang je nog geen goede werkbank hebt, moet je weleens improviseren:
Werkbank6.jpg


Dan de gaten eerst uitboren met een forstner boor in de boorstandaard. Ik had een setje "getitaniseerde" boren, van het type veel voor weinig. De kwaliteit is er dan ook naar. Voor ik ze kan gebruiken moet ik ze eerst slijpen! Maar dan werkt het prima, zeker in vuren hout.
Werkbank7.jpg


En het resultaat van al deze activiteit:
Werkbank8.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk! dat ziet er veelbelovend uit Seek! Leuk om zo de vorderingen van je werk te kunnen volgen.

Veel succes!

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het begint ergens op te lijken:
IMG_0658.jpg


Het is allemaal wel een hoop werk! Wat nu nog te doen. Ik moet nog een blok maken voor de bankschroef die aan het eind komt. Het werkblad glad schaven. En een "sliding deadman" maken.


Bij de smid heb ik twee werkbank klemmen laten smeden. Die zet je in een 19mm gat, geeft er een klap op en ze zitten stevig vast. Daarvoor moeten op strategische plaatsen nog wa gaten geboord worden. Hier zie je ze in werking in een testblokje.
IMG_0655.jpg
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Seek,

Mag ik vragen hoe je die gesmede klemmen wil gaan gebruiken zonder de grootste deuken in je werkstuk te slaan bij het vast zetten

Bvd,
Woody - Gert-Jan
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Beste Seek, ben je er niet bang voor dat op een gegeven moment de gaten waar je klemmen in vastgeslagen worden, uitlubberen? Dit omdat je bank van vurenhout is. Het zou zonde zijn als de gaten na een jaar zo groot geworden zijn dat de klemmen niet meer werken.

Misschien is het een idee om grotere gaten, bijv 30 mm te boren, en daar eiken of beuken passtukken in te doen, die je zo kunt vervangen als ze versleten zijn? Ik weet niet of dit probleem ook werkelijk een probleem gaat worden, maar het kwam zo bij me op.

Ik vind die klemmen trouwens een hele mooie, elegante oplossing. Ik had dat nog nooit gezien.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die klemmen zijn echt geniaal. Je hoeft niet echt hard te slaan, een tikje met een rubberhamer is genoeg. Om je werkstuk te beschermen moet je er wel iets tussen doen natuurlijk, net als met een lijmklem.

Ik ben ook wel bang dat mijn vurenhouten werkblad niet het eeuwige leven is beschoren. Het is wel erg zacht hout. Als ik nog eens een goedkoop stapeltje beuken balken op de kop kan tikken zal er wel eens een nieuw blad op komen.

Nog wat foto's:

Het gladschaven. Eerst heb ik de ergste hobbels weggehaald met een moderne Stanley Handyman, waar ik in de beitel een forse boog geslepen heb, zodat hij snel en agressief te werk gaat. Daarna met de rijschaaf het meeste werk. En tot slot nog een beetje gladder maken met de kleine Stanley. Het is echt niet overal mooi, vooral niet rond de kwasten. Maar hij is wel vlak.
IMG_0660.jpg


De legvise:
IMG_0665.jpg


En een detail van de bankschroef aan het kopeind. Ik heb daar een houten veer in gelijmd om het blokje op z'n plek te houden.
IMG_0666.jpg


En dit is hem dan, grotendeels klaar. Nu is hij nog mooi :D
IMG_0667.jpg



En dit is hem dan, grotendeels klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.