welke bouwstofzuiger?

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
ik heb een stofzuiger nodig, ga hem gebruiken voor houtbewerken als mobiel afzuigsysteem. Hij moet van goede kwaliteit zijn, lange levensduur etc. en ook redelijk onverwoestbaar.. Ga er ook MDF stof mee opzuigen, dat schijnt lastig te zijn voor de filters. Sowieso wil ik er allerlei gereedschap op aan kunnen sluiten, heb gereedschap van bosch blauw, festool, metabo. Dus hoef niet speciaal festool te hebben. En ik wil een goedkopere dan festool, aangezien ik ook nog een goeie bandschuurmachine wil kopen. Tips daarover zijn ook welkom, ik denk zelf aan een makita http://www.kruis.nl/artikelen/711087/makita-bandschuurmachine-1010w-9920.html ga hem gebruiken om houtverbredingen vlak te schuren na het verlijmen :)

De stofzuiger: ik kom veel nat/droog zuigers tegen in mijn zoektocht; maar ik ga geen natte zooi opzuigen dus dat lijkt me dan ook niet nodig? Ik zoek een redelijk geprijst model (ong 250 euro) dat gewoon goed zijn werk doet met zo min mogelijk onderhoud en kosten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou Oneida Dust Deputy kopen en daar achter een willekeurige kleine stofzuiger met automatische aanschakeling en goedkope fijn filters. De Oneida Dust Deputy is hier belachelijk duur (85€ in Duitsland, duur vergeleken met de VS niet met Festool) maar ontlast redelijk goed de fijn filter. De Woodwisperer geeft er een review van http://www.youtube.com/watch?v=-Ct5R6_bj80. Ik zou zoals hem de Clearvue a priori als winnaar geven. In de praktijk niet, mogelijks door de te kleine diameters en grote drukverliezen van het gebruikte Festool systeem.
 

PBT

Actieve deelnemer
als bandschuurmachine kan ik je de Makita 9403 aanraden. Gebruik deze zelf voor dezelfde bewerkingen. Is overigens ook het enige wat ik van Makita heb.
Fijne aan deze machine vind ik:
* hoger toerental waardoor het schuren sneller gaat
* aansluiting voor de stofzak bovenop geplaatst
* banden van 100x610

Ik weet niet hoe ze qua prijs zitten, ik heb hem zelf destijds van mijn eerste baas als verjaardagscadeau gekregen ;)
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
In jouw prijsklasse lijkt me deze protool zuiger een goede keuze : Link naar protoolsite type vcp 170
verschil met de wat duurdere zuigers is ondermeer geen optie voor regelbare zuigkracht, wat in sommige gevallen wel handig is (schuren), maar hiervoor kan je mischien iets knutselen zoals dat schuifje op de handgreep van een gewone stofzuiger, dat er wat valse lucht gezogen wordt.


Als ik m'n stofzuigers gebruik voor houtbewerking, gebruik ik zowiezo een filterzak (wel wat nadeliger voor de gebruikskosten), maar deze zuiger heeft vlakke filters zoals bijvoorbeeld de festool ct zuigers, zodat het hele volume van de kuip beschikbaar is voor de zak, in tegenstelling tot stofzuigers met een centrale ronde filter, waar de zak om die filter gevouwen zit. De aansluitmof van de festoolslangen past ook goed op m'n blauwe bosch en makita gereedschap, en ik neem aan dat die protoolslang dezelfde aansluiting heeft.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een Hitachi, die bevalt prima. Ik gebruik er geen zakken in. Het filter klop ik elke keer uit, en dan even navegen met een stevige veger. Tegenwoordig heb ik er een cyclone tussen, die is nog iets makkelijker schoon te maken.

Op zich lijkt me een zuiger met automatische trilfunctie ook handig, om het filter schoon te houden. Iemand ervaring mee?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Wij hebben momenteel een viertal stofzuigers in gebruik. Een festool ct22, een ctl26, zo'n hitachi wde1200 en een spitt ac1600.

Die spitt stofzuiger is een type dat door starmix gemaakt wordt (starmix maakt ook stofzuigers voor andere merken waaronder hitachi, mafell, spitt en bosch) en is een model met automatische filterreiniging, voor houtbewerking is dit eigenlijk niet zo interressant, eerder voor slijpwerkzaamheden (muurzaag, muurfrees voor leidingen, dozenboor en dergelijke) en het schuren van gips. Het stof dat bij die werkzaamheden ontstaat is fijn, maar ook zwaar en als je een stofzuiger met zak gebruikt, verstoppen de poriën van de filterzak, waardoor je enorm aan zuigkracht inboet, ook al is de zak voor maar een klein percentage gevuld. (Bij de festool ctl26 wordt dat probleem enigszins opgeheven door die nieuwe zelfreinigende zakken, maar door het gewicht ben je toch geneigd de zak vroegtijdig te vervangen, wat dan weer prijzig wordt.) Bij zo'n stofzuiger met automatische filterreiniging wordt die filter dus geschud, waardoor het fijne, zware stof naar beneden valt; maar lichter stof, gemengd met bijvoorbeeld haren en huisstof of houtkrullen blijven in de plooien van de filter hangen, waardoor deze niet effectief gereinigd wordt door het schudden.

