Lie Nielsen vervangingsschaafbeitel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hmm, dat is toch wel apart. Zijn die Lie Nielsen beitels dan zoveel dikker? En heel vreemd dat ze verkocht worden als vervangingsbeitel voor oude stanley's, terwijl ze daar niet in passen.
Zijn er nog meer mensen die dit tegengekomen zijn?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hmm, dat is toch wel apart. Zijn die Lie Nielsen beitels dan zoveel dikker? En heel vreemd dat ze verkocht worden als vervangingsbeitel voor oude stanley's, terwijl ze daar niet in passen.
Zijn er nog meer mensen die dit tegengekomen zijn?

Hallo Wilco,

Het kan wel alleen zul je de schaafmond opening moeten aanpassen( breder vijlen) en ik raad je aan om gelijk een bijpassende keerbeitel van LN aan te schaffen de keerbeitel van de Stanley is niet echt denderend

Groet, Roeland
 

tuoh

Oud hout
Heb een paar jaar geleden zo een vervangbeitel voor een Stanley 4 besteld en dat werkt gewoon, was zelfs geen aanpassing nodig. De standtijd is aanmerkelijk langer dan bij het originele exemplaar:D
Na 35 jaar trouwe dienst was de originele schaafbeitel op, daarom deze aankoop. De originele dek- of keerbeitel is gewoon blijven dienen.

Mvg,

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heb alleen de bek van een oude nr 3 verder open moeten vijlen, klein klusje. Originele keerbijtel past er gewoon nog op.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Naast elkaar op de foto van links naar rechts de schaafbeitels van Ron Hock (O1), Chinees, Lie Nielsen, Ron Hock (model Krenov) en nog een Lie Nielsen.
De Hock en de linkse LN zijn voor een no4 of 5. Ron dacht dat het misschien niet zou passen in mijn LN 4 ivm de ruimte voor de schroef van de keerbeitel. Maar geen probleem. De chinese beitel zag ik gister in een winkel hier liggen, kost 75 baht, zeg maar 1,75 euro; geen idee van de kwaliteit. Ik heb ook een LN 5, die is wat nieuwer als de 4 en heeft al het nieuwe model keerbeitel. Tot mijn verbazing is die beitel ook 0,3 mm dikker. Van de beitels die hier liggen is de dikte van de Hock 2,4 mm, de chinees 3 mm, de LN 3,3 mm, de kleine Hock, 4,8 mm en de dikke LN (voor een no62 LA) 4,5 mm. De Hock beitels zijn O1 staal en de LN zijn A2. Wat niet te zien is, is dat het merkje op de grote Hock beitel geetst is (of zoiets, misschien ook laser) en op de kleine gestanst.
Het verschil in beiteldikte kun je op de LN schaven makkelijk opvangen, omdat de kikker naar voren of achteren kan.

Nou Wilco, doe je voordeel er mee!

jaap

P7150002.jpg
P7150003.jpg

jaap
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Past de chinese beitel wel? Sleuf ziet er omgekeerd uit? Of snap ik het niet?
Moet niet uitmaken. Zit de opening bij de snede dan schuif je de keerbeitel over de snede nu ga je met je keerbeitel naar de snede toe. Het is alleen een tegengestelde richting maar als de keerbeitel er op zit bepaald de keerbeitel meer of die past dan de beitel zelf.

Mogelijk leg ik het wat "houterig" uit. Misschien dat iemand bijval kan geven.

Bram
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Die chinese beitel zal wel voor een trekschaaf zijn ...:D

Maar even serieus, ik zie inderdaad niet hoe dat moet werken. Of zit er ook een 'omgedraaide' keerbeitel bij? Moet haast wel...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bram heeft helemaal gelijk en Don_Paul ook. De sleuf zit gewoon het midden, het gat is voor de schroef van de keerbeitel. Deze beitel is inderdaad voor een houten schaaf met zo'n stok er overdwars in. Ik had met Wilco per mail contact over beitels e.d. en deze vraag kwam op. Die 3 tiende dikte verschil bij de LN beitels zorg er wel voor dat als je ze omwisseld, je de kikker moet verstellen. Bij een schaaf met een vaste kikker zul je dus de mondopening iets uit moeten vijlen voor een dikker beitel.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat Bram bedoelt is: als je een 'gewone' keerbeitel op je beitel zet, dan bedekt de keerbeitel je snede en loop je het risico dat je die beschadigt. Ik zet daarom zelf de keerbeitel een kwartslag gedraaid op de beitel, schuif hem een stuk naar achter, draai hem een kwartslag terug en schuif hem dan naar voren. Bij de chinees zet je de keerbeitel helemaal achteraan op het blad. Die hangt dus niet over je snede. Daar bespaar je dus het heen- en terugdraaien. Op zich een veel slimmer systeem.

Arthur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik even bij mijn eigen schaafbeitels gekeken en ik had nog een oude nooitgedagt schaafbeitel liggen(met een omgekeerd profiel) en deze zonder na te denken er in gezet het maakt geen verschil. Hij was alleen een flink stuk dikker dus testen ging niet.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nog een paar dingen om rekening mee te houden bij dikkere beitels in Stanley schaven:

Is de schroef nog lang genoeg? Meestal wel, bij 3,3 mm lijkt het me krap worden.
Is het nippeltje van de diepteinstelling lang genoeg? zie boven.
Je krijgt zowiezo meer loze slag in de diepte instelling.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bram heeft helemaal gelijk en Don_Paul ook. De sleuf zit gewoon het midden, het gat is voor de schroef van de keerbeitel. Deze beitel is inderdaad voor een houten schaaf met zo'n stok er overdwars in. Ik had met Wilco per mail contact over beitels e.d. en deze vraag kwam op. Die 3 tiende dikte verschil bij de LN beitels zorg er wel voor dat als je ze omwisseld, je de kikker moet verstellen. Bij een schaaf met een vaste kikker zul je dus de mondopening iets uit moeten vijlen voor een dikker beitel.
jaap

Jaap,

Bedankt voor je bericht. IVm met twee weken vakantie heb ik niet eerder kunnen reageren. Het is me een stuk duidelijker geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.