Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Zelfbouw freestafel

Zelfbouw freestafel

Misschien leuk om eens te bekijken, de bouw van een eenvoudige freestafel in combinatie met de Festool OF1010:

Afgelopen weekend een eenvoudige freestafel gemaakt!
    Zie foto's

P1050047.jpg

Waar het allemaal gebeurd!

P1050049.jpg

Een mdf plaat met de zool ingefreesd van de festool OF1010

P1050050.jpg

diepte afgestemd met de dikte van voetzool tot de draadstangen

P1050051.jpg

Gat van 4 cm en bevestiging van de voetzool

P1050054.jpg

Aan de onderkant nog een lat met gaten waardoor de stangen kunnen (extra "ophanging")

P1050052.jpg

De "afstandhouder" uit mdf en spaanplaat, met op de achtergrond nog een schoenenkastje in de maak! (en een andere hobby!!)

P1050053.jpg

Achterzijde met aansluiting voor de stofzuigerslang

P1050055.jpg

P1050056.jpg

Het resultaat.....

en nu nog gaan gebruiken! Binnenkort aan de slag met mijn badkamermeubels! (zal de bouw daarvan ook bijhouden!)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mooie fotoreportage !! Ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan deze freestafel
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat ziet er eenvoudig maar functioneel uit. Ben je niet bang dat het oppervlak van de tafel te stroef is of snel gaat beschadigen. De geleider van een stuk keukenblad is slim gedaan. Hoe heb je die goed haaks gekregen. Toen ik mijn tafel maakte heb ik stukjes papier tussen de vertikaal en een paar knieen gedaan om alles perfect uit te lijnen en haaks te krijgen.
    Ik zou carosserieringen onder de vleugelmoeren doen om de gleuf niet te beschadigen.
    Veel plezier ermee.

Ik heb nog veel van deze mdf platen liggen vandaar dat ik die gebruikt heb. Niet bij stil gestaan of dit te stroef gaat of dat deze snel beschadigd. tijd zal het leren, mocht het niet werken maak ik wel weer een nieuwe. Denk dat het overigens wel mee zal vallen.

Doordat het blad van de geleider glad en recht was ging het haaks krijgen wel makkelijk. Eigenlijk geen speciale handeling gedaan. Die geleider op maat gezaagd, de knie stukken haaks afgekort en vastgeschroefd. Wellicht toeval dat het in 1 keer haaks was

Van die carooserieringen is wel een goede tip, bedankt!

Handige freestafel, ga je veel plezier aan beleven en erg netjes hoe je de frees aan het bovenblad heb bevestigd. Mdf en Danish Oil schijnt een goede combinatie te zijn, daarna een paar keer in de was en je hebt een mooi glad bovenblad. Ik had het gat voor de frees misschien wel wat groter gemaakt, nu moet je onder de tafel om de frees te verwisselen. Met een groter gat kan dat van boven ook, ik het er net een geknikt steeksleutel voor gekocht. Met een inlegstukje kun je het gat weer "verkleinen" als dat nodig is. Nu praat ik vanuit de luie stoel, ik kocht nl een grondplaat met plastic inzet stukjes die je in zijn geheel met frees uit de tafel kunt halen voor mijn eigen freestafel. Een bevriende scheepstimmerman doet het met net zo'n tafel als jij gemaakt hebt, met een snelheid en kwaliteit waar ik alleen maar van kan dromen.
    jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 13-07-12 om 07:40.

Forum Rechten