Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Ervaringen festool parallelaanslag in combinatie met de invalzaag TS55

Beste forumleden,

Heeft er iemand ervaring met de:
    FESTOOL ZIJAANSLAG/Parallelaanslag FS-PA en GELEIDEVERLENGING FS-PA-VL

Festool zijaanslag.jpg
    Festool zijaanslag verlenging.jpg

Zit zelf namelijk met het gelijk afzagen van stukken. (voor een kastje bijvoorbeeld).
    Met een geleiderail en precies aftekenen en dan nog precies afzagen lukt het opzich ook wel, maar toch zit er weleens wat verschil in...

Ben benieuwd of iemand ervaringen heeft!

Die parallel aanslag werkt lekker. Alle stukken hebben dezelfde maat. Zeker als het er minder op aan komt of ze op de mm kloppen, maar wel allemaal gelijk moeten zijn (en dat is vaak belangrijker). Ik heb er met plezier gebruik van gemaakt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haasjetik Bekijk Berichten
    Zeker als het er minder op aan komt of ze op de mm kloppen, maar wel allemaal gelijk moeten zijn.
    hmm , als ze niet op de mm kloppen zijn ze ook niet gelijk.
    of bedoel je dat ze allemaal dezelfde afwijking hebben .

allemaal dezelfde afwijking. Overigens is het natuurlijk goed mogelijk om wel precies te werken, maar mocht het er een fractie naast zitten, dan zijn ze in ieder geval allemaal hetzelfde. En dat is vaak belangrijker.

en die geleideverlenging? wat voor meerwaarde zou die hebben?
    Werkt het afkorten trouwens ook bij losse planken. Of heeft het meer effect bij plaatmateriaal (tot een max van 60 cm breed toch?!)
    Want hoe klem je die dan vast?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    De geleiders zijn voor plaatmateriaal bedoeld. En ze zijn erg handig als je veel paneeltjes moet zagen met dezelfde afmetingen. De maximale breedte van het te zagen hout wordt door de lengte van de rails bepaald. Met de basis set kan je niet korter dan ongeveer de breedte van je rails zagen. Het "goede" deel ligt zoals gebruikelijk bij een rail onder de rail. Met de verlenging kan je kortere stukken zagen dan de railbreedte. Het "afval" ligt dan onder de rail. Bij het instellen van de verlenging wordt de maatstreep de dikte van het zaagblad verder van de rail gezet.
    Ik heb zelf geen ervaring met de geleiders maar ik heb gelezen dat de ondersteuning van de geleiders en het hout nauw luistert. Er zijn een soort clips geknutseld waardoor de geleiders op het hout blijven rusten.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 11-07-12 om 09:00.

Die verlengers heb ik ook, maar nog niet vaak gebruikt. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik die het beste kan ondersteunen.

Het is wat Wim zegt, de ondersteuning van de geleiders luistert ook nauw. Tot nu toe heb ik met op mijn MFT/3 kunnen redden, maar als je bredere platen wil, dan zouden clips een uitkomst kunnen zijn.

Weet iemand of deze dingen ook op de oude geleiderails passen de FS-1 versie zeg maar....

In dit filmpje laten ze zelfgemaakte zien, halverwege het filmpje ongeveer.
    http://m.youtube.com/watch?v=MBBozODQQy8

Ik heb het al opgelost met mijn MFS

Forum Rechten