Walnootolie op snijplank

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Na een tijdje druk met andere zaken te zijn geweest heb ik mede door het slechte weer weer wat tijd voor de hobby. Had al een jaar of 8 wat beukenhouten balkjes liggen en hier een kops snijplankje van gemaakt. Zodra deze wat droger is plaats ik de foto's. Het plankje is een centimeter of zes dik en 40 cm lang en 25 cm breed. Zoals ik hier op het forum heb gelezen is walnoot olie een goede keuze. Ik naar de AH en ja hoor voor 2.15 euro een flesje olie(250ml). Wat mij echter verbaast is dat ik na een keer opbrengen al z'on 200ml heb verbruikt. Ik werk wel meer met danish olie en citroenolie maar een dergelijk verbruik is voor mijn gevoel veel. Wie heeft hier ervaring mee
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Da's wel redelijk veel voor een 1e laag inderdaad. Natuurlijk ligt het ook aan het absorbatievermogen van het hout maar het verbaast me dat beukenhout zoveel olie opneemt.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Beuken neemt erg veel op idd. Ik heb dat zelf ook al een aantal keer mogen ervaren. Als je eenzijdig de olie aanbrengt kun je bij een niet al te dikke kopshouten snijplank doorgaan todat je aan de andere zijde de olie ziet... Noten bijvoorbeeld neemt echt veel minder op.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Even een side note over olie,
Koks gebruiken (voor zover ik weet) nooit olie met geur of smaak om hun snijplanken mee in te smeren. Puur omdat de smaak van de olie dan ook in je eten gaat zitten.
De meeste mensen gebruiken daarom zonnebloem olie of arachide olie, deze laten veel minder geur en smaak achter.

overigens ben ik ook wel benieuwd naar een foto
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Volgens mijn keukenadviseuse verdient druivenpitolie de voorkeur. Laat noch geur noch smaak achter. Ze spreekt uit ervaring.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In dat geval kun je ook dunne paraffineolie nemen - gegarandeerd geur- en smaakloos. Maar dan moet je een snijplank elke week behandelen. In dit geval wil je een compromis tussen organoleptische eigenschappen en houtbeschermende (lees: 'drogende') eigenschappen. Walnotenolie en druivenpitolie zijn semi-drogende olien die een langzaam uithardende laag in en op het hout aanbrengen. Zonnebloemolie, olijfolie, etc doen dat niet, maar worden rans. Je zult dus vaker moeten herbehandelen. In dat geval is minerale (paraffine) olie in feite een beter alternatief. Er zijn ook beter drogende olien dat walnoten- of druivenpitolie, maar die zijn minder geschikt voor consumptie/voedselcontact, of bevatten 'sneldrogers'. Eventueel zou een rauwe lijnolie - bij voorkeur een voedselkwaliteit - kunnen, maar dat is zeker niet smaakneutraal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben ook benieuwd naar een foto! Met kops beuken houd je de snede van het koksmes zo lang mogelijk scherp!

Ja, maar, maar, je moet toch ook een excuus hebben om je slijpstenen te gebruiken en je slijpexpertise te vergroten?

;-)

(Mijn opinel effile is tegenwoordig half zo breed als toen ik m kocht - ik had dat niet zo in de gaten totdat ik in NL een adresje tegenkwam dat deze minder alledaagse opinels verkocht en ik er maar vast een reserve bij kocht...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.