De Hitachi wde1200 die we hebben wordt tegenwoordig meestal gebruikt om water te zuigen. De zuigkracht van de andere stofzuigers is aanmerkelijker hoger (3800 l/min voor de ct22, 3900 voor de ctl 26 en de spitt tegenover 2880 voor de hitachi) wat bij veel taken niet, maar bij sommige ook heel erg merkbaar is.
Positief puntje van de hitachi is dat deze standaard komt met stofzuigerbuizen en mondstukken, waar dit bij de andere optioneel is, nadeel is de wel erg korte slang die meegeleverd wordt die eigenlijk te kort is voor gebruik met gereedschap. (de festoolslangen zijn overigens zonder problemen te gebruiken zowel op de hitachi als de spitt stofzuiger)
Voor de festool ct22 heb ik wel zo'n set met emmer in het reservoir en sponzen die de filters vervangen om water te zuigen, maar dit werkt niet zo goed als verwacht, emmer wel erg gauw vol, en er komt altijd wel wat water onder die emmer terecht waardoor je de boel toch flink moet afdrogen vanbinnen. het uitschakelen gebeurd bij de andere stofzuigers met sensoren, terwijl dit bij de hitachi gewoon met een vlotter gebeurd. (low-tech, maar werkt prima)

Overigens, die protool stofzuiger van mijn eerdere post heeft dezelfde zuigkracht als de recente versies van de festool mini en midi (3700 l/min), dat vermogen was bij de eerdere versies 2800 l/min.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb een Hitachi WDE1200. Toen ik hem net had, was een van zijn eerste klussen het afzuigen van stof van een muurzaag. Ik heb enorm lopen vloeken op dat ding, omdat het doek van het 'textiel fijnstoffilter' telkens los kwam van de kunststofring en zo het stof door liet en het harmonica filter verstopte, waardoor hij bijna niet meer zoog.
Inmiddels zijn die muurzaagwerkzaamheden al lang achter de rug en heb ik de stofzuiger gebruikt voor het zuigen van stof afkomstig van een handschuurmachine, invalzaag en bovenfrees/tafelfrees. Het meeste moeite had hij met dat laatste, op het moment dat ik grote hoeveelheden MDF (meerdere Kliko's vol met stof!) heb gefreesd. Dat levert erg fijn stof en net als bij de muurzaag moet je dan regelmatig de bak legen en het filter uitkloppen.
Al met al heb ik er na de eerste teleurstelling toch wel veel plezier van. De slang die ik erbij heb gekregen is 3 meter lang, voor mij lang genoeg. Ik gebruik nooit papieren zakken: gewoon leegschudden, even uitkloppen en weer verder. Voor waterzuigen heb ik hem nog nooit gebruikt.
Ik overweeg nog wel om er een goede cycloon tussen te zetten, om dat fijnstofprobleem op te lossen. Ik zou ook graag van andere gebruikers horen of hun stofzuigers wel met heel fijn stof om kunnen gaan, of dat dat eigenlijk een algemeen probleem is voor alle stofzuigers.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
De slang die bij onze Hitachi meegeleverd werd was maar 1,5 m ofzo, 3m had inderdaad lang genoeg geweest. ook zat er niet zo'n ring met doek als filter bij

(maar ik ken die dingen wel van onze oude makita 440 die al een tijd geleden gehemeld is. Ik had daar een nieuwe filter en ook een nieuw handvat voor besteld, omdat er iets opgevallen was, toen raadden ze aan het ding op te sturen naar makita; heb ik enorm spijt van. De zuiger werkte nog, maar bij de hersteldienst zeiden ze dat het een boel geld zou kosten hem te reparen in verhouding met de prijs van een nieuwe machine, toen ik ervoor opteerde om de zuiger ongerepareerd terug te krijgen, kreeg ik hem tot het kleinste schroefje uit elkaar gedraaid terug)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Bij mijn Hitachi heb ik zelf een lange slang besteld. Dat is wel fijn, anders moet de stofzuiger tijdens het zagen telkens verplaatst worden enzo. Zaagsel van MDF verstopt het filter niet sneller dan ander zaagsel. Moest regelmatig het reservoir legen en het filter uitkloppen. Nu met een cyclone ertussen duurt dat veel langer. Dat is een stalen ton, en die hoef ik pas te legen als ie half vol zit. Dat filter is ook makkelijker schoon te maken (van stof ipv papieren lamellen). Ik merk weinig verschil in zuigkracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.