welke hoekverbinding voor panelen

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb inmiddels 3 panelen van notenhout met biezen erin van essen. De panelen zijn echt schitterend gelukt. De dikte is uiteindelijk op 2,85cm gekomen qua dikte.. Diepte allemaal op 72 en het liggende paneel heeft een lengte van 125.

Waar ik over loop te tobben is hoe ik deze het beste aan elkaar kan zetten op de hoeken zodat het ook mooi is. Eenvoudigeste is het liggende blad op de staanders, schroef erin en klaar.. Dat gaat het niet worden...

Ik heb in overweging om een essenbalk op de hoek te gebruiken. Zwaluwstaart groef in de essen balk voor het staande en liggende paneel. probleem is eigenlijk dat ik dan al snel een essenbalk moet hebben van 5,5x5,5. Ik dacht het eerst te redden met een 4,4 x 4,4,. die ik nog had staan, maar dat is gewoon net even te weinig vlees voor mijn gevoel.

Wat is nu een mooie methode als ik geen kopse kanten wil zien en ik eigenlijk ook niet een gewone verstek hoek ervan wil maken. Wat wel een rol speelt... Het moet eigemnlijk demontabel blijven EN de panelen moeten de ruimte houden om te werken. Paneelplanken lopen in de lengte...

iemand advies ?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Amai, da's een pak aspecten om rekening mee te houden... Vooral het demontabel blijven vind ik de moeilijkste, anders zou ik er verdoken zwaluwstaarten in snijden die eruitzien als een gewoon verstek. Heb je ook foto's?
Dan kan er misschien makkelijker een manier worden gevonden;-)

Steven
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Geen idee wat je wilt met drie panelen en de uiteindelijke bedoeling ervan. Wat wordt het een werkbank, tentoonstellingstafel, slagersbank, Alleen je opmerking het moet demontabel blijven stelt weer een andere vragen. Demontabel omdat het de trap op moet en het niet in een stuk kan. Of demontabel omdat je elke week de opstelling ergens anders in elkaar moet zetten. Hoe stevig moet het in elkaar zitten en blijven zitten. Demontabel betekent niet gelijmd maar je wilt ook geen schroeven. De enige verbinding die ik zonder antwoorden bedenk is pen en gat met wig, maar dat is geen hoekverbinding. Kon niet zo snel een plaatje vinden dus even wat geschetst met Sketch up.

Wig%2520en%2520gat.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dit is typisch een probleem waar al in de ontwerpfase een oplossing voor moet uitgedokterd worden. Tijdens deze fase kan je nog alle kanten uit, nu word dat al een stuk gecompliceerder.
Zoveel verschillende opties zijn er niet om een functionele demontabele hoekverbinding te verzinnen, die dan ook nog sterk genoeg is om de boel bijeen te houden.

Kijk eens bij Lamello, die hebben verschillende (onzichtbare) demontabele hoekverbindingen. Een schuivende zwaluwstaartverbinding gaat in elk geval niet werken, die is te zwak, en geeft ook nog teveel beweging in de verschillende delen.



Mvg,

André
 

PBT

Actieve deelnemer
ik zou zoals tuoh al zegt eens bij lamello gaan kijken... die verkopen setjes die je onzichtbaar in het hout bevestigd en met een speciaal hulpstukje op de boormachine aan elkaar trekt. Dit geheel werkt met magneetjes e.d. Weet zo ff geen link ervan te vinden. maar het is in ieder geval van lamello.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Om antwoord te geven wat het moet worden...

Het gaat om een plateau waarop de wasmachine en droger naast elkaar komen te staan en dat deze een 25 cm omhoog brengt. De ruimte die hierdoor ontstaat is gebruikt voor een tweetal lades waarin was kan worden gedumpt.
Dit plateau is in principe klaar en gemaakt van oecumene gecombineerd met notenhout en essen op de plekken waar het zichtbaar is.

