Tafel van essen- en notenhout

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
De afgelopen weken heb ik een grote werktafel gemaakt van essen- en notenhout. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een meubel maakte van alleen maar massief hout en ik heb er zeer veel van geleerd. hieronder een kort verslag in woorden en foto's.

Eerst maar eens het eindresultaat. De tafel is 225 x 95 cm. groot.

DSC_0001.jpg

Allereerst heb ik de vier poten gemaakt. Deze zijn volledig van essenhout. Elke poot bestaat uit vier planken die onder verstek aan elkaar zijn gelijmd. Hierdoor lijken ze massief, maar ze zijn dus hol. In elke poot heb ik twee op elkaar gelijmde plankjes van 30 cm. schuin gelijmd. Hier wordt later het onderstel aan vastgemaakt met behulp van stokeinden.

DSCN2127.jpg

Vervolgens heb ik het onderstel geconstrueerd uit essen planken. Dit moest een behoorlijk stevig onderstel worden vanwege de afmetingen van de tafel. Daarnaast moest het ook een centimeter of tien hoog worden omdat de opdrachtgever er laatjes in wilde hebben. In de ribben van het onderstel zitten sleuven voor de wervelklosjes waarmee het blad vastgezet wordt.

DSCN2124.jpg DSCN2132.jpg

Tenslotte het blad. Dit had ik tot het laatste uitgesteld omdat ik enorm opzag tegen de grote lengtes waarmee ik moest werken. Mijn werkplaats is een garage en het was me al gebleken dat deze toch vrij klein is voor een werkstuk van deze afmetingen. Daarnaast beschik ik over een zaagtafel, maar deze is eigenlijk te klein om latten van 225 cm. te zagen. Maar met veel doorzettingsvermogen en veel gehannes is het me toch gelukt.

Daarnaast was dit voor mij de eerste keer dat ik een paneel ging verlijmen. En dan nog wel van deze afmetingen. Ik heb eerst serre joints gemaakt en vervolgens lat voor lat het blad opgebouwd. In het midden van het blad zitten drie vierkanten van notenhout en deze heb ik eerst separaat verlijmd, evenals de essenhouten stukken die hiernaast zitten. Uiteindelijk heb ik alles aan elkaar gekregen.

DSCN2129.jpg DSCN2137.jpg

Zoals gezegd wilde ik het blad vastzetten met wervelklosjes, dus hier moest ik er ook 24 van maken.

DSCN2133.jpg

De tafel heb ik afgewerkt met drie lagen Osmo Hardwax olie (zijdemat). Vooral het notenhout komt hierbij prachtig tot leven.

DSCN2145.jpg

Tenslotte heb ik alles gemonteerd. Zoals gezegd zijn de poten met stokeinden aan het onderstel bevestigd en wordt het blad met wervelklosjes vastgezet aan het onderstel.

DSCN2148.jpg

In het blad zitten trouwens twee sleuven waar een stukje notenhout precies in past. Deze stukjes notenhout bevatten een sleuf. De bedoeling is om het stukje eruit te lichten, er een kabel doorheen te schuiven en het stuk er weer in te leggen. De tafel wordt gebruikt als werktafel door twee mensen en op deze manier blijft de kabelwirwar enigszins binnen de perken.

DSC_0009.jpg

Zaterdag gaat de tafel naar de opdrachtgever. Nu maar hopen dat ze tevreden zijn. Ik ben in ieder geval trots dat ik dit project tot een goed einde heb weten te brengen.


P.s.: De foto's vertonen erg veel kleurverschillen. Dit komt door het gebruik van twee verschillende fototoestellen, het soms wel en soms niet flitsen en het fotograferen in twee verschillende ruimtes en in de open lucht. Het resultaat is een heel stuk mooier dan sommige foto's doen vermoeden. ;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een hele mooie tafel, gefeliciteerd! Veel zorg aan de details, zoals de wervelklosjes etc. Ik ben niet de grootste liefhebber van de constructie met bouten om de poten aan de rails te verbinden, gebruik liever pen-gat, maar het ziet er wel mooi uitgevoerd uit en het is demontabel in deze versie natuurlijk. Kan je trots op zijn, bedankt voor het posten.

jaap
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Dank je wel!

De serre joint koppen heb ik inderdaad bij Baptist gekocht. Een setje van 4 kost € 85. Ze bevallen prima: ze zijn stevig en ze draaien soepel. Ik heb de moeren vervangen door vleugelmoeren waardoor het aan- en losdraaien wat makkelijker gaat. Ik heb de latten van essen gemaakt en dat is prima geschikt hiervoor. Ze zijn iets dunner geworden dan de aanbevolen dikte van 25 mm., maar dat is in de praktijk geen probleem.

Bij het boren van de gaten heb ik een foutje gemaakt. Ze staan iets te dicht bij de rand, waardoor de koppen niet helemaal op het hout rusten (er zit een kier tussen van zo'n 3 mm.) Hierdoor drukken ze het paneel iets naar boven toe bij het aandraaien. Ik wil nog een keer een strook fineer op de latten plakken waardoor ik hier van af ben.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb dezelfde serre joints, maar ze hebben sowieso de neiging om het werkstuk omhoog te duwen ipv naar beneden. Met een beetje rommelen komt je er wel uit en idd een stukje hout onder de koppen kan helpen. Verder werkt het prima. Wat ik nog wel opvallen vond is dat de kracht die je ermee uitoefent beperkt is. Met een traditionele lijmklem kun je meer kracht uitoefenen dan met deze serre joints. Nu is het opzich voldoende voor het lijmen van panelen e.d., maar ik had het niet verwacht.

Verder een mooie tafel geworden. De constructie zit goed in elkaar. Persoonlijk vind ik de verhouding tussen dikte van het blad en onderstel wat uit zijn verband. Het blad oogt wat dun bij een dergelijk massief onderstel. Maar nogmaals dat is persoonlijk en doet niks af aan het feit dat de tafel mooi is gemaakt!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooie tafel!

Serre joints die wél net zo goed klemmen als lijmklemmen zijn te koop bij Conrad. Wel zelf gasbuis kopen en draad (laten) tappen. Ik heb er eentje gekocht om te proberen, er gaan er zeker meer komen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.