Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Walnootolie op snijplank

Na een tijdje druk met andere zaken te zijn geweest heb ik mede door het slechte weer weer wat tijd voor de hobby. Had al een jaar of 8 wat beukenhouten balkjes liggen en hier een kops snijplankje van gemaakt. Zodra deze wat droger is plaats ik de foto's. Het plankje is een centimeter of zes dik en 40 cm lang en 25 cm breed. Zoals ik hier op het forum heb gelezen is walnoot olie een goede keuze. Ik naar de AH en ja hoor voor 2.15 euro een flesje olie(250ml). Wat mij echter verbaast is dat ik na een keer opbrengen al z'on 200ml heb verbruikt. Ik werk wel meer met danish olie en citroenolie maar een dergelijk verbruik is voor mijn gevoel veel. Wie heeft hier ervaring mee

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Da's wel redelijk veel voor een 1e laag inderdaad. Natuurlijk ligt het ook aan het absorbatievermogen van het hout maar het verbaast me dat beukenhout zoveel olie opneemt.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Beuken neemt erg veel op idd. Ik heb dat zelf ook al een aantal keer mogen ervaren. Als je eenzijdig de olie aanbrengt kun je bij een niet al te dikke kopshouten snijplank doorgaan todat je aan de andere zijde de olie ziet... Noten bijvoorbeeld neemt echt veel minder op.

Bedankt ik heb natuurlijk beide zijden gedaan en ga door tot de plank geen olie meer opneemt.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Krijgen we dan ook een foto te zien van dit project ? Ben wel benieuwd!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Even een side note over olie,
    Koks gebruiken (voor zover ik weet) nooit olie met geur of smaak om hun snijplanken mee in te smeren. Puur omdat de smaak van de olie dan ook in je eten gaat zitten.
    De meeste mensen gebruiken daarom zonnebloem olie of arachide olie, deze laten veel minder geur en smaak achter.

overigens ben ik ook wel benieuwd naar een foto

Volgens mijn keukenadviseuse verdient druivenpitolie de voorkeur. Laat noch geur noch smaak achter. Ze spreekt uit ervaring.
    Laatst gewijzigd door sergeant; 14-12-12 om 22:45.

In dat geval kun je ook dunne paraffineolie nemen - gegarandeerd geur- en smaakloos. Maar dan moet je een snijplank elke week behandelen. In dit geval wil je een compromis tussen organoleptische eigenschappen en houtbeschermende (lees: 'drogende') eigenschappen. Walnotenolie en druivenpitolie zijn semi-drogende olien die een langzaam uithardende laag in en op het hout aanbrengen. Zonnebloemolie, olijfolie, etc doen dat niet, maar worden rans. Je zult dus vaker moeten herbehandelen. In dat geval is minerale (paraffine) olie in feite een beter alternatief. Er zijn ook beter drogende olien dat walnoten- of druivenpitolie, maar die zijn minder geschikt voor consumptie/voedselcontact, of bevatten 'sneldrogers'. Eventueel zou een rauwe lijnolie - bij voorkeur een voedselkwaliteit - kunnen, maar dat is zeker niet smaakneutraal.

Henk bedankt voor je reactie. De walnootolie werkt prima. Om de week een doekje met olie er over.

Ik ben ook benieuwd naar een foto! Met kops beuken houd je de snede van het koksmes zo lang mogelijk scherp!

Forum Rechten