Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lie Nielsen vervangingsschaafbeitel

Hallo mensen,

Ik vroeg mij af of de Lie nielsen schaafbeitel ook bruikbaar is op een oude Stanley schaaf mét behoud van de originele keerbeitel? Gaat het dan nog passen?
    Of wordt het geheel dan te dik?

Voor een oude Stanley #5 heb ik een Lie Nielsen beitel gekocht en dat werkte niet. Was inderdaad te dik.

Hmm, dat is toch wel apart. Zijn die Lie Nielsen beitels dan zoveel dikker? En heel vreemd dat ze verkocht worden als vervangingsbeitel voor oude stanley's, terwijl ze daar niet in passen.
    Zijn er nog meer mensen die dit tegengekomen zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker Bekijk Berichten
    Hmm, dat is toch wel apart. Zijn die Lie Nielsen beitels dan zoveel dikker? En heel vreemd dat ze verkocht worden als vervangingsbeitel voor oude stanley's, terwijl ze daar niet in passen.
    Zijn er nog meer mensen die dit tegengekomen zijn?
    Hallo Wilco,

Het kan wel alleen zul je de schaafmond opening moeten aanpassen( breder vijlen) en ik raad je aan om gelijk een bijpassende keerbeitel van LN aan te schaffen de keerbeitel van de Stanley is niet echt denderend

Groet, Roeland

Ja, dat aanpassen van de schaafmond, daar was ik nog niet aan toegekomen. Wordt iets voor de winter.

Heb een paar jaar geleden zo een vervangbeitel voor een Stanley 4 besteld en dat werkt gewoon, was zelfs geen aanpassing nodig. De standtijd is aanmerkelijk langer dan bij het originele exemplaar
    Na 35 jaar trouwe dienst was de originele schaafbeitel op, daarom deze aankoop. De originele dek- of keerbeitel is gewoon blijven dienen.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Heb alleen de bek van een oude nr 3 verder open moeten vijlen, klein klusje. Originele keerbijtel past er gewoon nog op.

Naast elkaar op de foto van links naar rechts de schaafbeitels van Ron Hock (O1), Chinees, Lie Nielsen, Ron Hock (model Krenov) en nog een Lie Nielsen.
    De Hock en de linkse LN zijn voor een no4 of 5. Ron dacht dat het misschien niet zou passen in mijn LN 4 ivm de ruimte voor de schroef van de keerbeitel. Maar geen probleem. De chinese beitel zag ik gister in een winkel hier liggen, kost 75 baht, zeg maar 1,75 euro; geen idee van de kwaliteit. Ik heb ook een LN 5, die is wat nieuwer als de 4 en heeft al het nieuwe model keerbeitel. Tot mijn verbazing is die beitel ook 0,3 mm dikker. Van de beitels die hier liggen is de dikte van de Hock 2,4 mm, de chinees 3 mm, de LN 3,3 mm, de kleine Hock, 4,8 mm en de dikke LN (voor een no62 LA) 4,5 mm. De Hock beitels zijn O1 staal en de LN zijn A2. Wat niet te zien is, is dat het merkje op de grote Hock beitel geetst is (of zoiets, misschien ook laser) en op de kleine gestanst.
    Het verschil in beiteldikte kun je op de LN schaven makkelijk opvangen, omdat de kikker naar voren of achteren kan.

Nou Wilco, doe je voordeel er mee!

jaap

P7150002.jpg
    P7150003.jpg

jaap

Past de chinese beitel wel? Sleuf ziet er omgekeerd uit? Of snap ik het niet?
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 17-07-12 om 21:07.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Past de chinese beitel wel? Sleuf ziet er omgekeerd uit? Of snap ik het niet?
    Moet niet uitmaken. Zit de opening bij de snede dan schuif je de keerbeitel over de snede nu ga je met je keerbeitel naar de snede toe. Het is alleen een tegengestelde richting maar als de keerbeitel er op zit bepaald de keerbeitel meer of die past dan de beitel zelf.

Mogelijk leg ik het wat "houterig" uit. Misschien dat iemand bijval kan geven.

Bram

Forum Rechten