Highlight gallery in Mendocino

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is een deel van mijn reisverslag, maar ik vond het onderwerp in deze rubriek beter tot zijn recht komt. Mendocino is de naam van het hele kustgebied noordelijk van San Fransisco, maar ook de naam van een klein plaatsje 8 km voordat je in Fort Bragg aan komt. Er zitten nogal wat kunstenaars in deze omgeving en veel hippies. De laatsten werken een aantal weken per jaar op de vele illegale wietplantages werken. Het ruikt in San Fransisco niet veel anders dan in Amsterdam b.v. Er zijn voor al die mooie werkstukken van de kunstenaars een aantal galerieën. De Highlight galerie is er 1 van en die verkoopt ook alle werkstukken die door de leerlingen van de School of de Redwood Fine Furniture gemaakt worden. Daarnaast hebben een aantal andere houtbewerkers er ook hun werkstukken staan. Dat staan is overigens niet goedkoop, de galerie rekent 50% marge, oftewel, je maakt een mooi kistje van hout, je werkt er een 10 uur aan, netjes afwerken, materiaalkosten, een beetje opslag voor de werkplaatskosten en om wat reserve te maken in de prijs voor onderhandeling of magere tijden, dus je calculeert een 450 euro en dan wordt de verkoopprijs 900 euro! Is bij mijn weten ook in Nederland een gebruikelijke rekening, maar toch. Al dat werk, je investering etc en dan zet je het bij iemand in de etalage, helemaal voor jou risico en dan maar afwachten of er iemand langs komt die het mooi vind en nodig heeft. Op dat moment komt de verkoper in actie, doet er een papiertje om, slaat de kassa aan en elk 450 euro.....
Maar ja, als iemand het niet voor je verkoopt heb je niks, alleen kosten. En een goede galerie kennen hun klanten, zijn actief naar het zoeken van een klant bij een mooi werkstuk etc.
Een mooie Krenov achting kast kost bij de Highlight tussen de 8000 en 9500 euro, een stoel dik 4000. Ik heb nog wel wat prijzen onthouden dus als je iets specifieks wilt weten. Ik maakte wel veel foto's en heb werkelijk genoten van de over het algemeen geweldig mooie kwaliteit; het was ronduit genieten, ik hoop dat de foto's een beetje het goede verhaal vertellen. Op dee laatste foto's het front van de winkel en de aardige mevrouw die achter de kassa stond.

Jaap

LightHouse gallery mendocino 031.jpg
LightHouse gallery mendocino 032.jpg
LightHouse gallery mendocino 033.jpg
LightHouse gallery mendocino 034.jpg
LightHouse gallery mendocino 035.jpg
LightHouse gallery mendocino 038.jpg
LightHouse gallery mendocino 039.jpg
LightHouse gallery mendocino 040.jpg
LightHouse gallery mendocino 041.jpg
LightHouse gallery mendocino 042.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt helemaal gelijk Don Wagstaff dat de foto's bij lange na niet laten zien hoe mooi sommige stukken zijn. Zoals op 1 van de laatste foto's te zien is, is het niet zo'n grote showroom en ik gebruikte een 24 mm lens op mijn fototoestel. Dat geeft vertekening in het perspectief en doet daarmee geen recht aan de meubelen. Het is meer bedoelt als indruk, nou ja, veel indrukken ;).
Wel leuk om te lezen dat je jaren geleden ongeveer dezelfde reis gemaakt hebt en dezelfde adressen bezocht.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....wat een enorm mooi werk. De ideeen vliegen alweer door mijn hoofd...straks maar even wat schetsjes maken..

50% marge ? Ik heb geen idee hoe dat in Nederland geregeld is. De komende weken wil ik daar eens naar gaan kijken. Ik zou graag nog wat meer adressen vinden voor het verkopen van mijn werk.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tsjonge Jaap wat een overweldigende mooie werkstukken. Trouwens ook mooi draaiwerk. Zeker uit woekeringen in het hout kun je mooie vormen te voorschijn toveren, zoals bij wratten/burls van robinia.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Prachtig. Beetje tweeslachtig gevoel: aan de ene kant jaloers omdat ik nog zoveel moet leren, aan de andere kant blij omdat er zo ontzetten veel te leren valt.

Deze foto bezorgde mij in eerste instantie een lichte hoofdpijn. :)
attachment.php
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.