Dat wat er nu gemaakt moet worden staat over het geheel heen en dient als werkplek om schone was op te vouwen ed. In principe komt op het werkblad een glasplaat te liggen maar die optie kan eventueel geschrapt worden als het moet.
Bij voorkeur zie ik de hoeken waar de panelen aan elkaar zitten het liefst met een ronding. maar ja...

gereedschap is het probleem niet. frezen, zaagtafel en domino etc is allemaal beschikbaar. De hamvraag is voornamelijk, wat is de beste manier die straks niet opeens voor problemen zorgt.


Ik zit aan iets dergelijks te denken. Een eindplank voor zowel een staander als de ligger en gelijk ook een verbinding tussen die 2 panelen. Eigenlijk een balk met 3 functies..

ter info..


iets dergelijks.jpg

de glasplaat zal ws iets van 5-6 mm zijn. Om die reden is het liggende paneel dus ook niet op de rand gezet.

De panelen zijn ieder 2,9 cm dik.

De hamvraag die ik voor mezelf probeer te beantwoorden... welk formaat moet die balk krijgen ( geel=essen)
geheel is duidelijk niet op schaal maar puur een schets van de richting waarin ik het zoek.
Het rode deel is me eigenlijk te dun. Zeker omdat de panelen niet boven elkaar zitten maar er net naast.

Ik denk nu aan een balk van 9x9 die dan bij de zwarte lijn een afronding moet hebben. Dat zou een frees moeten worden met een radius van 45mm....(of een schaaf) Die heb ik wel en dat lukt wel.

Echter dat vereist bijna om een dergelijke ronde maar dan contra aan de binnen kant te realiseren... en die heb ik niet en hoe kan ik dat dus oplossen...

Potentiële problemen...

te weinig "vlees" (?) bij de rode lijn -> ik zou de staander en ligger om en om kunnen doen...
Het liggende paneel heeft een spanwijdte van 122 cm. zou dat al gaan doorhangen ?



Het is allemaal een beetje simpel in paint gemaakt maar iets anders heb ik helaas niet en heb ik me ook (helaas) nooit in verdiept.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Een hoekbalk van 90 lijkt me aan de forse kant. Als je nu de pen van het voorste paneel, achter het glas, even lang maakt als van het zijpanelen, dan heb je genoeg "vlees" in de hoekbalk lijkt me.

Succes! Fons
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
hoe dik zou jij die hoekbalk dan maken ??? De getoonde tekening is geheel niet op schaal he. enige dat vaststaat is de dikte van de panelen, 2,90 cm

Ik kan die pen korter maken uiteraard, maar het moet lang genoeg blijven om er een deuvel in de slaan.

het liefste heb ik overigens dat het liggende paneel met zijn 2,90 cm dikte in de balk zit, al is het maar voor 5 mm.

ik vraag me af of ik het mezelf niet erg moeilijk aan het maken ben of dat er ergens een oplossing is die ik nog niet zie...


optie die ik ook in gedachten heb is om het liggende paneel met een zwaluwstaart in de balk te schuiven. Daardoor zit het paneel stevig in de balk, hoeft er niet zo diep in , kan de eerste paar mm met zijn gehele dikte in de balk verdwijnen en levert me genoeg ruimte op voor de staander.... maar dan nog...

wat is wijsheid voor de maat van dat balkje..
 
Laatst bewerkt:

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Beste kusfoob, goed idee om een balk te gebruiken. Zwaluwstaart gleuf gaat je niet helpen. Die breekt eenvoudig uit. Ik zou het op klasieke pen gat verbinding houden. Die kun je over de hele breedte nog laten verspringen als je bang bent voor te weinig vlees. evt verspringen met domino's. Balk Essen ca 60mm moet het zeker houden. Netjes verbindingen pas maken. Niet hele 2,8mm als pen inwerken, dan mis je juist de krachtvan de verbinding. Succes. Christiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.