Zeldzaam find je dit in Nederland

Don Wagstaff

Nieuw lid
5 nov 2009
22
0
xxxxxxxxxxxx
 

Bijlagen

  • DSCF1587.jpg
    DSCF1587.jpg
    62 KB · Weergaven: 328
  • DSCF1604.jpg
    DSCF1604.jpg
    59 KB · Weergaven: 323
  • DSCF1606.jpg
    DSCF1606.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 322
  • DSCF1602.jpg
    DSCF1602.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 321
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Mooi hout Don, en zeldzaam ook. De houtsoort staat hier ten lande bekend als de "Keizersboom"
Met de verwerking ervan heb ik geen ervaring. Het lijkt een beetje op Eik zo te zien.
Je hebt een flinke stam op de kop getikt, daar kan je al wat mee.


Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bijzonder soort hout Don. Komt in Nederland voor in parken. Van oorsprong een boom uit het tropisch en gematigd gebied.
Ik laat even het houtvademecum (uitgave juli 2011 - 10e druk) spreken:
Bleek/geelwit/grijsroze -rechte draad - nerf matig grof -gewicht 200/330 per kg - opvallend licht hout - vormstabiel - snelle droger - goed lijmen, schroeven, oppervlakte bewerking, - toepassing in meubels, houten slippers, surfplanken, klankborden, lucifers, door grote stijfheid zeer geschikt voor surfplanken en kano's - familienaam: scrophulariaceae.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie vangst Don. Ik denk ook aan eiken als ik het zie en aan de eigenschappen te zien, die Jan oplepelt lijkt het mooi hout om mee te werken. Wat ga je er mee doen Don?

jaap
 

kodama

Actieve deelnemer
Amai. Prachtig.
Palownia is echter in de verste verte niet vergelijkbaar met Eik. In tegenstelling is het uiterst licht en zacht, werkt heel anders en is het voor heel andere doeleinden on/geschikt ivg met Eik.

Hoe is de doos afgewerkt? Het lijkt niet geschaafd, en de structuur lijkt erg grof. Op de foto heeft het een mooi gelijke kleur wat niet vanzelfsprekend is bij dit hout.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Die afwerking is effectief grof. In deze video http://www.youtube.com/watch?v=7NOb-EF2TeU zie je dat ze vanaf 5:00 borstelen met een grove (bamboe) borstel, dit zou mogelijks dat effect kunnen geven. Je ziet ook dat ze bij schuif bodems tot 50 cm dwars op de nerf lijmen en daarna de schuiven millimetrisch laten passen. Schijnbaar werkt het hout langs geen kanten.
 

kodama

Actieve deelnemer
De borstels die gebruikt worden zijn niet van bamboe maar van rijst-stro gemaakt. Men gebruikt hier meestal de bekleding van oude tatami die men zeer compact oprold en inbindt.
Ik gebruikte dit ook op ura-ita of plafond bebording van een dakoversteek van Incense Cedar. Met de juiste techniek polier je vroeghout en accentueer je het laathout.
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik viel een beetje in herhaling maar moet het vorige bericht op de zelfde moment als Don gepost hebben.

Don, ik ben op zoek naar wat Kiri om een handvat van te maken voor een gagari, enkelzijdige schulpzaag, die ik onlangs uit Japan meebracht. Zou jij mij misschien kunnen helpen met een stuk hiervoor?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is me nog steeds niet goed duidelijk wat dit hout nu erg bijzonder maakt. Kan iemand hier wat licht op laten schijnen ?
 

kodama

Actieve deelnemer
Het is me nog steeds niet goed duidelijk wat dit hout nu erg bijzonder maakt. Kan iemand hier wat licht op laten schijnen ?

Door zijn lichtheid is het uiterst stabiel en daardoor ook erg geschikt voor tansu of dozen voor het bewaren van keramiek, schaven en andere waardevolle voorwerpen.
Het wordt ook gebruikt voor handvaten van nokogiri, zagen, omdat het prettig aanvoelt en niet te glad is. Je hebt er een goede greep op.
Het hangt van je eigen voorkeuren af of je dit hout 'speciaal' vind. Gebruik het eens en kijk of je er toepassingen voor hebt.

Don,
Ik ben opzoek naar een stuk voor het bovengenoemde handvat, maar ook voor een stuk voor een steel voor een yariganna, speerschaaf.
Zou je een stuk willen verkopen aan mij? Ik zoek een stuk van ongeveer van 50 x 50 x 1200mm. Voor de speerschaaf.
En een stuk van 60 x 60 x 250 voor het handvat.
Mocht je echter meer van de hand doen, zoals een hele plank of iets dergelijks dan heb ik ook interesse.
Je kan me een pb sturen met je email en dan kunnnen we iets afspreken als je mij hier mee kan helpen.
Alvast bedankt, groeten,
Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.