Ervaringen festool parallelaanslag in combinatie met de invalzaag TS55

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Beste forumleden,

Heeft er iemand ervaring met de:
FESTOOL ZIJAANSLAG/Parallelaanslag FS-PA en GELEIDEVERLENGING FS-PA-VL

Festool zijaanslag.jpg
Festool zijaanslag verlenging.jpg


Zit zelf namelijk met het gelijk afzagen van stukken. (voor een kastje bijvoorbeeld).
Met een geleiderail en precies aftekenen en dan nog precies afzagen lukt het opzich ook wel, maar toch zit er weleens wat verschil in...

Ben benieuwd of iemand ervaringen heeft!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Die parallel aanslag werkt lekker. Alle stukken hebben dezelfde maat. Zeker als het er minder op aan komt of ze op de mm kloppen, maar wel allemaal gelijk moeten zijn (en dat is vaak belangrijker). Ik heb er met plezier gebruik van gemaakt.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Zeker als het er minder op aan komt of ze op de mm kloppen, maar wel allemaal gelijk moeten zijn.

hmm , als ze niet op de mm kloppen zijn ze ook niet gelijk.
of bedoel je dat ze allemaal dezelfde afwijking hebben .:confused:
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
allemaal dezelfde afwijking. Overigens is het natuurlijk goed mogelijk om wel precies te werken, maar mocht het er een fractie naast zitten, dan zijn ze in ieder geval allemaal hetzelfde. En dat is vaak belangrijker.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
en die geleideverlenging? wat voor meerwaarde zou die hebben?
Werkt het afkorten trouwens ook bij losse planken. Of heeft het meer effect bij plaatmateriaal (tot een max van 60 cm breed toch?!)
Want hoe klem je die dan vast?
 

WR1944

Oud hout
De geleiders zijn voor plaatmateriaal bedoeld. En ze zijn erg handig als je veel paneeltjes moet zagen met dezelfde afmetingen. De maximale breedte van het te zagen hout wordt door de lengte van de rails bepaald. Met de basis set kan je niet korter dan ongeveer de breedte van je rails zagen. Het "goede" deel ligt zoals gebruikelijk bij een rail onder de rail. Met de verlenging kan je kortere stukken zagen dan de railbreedte. Het "afval" ligt dan onder de rail. Bij het instellen van de verlenging wordt de maatstreep de dikte van het zaagblad verder van de rail gezet.
Ik heb zelf geen ervaring met de geleiders maar ik heb gelezen dat de ondersteuning van de geleiders en het hout nauw luistert. Er zijn een soort clips geknutseld waardoor de geleiders op het hout blijven rusten.
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Die verlengers heb ik ook, maar nog niet vaak gebruikt. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik die het beste kan ondersteunen.

Het is wat Wim zegt, de ondersteuning van de geleiders luistert ook nauw. Tot nu toe heb ik met op mijn MFT/3 kunnen redden, maar als je bredere platen wil, dan zouden clips een uitkomst kunnen zijn.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Weet iemand of deze dingen ook op de oude geleiderails passen de FS-1 versie zeg maar....
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wel een mooi ding zo hoor..zal wel een fraai prijskaartje aan hangen ook.


als ik een paar plankjes moet hebben van het zelfde formaat dan zaag ik er 1 en de rest zaag ik iets overmaats uit en pak een kogellagerfrees, dan zijn ze 100% hetzelfde.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat is inderdaad ook altijd een sterk plan ja en heb je gelijk die kanten 100% gekant. helaas was ik bezig met een projectje met weinig repetities in de afmetingen. maar met de MFS stukken ging het eigenlijk ook wel makkelijk.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zelf heb ik geen ervaring met de parallel aanslagen van Festool, maar op het Amerikaanse FOG forum zijn ze er niet al te positief over. Daar hebben de meeste een parallel aanslaag systeem gekocht van Precision Dogs/Rip Dogs/Seneca Woodworking die werken met INCRA tracks.

De systemen lijken allemaal erg veel op elkaar, ze werken allemaal net iets anders qua in elkaar zetten/calibreren etc. Wat ze wel allemaal met elkaar in gemeen hebben is dat ze allemaal met Incra tracks werken. Deze hebben ijzeren vertandingen elke 1mm zodat je erg precies kan werken.

Zelf heb ik alle handleidingen (en prijzen) een beetje vergeleken en spraken die van Precision Dogs (http://precisiondogs.us/products/precision-parallel-guides) mij het meeste aan. Hiermee kun je ook zeer smalle werkstukken zagen en hoeven niet opnieuw gecalibreerd te worden als je de aanslag van 'narrow stock' over op 'wide stock' zet. Klinkt een beetje gek, maar als je de handleiding leest snap je wat ik bedoel :)

Alleen.....ik heb ze nog niet binnen dus kan je nog niet vertellen hoe goed het in de praktijk werkt...to be continued dus :)

PS oh ja grapje kost mij € 115 ($158) voor de Parallel Guides en € 45 voor 3x 18" incra tracks. Zaag dan de 3e 18" door midden zodat ik 2x 18" en 2x9" tracks heb. Met metrische centimeter/meetlint trouwens. In totaal dus € 160,- tegenover € 207 + € 120 voor de complete Festool set...
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik heb de fs pa en de fs pa vl.. de pa gebruik je voor de wat bredere stroken, en de pa vl gebruik je icm met de pa voor de smallere stroken.. set is
zeer goed te calibreren, en je kunt hiermee een zeer hoge repetitieve nauwkeurigheid halen.. zelf heb ik ook 2 alu plaatsje gepopnageld op de aanslagnokjes zegmaar,
zodat hij hierop blijft hangen.. was zeer makkelijk op te lossen.. deze set pas alleen op de nieuwere versie rails.. fs/2

gr rick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Thanks Rick,

dan hoef ik er ook niet meer over nadenken. Ik ga geen nieuwe rails kopen zolang dat dit niet nodig is. Ik ben wel tevreden over de MFS oplossing die ik heb gebruikt. Staat een mooie preciese maatverdeling op en door de metalen L stukken loodrecht op twee MFS rails vast te zetten op de juiste afstand heb je perfecte 'story sticks' om de geleiderrail aan te leggen welke overigens (de oude) precies 16cm breed is, kwam ik achter laatst.... het instellen van die MFS rails zal wellicht wel meer tijd kosten dan zo'n parralel aanslag. Maar ach ik ben maar een hobby gebruiker.

Ik denk wel dat ik een keer een paar van die hele lange MFS rails extra ga halen. Ze zijn namelijk ook erg handig op de MFT zaagtafel om snel en precies maten in te stellen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.